جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت‌الله جوادی

استقلال مالی و اقتصادی حوزه از متن دین ثابت می‎شود و موسس حوزه علمیه قم نیز به خوبی این فهم را داشت که این استقلال را از متن دین دریافت کرده و به آن برسد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیتالله‏ جوادی آملی در پیام تصویری به همایش نکوداشت آیتالله حائری یزدی که امروز در قم برگزار شد، تصریح کردند: حوزه علمیهای که امروز این همه برکات و فیوضات دارد، به برکت تلاشهای مخلصانه این مرد بزرگ است؛ این سازمان شکوهمند عناصر فراوانی دارد که یکی از لوازم آن مرجعیت علمی است.

ایشان افزودند: یکی دیگر از لوازم این حوزه عظیم، کتابخانههای مجهز است؛ در کنار آن وجود مراکز حوزوی و مدارس مناسب و اساتید کارآزموده و شاگردان تیزهوش نیز در سازماندهی حوزه نقش دارند ولی از مهمترین این لوازم باید به استقلال آن اشاره کرد.

*استقلال مالی حوزه

این مرجع تقلید بیان کردند: استقلال مالی و اقتصادی حوزه از متن دین ثابت میشود و موسس حوزه علمیه قم نیز به خوبی این فهم را داشت که این استقلال را از متن دین دریافت کرده و به آن برسد؛ این حوزه محل تعلیم و تعلم تفسیر و علوم عقلی و نقلی و فقه و اصول و تاریخ و سیره اهل بیت و اخلاق است.

معظم له با اشاره به این که هدف اصلی حوزه تعلیم کتاب و حکمت و تهذیب نفوس است، تصریح کردند: اگر حوزه استقلال مالی و اندیشهای داشته باشد همه این مباحث را از درون دین استحصال کرده و به کار میبرد؛ اگر موسس حوزه فکر اقتصادی نداشته باشد در کارش موفق نخواهد بود.

*مهمترین منبع بودجه حوزه

حضرت آیتالله جوادی آملی بیان کردند: مهمترین بودجهای که میتوان حوزه را اداره کند، همین سهم امام است که در طول تاریخ، بزرگان حوزه بارها سر این مسایل بحثهای فراوان داشتند و در هر دورهای این بحثها مطرح بوده است.

معظم له یادآورشدند: اگر حوزه نتواند بودجه را از درون دین بیرون بکشد، باید به بیرون از حوزه متوسل شود؛ بزرگانی چون مرحوم حائری یزدی، در قم و نجف توانستند این استقلال را به دست بیاورند.

*چرا بودجه حوزه حکومتی نیست

این مفسر برجسته قرآن کریم افزودند: درباره سهم امام(ع) در زمان غیبت، مباحث بسیاری در حوزه مطرح بوده است و حکم زندهای نیز در این زمینه وجود نداشت؛ سهم امام(ع) در زمان حضور امام معصوم(ع) در اختیار ایشان قرار میگیرد، ولی در غیر از این زمان در اختیار نایب ایشان است که در برخی اقوال آمده است که فقیه جامع الشرایط نوع مخارج را تعیین میکند که در این زمینه علامه حلی مباحث شاخصی ارایه کرده است.

معظم له بیان کردند: این سیر علمی ادامه داشت تا به این نتیجه رسیدند که با جمیع اقوال و شرایط بهترین راه مصرف این سهم، هزینه بخشی از آن در زمینه رشد حوزه واستقلال این نهاد تولید علم دینی است؛ بزرگانی چون مرحوم حائری یزدی نشان دادند که وقتی که به دین رجوع شود چگونه مخارج حوزه دینی نیز تامین شده و دست نیاز به حکومت دراز نخواهد شد.

این مرجع تقلید یادآور شدند: پیش از ایشان، بزرگان زیادی بودند که به رغم وزن بالای علمی و شاگردان زیاد نتوانستند حوزه را در این امور به استقلال کامل برسانند و این چنین قوام دهند؛ مرحوم صاحب جواهر بحثهای بسیاری در این زمینه مطرح کردهاند که این بحثها در زمان مرحوم حائری نیز ادامه داشت که ایشان با همین روش حوزه را این چنین زنده و پویا کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی اضافه کردند: انبیای الهی نیز به رغم این همه جایگاه و مقام هر کدام در تاسیس نهادهای آموزشی دینی مثل هم عمل نکردند و شرایط در هر زمان به شکلی بود که نتایج را دگرگون کرد؛ آیات عظام یثربی، خوانساری، امام راحل، محقق داماد، اراکی، گلپایگانی و .... از شاگردان این عالم وارسته بودند و این چنین تحول آفرین شدند.

معظم له در پایان تصریح کردند: این حوزه سامان گرفته توانست با رشد بزرگانی چون امام راحل، این تحولات را در دنیای امروز پدید آورد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha