سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024

عبدالکریم هاشمی‌نژاد از جمله روحانیونی بود که در مبارزه علیه رژیم ستم‌شاهی، حضوری مستمر، جدی و همه جانبه داشت و همین حضور باهرالنور و ارزشمند هم بود که استکبار جهانی را بر آن داشت تا پس از انقلاب اسلامی ایران، به ترور فیزیکی ایشان اقدام کند.

خبرگزاری حوزه/ نام بلند مجاهد بزرگوار دوران معاصر شهید سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد، همواره برای هم‌روزگارانش مصادف است با مبارزه، بیان و بنانی که در راه احیای ارزشهای الهی و صیانت از معارف بلند دینی لحظه ای آرام و قرار نداشت و با تمام وجود در ادامه نهضت اسلامی چه در عرصه مبارزه و جهاد و چه در وادی قلم و فکر، حضوری مستدام، ماندگار و درخشنده داشت.

عبدالکریم هاشمی‌نژاد که در ۱۳۱۱ ، در بهشهر متولد گشت و در ۷ مهر ۱۳۶۰ در مشهد به شهادت رسید از جمله بارزترین  نام آوران روحانی بود که در مخالف با حکومت پهلوی و مبارزه علیه رژیم ستمشاهی حضوری مستمر و جدی و همه جانبه داشت و همین حضور باهرالنور و ارزشمند بود که عمال استکبار جهانی را بر آن داشت تا پس از انقلاب اسلامی ایران، به ترور فیزیکی ایشان مبادرت ورزند و چاره را در آن ببینند که وقتی نتوانستند قلم بیان و بنانش را خدشه‌دار نمایند، وجود خورشیدیش را از عرصه فکر و قلم برگیرند.

مروری بر تاریخ زندگی و پیشینه مبارزاتی این عالم مجاهد، گویای تلاش وافر و حرکت خستگی ناپذیری است که این عالم ربانی و روحانی مبارز در طول حیات طیبه‌اش در راه دین خدا و به پاداشتن ارزش‌های الهی به انجام رساند و آثار و برکات بسیاری را نیز به همراه داشت.

برکاتی که در نهایت، مزد این مرد بزرگ را با شربت شهادت به او بخشید و جامه گلگونش را به نشانه راستی بزرگی، رشادت و فداکاریش، بر تبار این سلاله سیادت و شهامت پوشانید.

شهید عبدالکریم هاشمی‌نژاد، دوره مقدماتی دروس دینی را نزد آیت‌الله کوهستانی گذراند و سپس برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم رفت.

مدتی نزد آیت‌الله علی فرید الاسلام کاشانی تلمذ کرد که به روایتی، در تأثیرگذاری معنوی و روحی ایشان از جمله عوامل مهم و تأثیرگذار بود.

هاشمی‌نژاد دوران عالیه دروس حوزه را شاگرد آیت‌الله بروجردی و امام خمینی(ره) بود  و در سن ۲۷ سالگی به درجه اجتهاد رسید.

ایشان مدتی را هم در نجف به تحصیل پرداخت. پس از آن به مشهد مهاجرت نموده و مشغول تدریس و تبلیغ شد.

هاشمی‌نژاد مطالعات زیادی هم در علوم مختلف روز داشت و اکثر بحث‌ها و کلاس‌هایش غیر از حوزه علمیه، با قشر جوان به خصوص دانشجویان بود و بعضی از کتاب‌هایش محصول همین کلاس‌هاست.

ایشان هم سخنرانی شورآفرین، هم نویسنده‌ای خوش‌قلم و آگاه به مسائل روز و هم یکی از مدرسین برجسته حوزه علمیه بود.

در نهضت ۱۵ خرداد نیز ایشان از زمره اولین دستگیرشدگان بود که از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۵۷، پنج بار بازداشت شد.

هاشمی‌نژاد که در مشهد در هیچ مکانی حق منبر رفتن و سخن گفتن نداشت، توانست در شهرستان‌های مختلف ایران سخنرانیهایی ترتیب دهد و هیچگاه دست از فعالیت برنداشت تا این که در سال ۱۳۵۰ پس از ده شب سخنرانی مستمر پیرامون علت عقب‌ماندگی مسلمین در یکی از مساجد شیراز، دستگیر و زندانی شد و از آن به بعد برای همیشه در سرتاسر کشور ممنوع‌المنبر شد.

هاشمی‌نژاد روز ۱۸ تیر ماه ۱۳۵۴ ، به اتهام اقدام علیه امنیت کشور، همراه تنی چند از مبارزین دستیگر و روز ۲ دی ماه ۱۳۵۴ به دوسال زندان محکوم شد.

آخرین بازداشت این شهید سعید و روحانی مبارز مربوط بود به روز ۲۲ خرداد ۱۳۵۷ و اوج‌گیری انقلاب اسلامی که پس از یک روز با تحصن مردم در بیت آیت‌الله سید عبدالله شیرازی آزاد شد.

شهید هاشمی‌نژاد از محرکان اصلی جنبش انقلاب اسلامی در مشهد به شمار می رود. این مرد بزرگ و عالم مبارز و روحانی برجسته پس از انقلاب اسلامی نیز نقش موثری در تلاش برای برپایی و استمرار حکومت اسلامی داشت و در جریان تدوین قانون اساسی، نماینده اول استان مازندران بود و در تصویب اصول مهم آن حضوری برجسته داشت.

ایشان دبیر حزب جمهوری اسلامی در مشهد نیز بود و سرانجام در روز ۷ مهر ۱۳۶۰ با انفجار انتحاری نارنجک یکی از اعضاء نفوذی منافقین ملعون در محل دفتر این حزب در خیابان عشرت آباد مشهد که بعداً به نام جاوید شهید هاشمی نژاد شناخته شد ترور گردید و به شهادت رسید و در محل دارالسلام حرم علی بن موسی رضا (ع) تدفین گشت.

از جمله آثار قلمی ایشان می‌توان به کتابهای مناظره دکتر و پیر، درسی که حسین(ع) به انسان‌ها آموخت،    مسائل عصر ما،    رهبران راستین،    هستی بخش و کتاب قرآن وکتاب‌های دیگر اشاره کرد.

کتاب ارزشمند و خواندنی «مناظره دکتر و پیر» که در قالب یک داستان بلند نگاشته شده از جمله آثار پرتیراژ و خوش خوان ایشان است که در قالب داستان و با بیانی شیوا و زیبا، به تبیین و تبلیغ معارف دینی و مباحث اعتقادی پرداخته است.

درود خدا بر روان پاک همه شهیدان راه اسلام، خاصه شهید عزیز و عالم مجاهد هاشمی نژاد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha