جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024

طلاب و روحانیون باید معیارهای مهم انتخاب همسر را از آیات و روایات استخراج کرده و در اختیار نسل جوان قرار دهند، تا میزان مشکلات و اختلاف‌های زناشویی با توجه به عمل کردن به آموزه های دینی، کم شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسینخانی، معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، شب گذشته در ادامه سلسله مباحث "خانواده پایدار" در مسجد خاتم الانبیاء(ص) شهرک پردیسان، به تشریح برخی از معیارهای انتخاب همسر پرداخت.

وی با اشاره به روش‌های تربیتی در بحث استحکام خانواده، گفت: اعطای بینش، یکی از مسائلی است که در آیات و روایت برآن تاکید شده که از آن می‌توان در راستای استحکام بنیان خانواده، استفاده نمود.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه در تشریح معنای اعطای بینش، افزود: اگر دیدگاه ما در هر موضوعی صحیح و منطقی باشد، در آن موضوع، مشکلی پیش نمی‌آید؛ در این روش با تصحیح فکر، رفتارهای ما هم اصلاح می‌شود؛ چرا که بسیاری از مشکلات و اختلافات زناشویی ناشی از عدم درک صحیح و هم‌چنین نداشتن یک بینش خوب از زندگی است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی با اشاره به این‌که خداوند متعال در بحث ازدواج و انتخاب همسر در قرآن مجید به ما بینش می دهد و از ازدواج به میثاق غلیظ تعبیر می‌فرماید، ادامه داد: بر اساس روایت، محبوب‌ترین بنا در نزد خداوند متعال، ازدواج است و اهل بیت(ع) هم با تبیین معیارهای انتخاب همسر و آداب ازدواج، این بینش الهی را ترویج می‌کنند.

اولویت بندی معیارها

وی در ادامه با اشاره به این‌که همه نکات و صفات مثبت در یک فرد جمع نمی‌شود، خاطرنشان کرد: چون همه ویژگی های خوب در یک فرد جمع نمی‌شود، ناچاریم که در معیارهای انتخاب همسر، اولویت‌بندی کنیم و برای دانستن این اولویت‌ها، باید به سخنان اهل بیت(ع) رجوع نماییم.

معاون تهذیب حوزه‌های علمیه، تصریح کرد: ایمان و تدین معیارهای مهم قرآنی در انتخاب همسر مناسب است که جوانان باید به این نکته توجه کافی داشته باشند.

ثمرات ازدواج، تنها به دنیا ختم نمی شود

حجت الاسلام والمسلمین حسینخانی با بیان این‌که ثمرات ازدواج، تنها به دنیا ختم نمی‌شود، تاکید کرد: اهمیت داشتن ثروت، تحصیلات و موقعیت اجتماعی، هرگز به اندازه ایمان نیست؛ چرا که ثمرات ازدواج تنها به دنیای انسان ها مربوط نمی شود، بلکه براساس تاکید قرآن مجید "اگر کسی با همسر بی‌دین و بی‌تقوا ازدواج کند، به‌سوی آتش جهنم دعوت می‌شود".

وی در پایان با اشاره به اهمیت تبیین این معیارها برای نسل جوان، گفت: طلاب و روحانیون باید معیارهای مهم انتخاب همسر را از آیات و روایات استخراج کرده و در اختیار نسل جوان قرار دهند تا میزان مشکلات و اختلاف‌های زناشویی، با توجه به عمل کردن به آموزه‌های دینی، کم شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha