پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 330687
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۰۸
سفیران هدیت تبریز

مدرسه ای در داخل بازار قدیمی تبریز و مسجد حاج صفرعلی و حیاتی زیبا و سرسبز که نظر هر رهگذری را به خود دعوت می کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز، در جوار مسجد «حاج صفرعلی» در ضلع جنوب غربی بلوار چای‌ کنار، تقاطع خیابان دارایی در شهر تبریز واقع است. برای ورود به این مدرسه علمیه باید از داخل بازار سنتی «یمنی دوز بازار»، عبور کنی.

از درب چوبی و قدیمی که بر سر درب آن، نام مسجد حاج صفرعلی درج شده، وارد می شوی، از دالان کوچکی عبور می کنی که از پنجره آجری و مشبک آن، گنبد بلند مسجد با مناره‌ای منقش به کاشی‌های آبی رنگ که کلاهک و قسمتی از بالای آن فرو ریخته‌ است، مشاهده می شود.

محوطه سرسبز این مدرسه علمیه با مدرس هایی که گرداگرد این حیاط را گرفته اند، ناخودآگاه تو را به نشستن کنار حوض فیروزه ای رنگ دعوت می کند. از هر گوشه این حیاط، صدای استادی را می شنوی که در حال تدریس هستند، پنجره هایی چوبی و قدیمی هر مدرس، به سمت حیاط قدیمی این مدرسه باز شده و به راحتی می توانی داخل مدرس را ببینی.

تابلوی اتاقی زیر گنبد بلند مسجد، نظرم را به خود جلب می کند که روی آن نوشته شده است:« دفتر مرجع عالیقدر جهان تشیع، آیت الله العظمی سیدعلی حسینی سیستانی». از پنجره مشبک و چوبی این اتاق که یک طاق آن به سمت داخل باز شده، روحانی مسنی را می بینم که پشت میز تحریر بر روی زمین نشسته است. وارد اتاق می شوم، قبل از هر چیز نگاهم به تمثال مبارک حضرت آیت الله العظمی سیستانی می افتد و تصویری از آیت الله مرندی(ره) که در کنار آن قرار گرفته است.

حجت الاسلام والمسلمین طه وثوقی، نماینده آیت الله سیستانی در استان آذربایجان شرقی و مدیر مدرسه علمیه طالبیه تبریز که ساعاتی از روز را در این دفتر، پاسخگوی مراجعات علما و طلاب است.

سیلی که نیمی از فضای مسجد را پر کرد

حجت الاسلام والمسلمین وثوقی می گوید: من سال 1338 وارد مدرسه علمیه حاج صفرعلی شدم که حجت الاسلام ایروانی پیش نماز این مسجد بودند.

مدیر مدرسه علمیه طالبیه تبریز افزود: در سال 1355 به عنوان مدیر به این مدرسه بازگشتم و تا سال 1370 به مدت 15 سال مدیریت این مدرسه را بر عهده داشتم.

وی گفت: این مسجد به نام بانی فعلی آن، بازرگان معاصر نایب السطنه، حاج صفرعلی خوئی، خوانده شده ‌است. تاریخ ساخت این مسجد و مدرسه به زمان صفویه بر می‌گردد و در زمان نایب ‌السلطنه، عباس میرزا بصورت فعلی بازسازی شده‌ است.

حجت الاسلام والمسلمین وثوقی تصریح کرد: در سیل معروف تبریز در سال های دور، تا بیشتر از نصف فضای مسجد را پر کرده بود، اما آسیبی به آن نرسید که پس از یک دوره تعطیلی این مدرسه، توسط میراث فرهنگی بازسازی شد.

این استاد حوزه علمیه همچنین ابراز داشت: حجج اسلام والمسلمین سیدصادق موسوی، مرندی، باغمیشه ای، خطیبی، بستان آبادی، شبستری از جمله اساتیدی بودند که در این مدرسه علمیه تدریس می کردند، بسیاری از اساتید بنده که در این مدرسه از آنها تلمذ کردم هم اکنون در قید حیات نیستند.

فعالیت ده ساله سفیران هدایت تبریز

حجت الاسلام والمسلمین حسن پورمیسور، مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز، با اشاره به اینکه مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز از سال 1383 تاسیس شد، می گوید: حوزه علمیه سفیران هدایت تبریز به مدت ده سال است که فعالیت خود را آغاز کرده است و تاکنون پنج دوره فارغ التحصیل داشته است و در حال حاضر نیز پنج پایه مشغول تحصیل هستند.

وی می افزاید: هم اکنون 137 طلبه در سفیران هدایت تبریز مشغول به تحصیل هستند و غیر از مباحث درسی ای که در مدارس بلندمدت تدریس می شود، مباحث تخصصی تبلیغ مانند: روانشناسی تبلیغ، جامعه شناسی تبلیغ، خطابه و روش ذکر مصیبت، ادعیه و صحف، تفسیر 15 جزء قرآن کریم نیز به همراه فقه و اصول و ادبیات عرب برای طلاب سفیران هدایت تدریس می شود.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز ادامه می دهد: در سفیران هدایت، کتاب های تخصصی اخلاق از جمله معراج السعاده و اخلاق عملی آیت الله مهدوی کنی نیز تدریس می شود.

وی تاکید می کند: مباحثی مانند کلام جدید، آشنایی با ادیان و مذاهب، آشنایی با فرق اسلامی، معرفت اهل بیت(ع)، فلسفه و از جمله مباحثی است که در طول پنج سال دوره تحصیلی تدریس می شود.

اعزام طلبه های سفیران هدایت به مناطق تبلیغی

حجت الاسلام والمسلمین پورمیسور در ادامه با اشاره به اینکه علاقمندان با حداقل ورودی دیپلم وارد سفیران هدایت می شوند، می گوید: طلبه ها پس از پنج سال تحصیل در سفیران هدایت، پنج سال در مکان هایی که نیاز است، تعهد تبلیغ دارند.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز تصریح می کند: مبلغان از سوی سفیران هدایت به نهادهایی از جمله نیروی انتظامی، سپاه، آموزش و پرورش، مساجد، اوقاف، روستاها و مناطق مورد نیاز تبلیغ اعزام می شوند که آنها نیز موظفند به صورت ماهیانه گزارش های عملکرد خود را ارائه دهند.

تحصیل بیش از 50 طلبه در مقطع ارشد و دکترا

وی همچنین عنوان می کند: طلبه هایی که پنج سال ابتدایی سفیران هدایت را با موفقیت پشت سرگذاشته اند، در صورت تمایل می توانند پس از قبولی در آزمون کتبی در مقطع ارشد نیز ادامه تحصیل دهند.

حجت الاسلام والمسلمین پورمیسور می افزاید: طلاب در مقطع ارشد به مدت سه سال به صورت حضوری و یا غیرحضوری تحصیل می کنند که غیر از مواد درسی بلندمدت و اتمام رسایل، مکاسب و کفایه، درس های تخصصی نیز عرضه می شود.

مدیر مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز تاکید می کند: تعداد 50 طلبه این مدرسه علمیه هم اکنون در مقطع ارشد و دو طلبه نیز در مقطع دکترا مشغول تحصیل هستند.

وی با اشاره به تعداد فارغ التحصیلان این مدرسه علمیه می گوید: تاکنون حداقل تعداد 150 نفر از این مدرسه فارغ التحصیل شدند.

فارغ التحصیلی سالیانه 10 طلبه

حجت الاسلام دهقان، معاون آموزشی مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز نیز ابرازداشت: هم اکنون تعداد 19استاد مجرب که در رشته های خود متخصص هستند در مدرسه مشغول تدریس هستند.

وی با اشاره به تعداد طلاب این مدرسه ابراز می دارد: هم اکنون 105 طلبه در این مدرسه تحصیل می کنند که 20 طلبه نیز مشغول نگارش پایان نامه هستند.

معاون آموزشی مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز تصریح کرد: سالیانه حداقل 10 طلبه از این مدرسه فارغ التحصیل می شوند که طلاب با معدل بالای 18، دو سال به تبلیغ پرداخته و طلاب با معدل کمتر از 18 به مدت پنج سال متعهد به تبلیغ هستند.

حجت الاسلام دهقان همچنین با اشاره به دروس سفیران هدایت عنوان می کند: دو واحد زبان انگلیسی و زبان عربی برای طلاب ارائه می شود که طلاب در اختیار هر یک از زبان ها مخیر هستند.

وی معرفت اهل بیت(ع)، کلام، مشاوره خانواده، مبانی تعلیم و تربیت، روش تحلیل سیاسی، بررسی قواعد فقهیه، مبانی اصول تربیتی و ... را از مباحث تخصصی سفیران هدایت برشمرد.

فعالیت های غیردرسی سفیران هدایت تبریز

حجت الاسلام مجید آقاجانی، معاون تهذیب مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز نیز در گفتگو با خبرنگار ما، با اشاره به برنامه های غیردرسی این مدرسه علمیه اظهارداشت: برنامه های قرآنی حفظ قرآن در طول هفته در این مدرسه برگزار می شود که یکی از حافظان قرآن با طلبه ها در حفظ آیات قرآن کار می کند.

وی تاکید کرد: برگزاری جلسات هفتگی جلسه عمومی اخلاق، بحث های کارشناسی مانند ولایت مطلقه فقیه توسط استاد نظری، دوره های آموزشی امامت و کرسی های آزاداندیشی نیز از جمله فعالیت های این مدرسه علمیه است.

معاون مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز ادامه داد: مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز در فعالیت های اجتماعی و تبلیغی و کلاس های تخصصی مانند مهدویت و امامت رتبه اول را در اختیار دارد.

حجت الاسلام آقاجانی همچنین تصریح کرد: نشریه داخلی این مدرسه علمیه نیز با عنوان «سفیران هدایت» توسط معاونت تهذیب منتشر می شود.

مسئول خوابگاه مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز با اشاره به اینکه خوابگاه طلاب مجزا از مدرسه علمیه است، ابراز داشت: هم اکنون تعداد 70 طلبه در خوابگاه اقامت دارند که بیش از نیمی از این طلبه ها از شهرستان ها و استان های دیگر مانند سلماس، فارس آباد، هشترود، ارومیه، خوی، میاندوآب و... هستند.

سفیران هدایت به خوبی تبلیغ نشده است

معاون تهذیب مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه ذات هویت سفیران هدایت به خوبی تبلیغ نشده است، بیان داشت: با اینکه خودم شش سال در مدرسه علمیه حضرت ولیعصر(عج) تبریز، 4 سال در مدرسه علمیه طالبیه و سه سال در قم تحصیل کردم و باید نسبت به مدارس بلندمدت تعصب داشته باشم، اما استعدادهای سفیران هدایت نه تنها کمتر از طلاب مدارس بلند مدت نیست بلکه بیشتر نیز می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین آقاجانی ادامه داد: هویت سفیران هدایت هم در بین مسئولان و هم در بین مردم شناخته نشده است، به همین لحاظ استعدادها بالفعل نشده است، سفیران هدایت تبریز با کمترین امکانات فعالیت می کند، اما این مدرسه علمیه با همکاری مجموعه مدیران و معاونان و اساتید و طلاب که یکدل و همراه هستند پیشرفت های زیادی مافوق امکانات به دست آورده اند.

وی با بیان اینکه در برخی شهرها مانند اهواز و تهران که سفیران هدایت به خوبی شناخته شده است از مدارس بلندمدت نیز پیش تر رفته است، تصریح می کند: فعالیت مدارس علمیه سفیران هدایت، به منویات مقام معظم رهبری نسبت به نحوه فعالیت حوزه های علمیه نزدیک تر است، چرا که هم علم دارد و هم کاربرد زمانی دارد و فقه و اصول در حد مورد نیاز زمان خوانده می شود.

معاون مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز با بیان اینکه طلاب سفیران هدایت با اتمام 130 واحد ملبس می شوند، عنوان کرد: فارغ التحصیلان پس از اتمام دوره تحصیلی، موظف به نگارش پایان نامه هستند که پایان نامه های خوبی به نگارش درآمده و به کتاب تبدیل شده است.

مشکلاتی که برای ما شیرین است

همچنین صالح عبادی، معاون اداری مالی مدرسه علمیه سفیران تبریز به خبرنگار خبرگزاری حوزه در تبریز گفت: مشکلات و کمبودها در همه جا وجود دارد، ما هم با مشکلاتی روبه رو هستیم، البته مشکلات برای ما مثل شکلات شیرین است، پاره ای از حمایت ها از این مدرسه صورت می گیرد، اما اگر حمایت های زیادی صورت می گرفت موفق تر عمل می کردیم.

وی می افزاید: انتظارات از سفیران هدایت بالاست و انتظار داریم که حمایت های بیشتری نیز صورت بگیرد.

معاون اداری مالی مدرسه علمیه سفیران تبریز تاکید کرد: هر برنامه ای که اجرا می شود، بحث بودجه حرف اول را می زند و وقتی بودجه کاهش پیدا می کند نمی توانیم در دعوت از اساتید مجرب خوب عمل کنیم.

مسئول پایگاه بسیج مدرسه علمیه سفیران هدایت تبریز همچنین اذعان داشت: رویکرد اصلی ما در فعالیت های بسیجف مسایل فرهنگی است، در مناسبت های خاص برنامه های فرهنگی برگزار می کنیم تا طلبه ها را از نظر فکری آماده کنیم.

وی خاطرنشان ساخت: در کنار دیانت در مباحث سیاسی نیز ورود پیدا می کنیم تا روشنگری های لازم به طلاب ارائه شود، همچنین تلاش می کنیم مبحث کرسی های آزاداندیشی در این مدرسه علمیه تقویت شود.

عبادی در پایان یادآورشد: از نظر فکری و پیاده کردن طرح با مشکل روبه رو نیستیم، اما نیاز داریم که حمایت های بیشتری برای اجرای شدن این طرح ها صورت بگیرد.

گزارش: بیت اله احمدی

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha