جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت‌الاسلام مبلغی

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ملی شدن صنعت نفت مرهون نقش محوری شخصیت‌های ملی از جمله مرحوم مصدق با حمایت جدی روحانیت بود، گفت: این تصور که نهضت ملی شدن صنعت نفت بدون حضور روحانیت عمق تاثیرگذار می‌یافت، اشتباه است.

حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه؛ با اشاره به ملی شدن صنعت نفت اظهار داشت: یکی از ثمرات ملی شدن صنعت نفت اعتلای روحیه استقلال طلبی و آزادی خواهی ملت ایران از یوق استعمار بود.

وی ملی شدن صنعت نفت را اتفاق کم نظیر در تاریخ قبل از انقلاب اسلامی دانست و افزود: استقلال خواهی موجب ملی شدن صنعت نفت در ایران شد، به طوری که این تجربه کم نظیر نصیب ملت ایران در قبل از انقلاب شد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی ابراز داشت: ملت ایران در کارنامه عملی خود برگ های زرینی همچون ایستادگی و همراهی علما در ملی شدن صعنت نفت دارد و در جریان انقلاب اسلامی نیز براستقلال خواهی و هویت دینی خود کوشیده است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به اسلام خواهی ملت ایران گفت: دین مبین اسلام در روح و جان مردم ریشه دارد به طوری که هیچ تحول مهم ملت ایران را نباید بدون اسلام در نظر گرفت .

وی با بیان این که ایرانیان دین اسلام را با آغوش باز پذیرفتند بیان داشت: هرکسی که عنصر علاقه ایرانیان به اسلام و پدیده های اجتماعی را جدای از هم در نظر بگیرد، واقعیت های موجود دینی اعتقادی مردم را نشناخته است .

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مردم مسلمان ایران همواره دین را موجب تقویت روحیه خداباوری خود می دانند و در جهت اعتلای آن تلاش می کنند .

وی با بیان این که شهید مطهری تاثیر گذاری دین اسلام در روحیه ایرانیان را بیان کرده است گفت: دین اسلام در ایران زمین جای گرفت،و با محبت و مهربانیت در قلب مردم نشست و مردم نیز چهره اصلی خود را در اسلام دیدند .

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به نقش روحانیت در ملی شدن صعنت نفت گفت: روحانیون در نقطه های فکری همواره پیشتازان دین اسلام قرار گرفته و مورد علاقه ایرانیان هستند و لذا محافظت از عالمان دینی را یک وظیفه مهم می دانند .

این استاد حوزه علمیه با بیان این که علما به عنوان رهبران مستقیم جریانات فکری مردم، نقش بسزایی دارند تصریح کرد: روحانیت بسترسازان جریانات فکری در ایران اسلامی بوده اند و همیشه خالصانه و دلسوزانه مردم و جامعه را آگاه کرده و مردم نیز روحانیت را درک کرده اند .

وی با بیان این که ملی شدن صنعت نفت بدون ارشادات روحانیت امکان پذیر نبود تاکید کرد: ملی شدن صنعت نفت مرهون نقش محوری شخصیت‌های ملی از جمله مرحوم مصدق با حمایت جدی روحانیت بود و این تصور که نهضت ملی شدن صنعت نفت بدون حضور روحانیت عمق تاثیرگذار می‌یافت، اشتباه است.

وی با بیان این که نقش روحانیت در صنعت نفت نباید نادیده گرفته شود ابراز کرد: ملی شدن نفت به معنای اسلامی بودن است و اسلامی بودن نیز ملی را به دنبال خود دارد و همه اینها افتخاراتی است که مردم در خدمت روحانیت شکل داده است .

انتهای پیام 16/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha