چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

در این مراسم عرفانی، به امامت آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری با حضور هزاران نفر از مردم قم نماز باران اقامه شد، امامت این عالم ربانی و همراهی مردم با ایشان موجب گردید تا این رحمت الهی پس از مدت زیادی بی‌بارانی و خشکسالی به وقوع بپیوندد.

خبرگزاری حوزه/ یکی از نام آوران عرصه علوم دینی و از زمره مجاهدان میدان تلاش‌های فرهنگی، حضرت آیت الله سید محمدتقی ‏خوانساری، از فقهای قرن چهاردهم هجری قمری است که در اردیبهشت سال ۱۲۶۷ در خوانسار قدم به عرصه گیتی نهاد.

نسب سیادت این عالم جلیل القدر  با چند واسطه به حضرت امام موسی کاظم –علیه السلام- می‏رسد.

ایشان فراگیری سطوح ابتدایی و آموختن تحصیلات مقدماتی را در شهر زادگاه خویش، خوانسار، پی گرفت و طی این دوران توانست با ورودی جدی و پی‌گیر به عرصه علوم دینی و فرامین مذهبی، گام‌های اول را با استحکام و بردباری بردارد و خود را مهیای راه بلند و سختی نماید که در آوردگاه حوزة مجاهدت‌های فرهنگی، پیش رویش بود.

ایشان در سال‌های ابتدایی تحصیل، چندی را با عالم بزرگوار آیت الله سید محمد تقی غضنفری خوانساری مباحثه می نمود.

هجرت به دیار علم و عرفان با عزمی از جنس ایمان

ایشان به‌سان دیگر عالمان دینی آن دوران پس از طی دوران مقدماتی کسب علوم دینی، عازم حوزه علمیه نجف اشرف گردید.

در نجف با حضور در محضر بزرگانی نظیر حضرات آیات آخوند خراسانی، سید محمدکاظم طباطبایی یزدی، آقا ضیاءالدین عراقی و علی قوچانی به کسب فیوضات علمی و آموزه های معرفتی مبادرت ورزید.

در سال ۱۳۳۷ در حالی که با استقبال کم سابقه مردم و علمای شهر خوانسار روبرو بود، خاصه این‌که یار همیشگی و رفیق همه دوران‌های زندگیش، آیت الله حاج سید محمد تقی غضنفری خوانساری نیز در انتظار ورود ایشان به شهر خوانسار بود، به زادگاه خود بازگشت.

ایشان سپس راهی اراک شده و در محضر درسی مرحوم آیت‌الله عبدالکریم حائری یزدی حاضر شد و در نهایت هم همراه ایشان و به خاطر دعوت مردم قم، به حوزه علمیه این شهر هجرت نمود.

شاگردانی فاضلی که از محضر این عالم عامل برخاستند

از جمله شاگردان برجسته ایشان که همگی جزء نام آوران عرصه اندیشه دین بوده‌اند، می‌توان به حضرات آیات عظام‌ محمدعلی اراکی سید محمد مهدی غضنفری خوانساری عبدالجواد اصفهانی راضی تبریزی   میرزا ابوالقاسم دانش آشتیانی سید احمد خسروشاهی تبریزی سید جلال شهیدی محلاتی میرزا رضی تبریزی میرزا عبدالرحیم مدرسی تبریزی سید محمدباقر سلطانی ابوالمکارم رشتی سید احمد خرم‌آبادی   سید حسین رسولی شمیرانی سید عیسی رسولی شمیرانی عطاءالله اصفهانی غلامرضا اصفهانی محمد ولی هرسینی محمد صدوقی مهدی صادقی تبریزی سید مصطفی خوانساری سید هادی روحانی و دیگر مردان نام آور عرصه معارف دینی و علوم آیینی اشاره کرد.

نماز استسقاء؛ رویدادی معنوی در حیاتی طیبه

تاریخ زندگی این عالم ربانی گویای سیره و سیرت ناب و تابناکی است که در تلألو آفتاب دیانت شکوه جاودانه عنایت حق تعالی به ایشان، به درخشندگی و روشنی هویداست.

اما در این میان یکی از حوادث مهم زندگی ایشان ماجرای نماز استسقاء و طلب بارانی است که به دنبال خشکسالی در سال ۱۳۲۳، پدیدآمد به وقوع پیوست.

در این مراسم عرفانی، نماز باران با حضور هزاران نفر از مردم قم، به امامت آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری اقامه شد، امامت این عالم ربانی و همراهی مردم با ایشان موجب گردید تا این رحمت الهی پس از مدت زیادی بی‌بارانی و خشکسالی به وقوع بپیوندد و تصویری زیبا و ماندگار از حقیقت عبودیت این عارف بزرگوار به منصه ظهور و بروز برسد.

واقعه نزول باران پس از اقامه نماز باران توسط آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری، تا همیشه به‌عنوان سندی جاودانه از یک رویداد ربانی که نشانه‌های عظمت، محبت الهی و عبودیت بندگان مقربش را به همراه داشت در صفحه دل مردمان قم و تاریخ شیعه حک شود.

سرانجام پس از عمری رشادت علمی و تلاش در جهت احیای ارزش‌های اسلامی آیت الله سیدمحمدتقی خوانساری در هفتم ذیحجة سال ۱۳۷۱ دار فانی را وداع گفت و در شهر همدان دیده از جهان فروبست و پیکر پاکش در حرم حضرت فاطمه معصومه- سلام الله علیها- تدفین گشت.

روحش شاد، یادش گرامی و راهش پاینده باد!

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha