پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
1

در گذشته معتکفین ماه رجب، جمع محدودی را شامل می شدند، اما امروز به لطف الهی و به برکت انقلاب اسلامی و فطرت پاک نسل جوان، سال به سال شاهد رشد قابل توجه معتکفان و سیر صعودی گرایش جامعه برای حضور در این مراسم باشکوه معنوی هستیم.

ساعتی مانده به غروب دومین روز از ایام اعتکاف که به ایام البیض شهره است، فرصتی دست داد تا با حضور در مسجد اعظم قم، دقایقی را در کنار معتکفان ماه رجب سپری کرده و از حال و هوایشان در این روزهای با خدا بودن سراغ بگیریم.

شوری فزون تر از سال های قبل

علیرضا محمودآبادی، جوان 29 ساله که برای سومین سال پیاپی توفیق حضور در این بزم معنوی را پیدا می کند، اظهار داشت: امسال نسبت به پارسال، شور و حال مردم به خصوص جوان ها برای حضور در اعتکاف بسیار بیشتر است و به نظر من اگر ایام امتحانات دانشگاهی نبود، جمعیت بیشتری از جوان ها خصوصاً دانشجویان در آن شرکت می کردند.

وی افزود: به اعتقاد بنده، اینجا یک حس و حال عجیب و در عین حال دوست داشتنی دارد؛ خود من بعضی روزها به زحمت برای نماز صبح بلند می شوم، اما در این یکی دو روزه ، یک ساعتی قبل از اذان صبح بلند می شویم و پس از خوردن سحری، به عبادت و نماز شب مشغول می شویم که فضای بسیار جالب و دل انگیزی را در صحن مسجد ایجاد می کند.

تنفس در حال و هوای خداپسندانه

حجت الاسلام سید احمد مرتضوی از فضلای جوان حوزه نیز با بیان این نکته که در آیین اعتکاف حال و هوای خداپسندانه ای حاکم است که در کمتر جایی می توان نشانی از آن را پیدا کرد، گفت: دستاورد مهم اعتکاف این است که با سه روز روزه داری و مناجات های شبانه، بیش از پیش طعم بندگی و خاکساری در برابر معبود را می چشیم و بهتر می توانیم لذت عبد بودن در برابر خالق بی همتا را درک کرده و از آن فیض ببریم.

زیباترین صحنه های بندگی

وی اضافه کرد: این که جمعی از مومنین از سنین و تحصیلات و علایق خاص در خانه خدا جمع می شوند و به راز و نیاز با پروردگار مشغول ، خودش بالاترین ارزش و اهمیت را دارد و زیباترین صحنه های بندگی را برای بشر امروز به تصویر می کشد.

پیام حضور گسترده نسل جوان

داود محمدی، معلم هنرستان یکی دیگر از معتکفین است از حال و هوای ایام اعتکاف سخن به میان آورد و با اشاره به این که حضور گسترده جوانان در اعتکاف، پیام های مهمی به همراه دارد، ابراز داشت: استقبال زیاد جوانان از این مراسم نشان‌دهنده سطح آگاهی بالای آن ها از شرایط کنونی جامعه و نیازشان به بهره مندی از آموزه‌های غنی اسلامی است.

در جستجوی اصیل ترین معنویت

وی با اشاره به این که نیاز امروز بشر به معنویت، حقیقتی انکار ناپذیر است، گفت: اصیل ترین معنویت و عرفان را که ضامن سعادت انسان باشد در مراسم هایی مثل اعتکاف می توان پیدا کرد چرا که در این سه روز اعتکاف ماه رجب، انسان از هر چه تعلق غیرخدایی است رها شده و فقط کسب رضایت خالق محبوب خود را دنبال می کند.

کمی توقف در کناره جاده زندگی!

مجید فضل اللهی، طلبه پایه هفتم حوزه که تحصیلات دانشگاهی هم دارد، تشبیه زیبایی در وصف این مراسم معنوی بکار برد و بیان داشت: گاهی لازم است که انسان در جاده پر پیچ و خم زندگی که پر از دره و خطر سقوط است، کناری توقف کند و آبی به سر و صورت بزند و سه روز ایام البیض، بهترین فرصت برای این کار است تا نشاط و حال خوبی پیدا کنیم برای ادامه مسیر زندگی.

فرصتی که نباید از دست داد

وی همچنین ادامه داد: توصیه من به همه کسانی که تاکنون توفیق حضور در اعتکاف را نداشته اند ، این است که سال آینده این فرصت را از دست ندهند و بدانند که برکات و دستاوردهای حضور در این مراسم، تا انسان آن را درک نکند، قابل بیان و توصیف نیست.

گله ای صمیمانه به خاطر یک غفلت!

این طلبه جوان در عین حال گله ای دوستانه از برخی معتکفان داشت و گفت: بعضی از دوستانی که در این جا هستند با خود کتب کمک آموزشی کنکور و بعضاً رمان برای خواندن آورده اند و حال آن که به نظر من این سه روز بهترین فرصت برای اُنس بیشتر با قرآن و ادعیه و مناجات است و حیف است که این فرصت کوتاه به امور عادی که در دیگر ایام سال نیز می توان انجام داد، صرف شود؛ از سویی برخی هم با نرم افزارهای جدید مربوط به تلفن همراه خود مشغول هستند که این هم به نظر حقیر، یکی از عواملی است که شاید فرد را از بخشی از برکات و فیوضات ایام البیض محروم کند.

تقدیر از سخنرانی بزرگان حوزوی

صادق رحیمی، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته حقوق نیز حضور پررنگ اساتید حوزه و سخنرانی در جمع معتکفان را از برکات مراسم امسال برشمرد که در قالب برگزاری حلقه های دینی و معرفتی باعث جذابیت بیشتر مراسم از حیث محتوایی شده است.

لزوم آگاهی از سبک زندگی دینی

وی همچنین افزود: یکی از برنامه های کلیدی برگزار کنندگان و متولیان مراسم اعتکاف باید این باشد که معرفت و بصیرت دینی و اجتماعی و سیاسی معتکفان در قالب برنامه های ارزشمند مثل همین سخنرانی های دینی و اعتقادی افزایش یابد و فهم آن ها از دین و به خصوص سبک زندگی دینی رشد و ارتقا پیدا کند.

صیقل روح در روزهای خوب خدا

رحیمی در ادامه با اشاره به این که در روزهای خدایی اعتکاف، زمینه و بستر بسیار خوبی برای دعا و مناجات فراهم می شود، اظهار داشت:به اعتقاد من اعتکاف همچون یک تمرین سالیانه است محدود در سه روز که انسان اگر قدر بداند می‌تواند در مراحل معنوی، چون مراقبت از نفس ، خودسازی و تقرب به خدا به جاهای عجیبی برسد.

چاره ای برای این دل غفلت زده!

وی اضافه کرد: به تعبیر یکی از عُرفا، اعتکاف يکي از بهترین چاره هايي است که دين براي درمان درد فراموشي و غفلت به ما عطا کرده است؛ به این معنی که دست کم سه روز در خانه خدا، از دل مشغولي هاي هر روز و گرفتاري های انسانی، فاصله بگيريم و به بررسي رابطه خود و خدا مشغول شويم.

گزارش : سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha