چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024

"پدر را در آخرين ملاقات، کشان کشان، با پاها و دست های شکسته پشت ميز ملاقات آوردند. بيش از يکی دو جمله بين ما رد و بدل نشد؛ او گفت: تصور نمی کنم ديگر يکديگر را ببينيم ... فردای همان روز شنيديم که پدر، ساعت 2 بعداز ظهر از محيط رنج آور، آسوده شده و به وصال معبود رسيده است."

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، شهيد آيت‌الله حسين غفاری، در سال 1295 در آذرشهر تبريز متولد شد؛ در همان سنین، پدرش را از دست داد و با رنج و سختی، سخت‌ترین روزها را سپری کرد. وی پس از طی تحصيلات مقدماتی، عازم شهر تبريز شد و در فقیرانه ترین شرایط، به تحصيل علوم دينی در حوزه علمیه شهر تبریز پرداخت. در 30 سالگی جهت ادامه تحصیلات حوزوی به شهر قم هجرت کرد و در محضر بزرگانی چون امام خمینی(ره)، آيت‌الله بروجردی(ره)، علامه طباطبایی(ره) و آیت‌الله کوه کمره‌ای(ره)، به کسب فيض پرداخت.

دستگیری چندباره توسط ساواک

آیت‌الله شهید غفاری، پس از 11 سال تحصیل در شهر قم راهی تهران شد و حسنعلی منصور در سال 1340 طرح انجمن های ايالتی و ولايتی را مطرح کرد، آیت‌الله غفاری نیز به فعاليت عليه اين لوايح پرداخت و تا قيام پانزده خرداد، با سخنرانی های خود به افشای ماهيت رژيم پهلوی پرداخت و همین امر موجب شد همزمان با دستگیری امام، در شب 15 خرداد 1342، هنگامی که از سخنرانی برگشته بود، ماموران به خانه اش حمله کرده و او را دستگير و زندانی کنند، تا اینکه آیت‌الله غفاری، پس از چهل روز تحمل زندان به همراه سایر وعاظ و روحانیون آزاد شد.

وی پس از آزادی، به شهر ری رفت و به علمای مهاجر پیوست که از سراسر ایران به آن‌جا آمده و در حمایت از آزادی امام خمینی (ره) تحصن کرده بودند. در همین ایام، آیت‌الله غفاری، تلگرافی را به آیت‌الله طالقانی، مهندس بازرگان و دکتر سحابی مخابره کرد که به دستگیری مجدد او در چهارم بهمن سال 1343 به اتهام اقدام بر ضد امنیت کشور و ارسال پرونده وی به دادستانی ارتش منجر شد. دوره دوم زندان غفاری تا پانزدهم فروردین 1344 به طول انجامید و وی بعد از حدود 70 روز از بند رهایی یافت.

این شهید مبارز، برای آخرین بار در سال 1353 در تهران دستگیر شد. پسر ايشان در مورد آخرين ملاقات با پدر می‌گويد: "پدر را در آخرين ملاقات، کشان کشان، با پاها و دست های شکسته و در حالی که بيش از يکی دو دندان در دهانش باقی نمانده بود و سراسر صورت و اندامش زير شکنجه های وحشيانه، در هم کوبيده شده بود، پشت ميز ملاقات آوردند. بيش از يکی دو جمله بين ما رد و بدل نشد؛ او گفت: تصور نمی کنم ديگر يکديگر را ببينيم ... فردای همان روز شنيديم که پدر، ساعت 2 بعد از ظهر (7 دی 1353) از محيط رنج آوری که آخرين مرحله امتحان بندگی را در آن گذراندند، آسوده شده و به وصال معبود رسيده است."

دشمن خمینی، کافر است

حجت‌الاسلام والمسلمین قره سیدی امام جمعه آذرشهر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز تاکید می‌کند: آیت‌الله غفاری معتقد بودند: تنها فردی که می‌تواند کشور شیعه و مملکت عزیزمان را نجات دهد، ولی فقیه است.

وی می‌افزاید: آیت‌الله غفاری در عصری که کمتر کسی جرأت ابراز عقیده، سخن و اعتراض را داشت، گفت: دشمن خمینی، کافر است.

جهاد علمی شهید

از شهید آیت‌الله غفاری، حاشیه‌ای بر عروه الوثقی به یادگار باقی مانده و نام و یادی نیک.

آیت‌الله غفاری نه تنها در جبهه مبارزه با طاغوت پیشتاز بود و زندان‏های مخوف شاه او را از حرکت و شتاب باز نمی‌‏داشت، بلکه همواره افزون بر مبارزه پیگیر با طاغوت، فعالیت‏ها و تلاش‌‏های علمی و عملی و ادبی و قلمی نیز داشت. از جمله آثار قلمی آن بزرگوار، می‌توان حاشیه مفصلی بر عروه الوثقی را نام برد. نوشته‏ها و آثار خطی گوناگون دیگری نیز داشتند که در هجوم ساواک به منزلشان در چندین نوبت از بین رفته است. بعضی نوارهای سخنرانی و دست ‏نوشته ها نیز از آن بزرگوار بر جای مانده است.

انتقال شبانه پیکر آیت‌الله غفاری به قم

ساواک شبانه پیکر مطهر شهید آیت‌الله غفاری را به قم فرستاد تا دفن شود، ولی طلاب و مردم قم از موضوع باخبر شدند و در تشییع جنازه باشکوه ایشان در صبح هفتم دیماه 1353 شرکت کردند و با فریاد «غفاری ما کشته شد، به خون خود آغشته شد»، پیکر مطهر این اسوه مقاومت را از حرم حضرت معصومه(س) تا قبرستان وادی ‏السلام قم تشییع کردند و به خاک سپردند.

گزارش: بیت اله احمدی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha