پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین اعرافی

دانش آموختگان حوزه خواهران وظیفه دارند الگوی زن مترقی و در عین حال مومن و پاکدامن را به جامعه جهانی معرفی کنند، چرا که امروز زن در جوامع غربی تنها وسیله و بازیچه شیطان صفتان است و عزت و کرامتی ندارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی، پیش از ظهر امروز در دومین جشنواره پژوهشی بانو مجتهده امین، در سالن شهید صدوقی جامعه الزهرا(س) قم، به تبیین اهمیت پژوهش های دینی وآسیب های فراروی این عرصه پرداخت.

وی با بیان این که وجود حوزه های علمیه خواهران پدیده مبارک و برآمده از گفتمان انقلاب اسلامی است، گفت: جامعة الزهرا(س) نهاد مبارکی است که از دل حوزه های علمیه و گفتمان انقلاب اسلامی تولد یافت و تجربه نوینی از فعالیت علمی بانوان به جهان معاصر را ارائه داد و آثار شکوهمند آن در سراسر ایران و بسیاری از نقاط عالم قابل مشاهده است.

رییس جامعة المصطفی(ص) با اشاره به اهمیت پژوهش در عرصه های مختلف به خصوص در عرصه دینی، تاکید کرد: اولین نکته در باب پژوهش و تحقیق علمی در باب دین و مفاهیم اسلامی این است که پژوهش در این عرصه بسیار پرزحمت و همراه با مسئولیت های فراوان است، چرا که نتایج یک پژوهش دینی ممکن است نسبت دادن یک مطلب به شارع مقدس و خدای متعال باشد و که دقت و تلاش مضاعفی را می طلبد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نسبت افترا و کذب به خدای متعال یک مسئولیت عظیم و حساس و از گناهان بزرگ است که اثرات نامطلوبی روی شخص یا احیانا جامعه خواهد گذاشت، لذا در سیره بسیاری از علما مثل شیخ انصاری با آن عظمت معنوی و علمی، ملاصدرا و دیگر بزرگان وارد شده که در عین این که در کار تحقیق و پژوهش علمی بسیار دقت می کردند، اما محتاطانه و مدقانه در مورد یافته های علمی خود صحبت می کردند.

وی در بیان عوامل بعدی اهمیت پژوهشگری دینی، گفت: در تحقیق و پژوهش دینی ما به دنبال قوانین و قواعدی هستیم که علاوه بر این که بر روی خود پژوهشگر اثرات خاصی دارد، مستقیم یا غیر مستقیم با هدایت یا شقاوت انسان ها گره خورده است و با جان و روح مردم در ارتباط است و این موارد خود نشان از اهمیت دوچندان پژوهش دینی دارد.

رئیس جامعة المصطفی(ص) با بیان اینکه در مسیر یک پژوهش دینی مخاطرات فراوانی وجود دارد، تاکید کرد: یکی از مهم ترین مخاطرات و آسیب هایی که ممکن است در مسیر پژوهش دینی نصیب پژوهشگر شود، این است که انسان از انتساب دانش خود به خدای متعال که منبع همه فیوضات عالم هستی است، غافل شده و دچار عجب و غرور شود که خدای متعال در قرآن کریم و داستان قارون به آن اشاره کرده است، چرا که اگر انسان از وجود خدای متعال غافل شود، علم او شیطانی خواهد شد و برای خود و جامعه سودی نخواهد داشت.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در بیان مخاطره و آسیب دیگر این عرصه، ابراز داشت: غفلت از این که علم و دانش ما انسان ها محدود است، آسیب دیگر عرصه پژوهش است، چرا که طبیعت علم بشری محدودیت است و به رغم این که علم از افاضات الهی است، اما در عین حال در ظرف های محدود بشری ما قرار داده شده و یک پژوهشگر دینی باید به این نکته توجه کافی داشته باشد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان با اشاره به وظیفه خطیر بانوان طلبه، تاکید کرد: طلاب و دانش آموخته های حوزه خواهران وظیفه دارند که الگوی یک زن مترقی و در عین حال مومن و پاکدامن را به جامعه جهانی معرفی کنند، چرا که امروز زن در جوامع غربی تنها یک وسیله و بازیچه شیطان صفت است و عزت و کرامتی ندارد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha