پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت‌الاسلام نکونام

امام جمعه شهر کرد گفت: افرادی که اطلاعاتشان از اوضاع روز دنیا بسیار بالا است و از مسائل سیاسی و جناح ها و گروه ها بیشترین خبر را دارند اما قدرت تحلیل ندارند این ضعف است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، امروز در جمع طلاب مدارس علمیه فرخشهر این استان، ضمن تبریک حلول ماه رجب، با اشاره به این که ماه رجب یکی از بهترین فرصت هایی است که خداوند متعال برای بندگانش قرار داده است، تصریح کرد: مهم ترین دستاورد ماه رجب، شعبان و در نهایت ضیافت الهی، باید این باشد که انسان به طهارت روح، دل و جان برسد.

امام جمعه شهرکرد با اشاره به این که طهارت روح، همه آن چیزی است که انسان در مسیر تکاملی اش به آن نیاز دارد، خاطرنشان کرد: عمده ترین سدی که مانع راه انسان و به ویژه روحانیت است، تیرگی دل و ظلمت ها است که این تیرگی ها در اثر گناه و گرایش های دنیوی و نفسانی نصیب انسان می شود.

این استاد حوزه، روحانیت را متولی سنگربانی و حراست از مرزهای اسلام دانست و بیان داشت: کسی که می خواهد از مرزهای اسلام سنگربانی کند و زبان رسای اسلام باشد و با دشمنان این مرز و بوم بجنگد، باید در مرحله نخست، از خود مراقبت کند؛ کسی که نتواند دشمن درونیش را از خود برهاند، نمی تواند با دشمن بیرونیش مبارزه کند و این یک اصل است.

نماینده ولی فقیه در استان چهار محال و بختیاری، با بیان این که بزرگ ترین دشمن انسان، نفس انسان است، ابراز داشت: بزرگ ترین دشمن در درون هر انسانی، نفس خود انسان است که او را به نفسانیات، رفاقت بازی ها و سرگرمی ها دعوت می کند و این عامل اصلی تیرگی دل و جان است.

امام جمعه شهرکرد، قدم نهادن در راه تهذیب و تزکیه را در گرو مراقب از خویش عنوان کرد و گفت :محال است طلبه ای موفق شود و راه تهذیب را طی نکرده باشد؛ راز موفقیت طلبه در مرزبانی از اسلام، از مسیر تهذیب و تزکیه می گذرد و بدون آن محال است.

حجت‌الاسلام والمسلمین نکونام با تأکید بر جامعیت طلبه در شرایط امروزی، خاطرنشان کرد: در شرایط امروزی، ضمن آن که طلبه باید در تهذیب، تزکیه، خود مراقبتی و طهارت روح و دل، حرف نخست را بزند، در وظایف اجتماعی و اخلاق فردی نیز باید بدرخشد و این از نیازهای امروز روحانیت است.

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با بیان این که طلاب باید از دوست و دشمن خود، آگاهی و شناخت کامل داشته باشند و این از ضروریات امروز طلبگی است، خاطرنشان کرد:امروز نباید طلبه در جایگاهی باشد که دشمن او را در مسیر سیاست غلط بیاندازد.

وی اضافه کرد:نمی گویم که طلاب درس و بحث و تزکیه را رها کنند و به کار سیاسی بپردازند؛ منافاتی ندارد که انسان درسش را بخواند و مطالعه، بحث، تزکیه و تمرین مسائل اخلاقی را در اولویت قرار دهد و در عین حال از اوضاع داخل کشور و بیرون نیز با خبر باشد.

این استاد حوزه، آشنایی با مسائل و اخبار روز در سایه تحلیل درست از مسائل را از نیازهای اساسی امروز جامعه عنوان کرد و افزود: این که قدرت تحلیل در طلاب ایجاد شود، بسیار مهم است؛ افرادی هستند که اطلاعاتشان از اوضاع روز دنیا بسیار بالا است و از مسائل سیاسی و جناح ها و گروه ها بیشترین خبر را دارند اما قدرت تحلیل ندارند و این بی فایده است چرا که بدون قدرت تحلیل، نمی توان راه درست را انتخاب کرد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha