پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
ییی

دلت را مي‌خواهي صفا بگيرد، يا جلايي دوباره يابد، يا نور الهي در آن ره يابد، يا با صفا شوي، يا پر نور گردد و يا مالامال از ذكر امام زمان (عج) شود، بايد دل بكني يكسره از دنياي پيرامونت، حتي از موبايلت كه هميشه همراه است.

خبرگزاری حوزه/ به محض قدم نهادن در چنين فضايي، از خود مي‌پرسي واقعاً همين چند متري تو، مردمي كه براي عبور زودتر از چراغ قرمز عجله می‌کردند..... یا چگونه ممكن است اينجا در محدوده همان شهري باشد كه همين چند ثانيه پيش، فضاي فرهنگي اش تو را به ياد ناكجا آباد فلان شهرِ بهمان كشور اروپايي مي‌اندازد؟ خلاصه در اين فضاي معطر و نوراني و سراسر معنوي قدم نهادم و صد البته خداي متعال را شكر كه حقير را فرصت حضور در چنين فضايي داد.

اطلاعاتي از كليت اعتكاف

به همت حجت الاسلام طوبايي، متولي و امام جماعت مسجد و بقعه امامزادگان محمد و يحيي تهران، روحانيون و مديران جبهه فرهنگي ميقات ظهور قم و برخي از دين مداران تهران، نزديك به 270 طلبه، روحاني، دانش آموز، پير و جوان، باسواد و بي سواد، زن و مرد در مسجد امامزادگان محمد و يحيي براي راز و نيازي عاشقانه و مهربانانه به خداي تبارك و تعالي گردهم آمده‌اند.

حجه الاسلام طوبايي با اشاره به برنامه ريزي هاي وسيع براي برگزاري هرچه بهتر اين برنامه، می گوید: حلقه‌هاي معرفت، كلاس هاي تقويت درسي، كلاس هاي احكام، پخش كليپ هاي مذهبي و انقلابي و ... از جمله برنامه هاي اعتكاف اين مسجد قديمي تهران است.

وي گفت: برنامه آغازين اعتكاف، زيارت حرم اين امامزادگان با فضيلت و رفتن به سرداب آنان است.

محمد تقي وكيل پور يكي از مسئولان اين برنامه كه عضو جبهه فرهنگي ميقات ظهور است، اظهار داشت: در اين برنامه 50 طلبه، 29 روحاني، 170 دانش آموز از مناطق 12 تا 19 تهران و برخي محله ها دور و نزديك اين بقعه مباركه، حاضر هستند.

يا د امام زمان، پر رنگ تر از هميشه

حسين، طلبه جوان پايه سوم يكي از مدارس تهران آمده بود تا چند روزي دور از فضاي شهر و تمدن باشد و دمي فارغ باشد از هياهوي مردمان و ماشين هاي چند صد ميليوني و برج هاي سر به فلك ساييده؛ و آمده بود تا در گوشه اي، بيشتر از گذشته با خداي خود راز و نيازي عارفانه وعاشقانه كند و البته حتي شده لختي به یاد با امام زمان (عج) باشد. حسين اينها را گفت و گفت؛ طبق روايت وقتي از مسجد بيرون رود، گويي از نو متولد شده ايم و اعتكاف فرصتي بي نظير براي آدم شدن.

اين طلبه كه چشمانش پر از اشك بود و قرمز، از خداي متعال، شهادت طلب كرده بود و اميدوار بود، امام زمان برات شهادتش را امضا كند.

وي براي پدر و مادرش دعا كرد و البته خاطر نشان كرد كه بيش از همه به ياد اخوي 28 ساله اش كه به تازگي عمل كرده و در شرف ازدواج است، بود.

حسين در اين گفتگوي كوتاه كه در لحظات عطرآگين منتهي به اذان مغرب و عشا با حقير، همراه بود بيان كرد: از خدا مي‌خواهد كه سرباز امام زمان باشد و نه سربار. آمين.

وي ادامه داد: قشنگترين لحاظات اين سلوك عرفاني، لحظات ياد خدا بودن است و ذكر مهدي فاطم را بر سر زبان جاري كردن. وي در پايان گفت: لحظه هاي قبل از هر اذان زيباترين زمان هاست كه آدمي را مي‌برد تا عرش و دور مي‌كند از دنياي ناسوت.

جوان‌ترین و مسن‌ترین معتكفين

امير سالار بهنيا، دانش آموز 10 ساله اي كه با هزار و يك خواهش و تمنا و با هزاران گريه و التماس، فرصت حضور در اين برنامه را يافت، كوچكترین بود و هدفش از حضور، آدم شدن و بهتر شدن است. او گفت؛ از خدا ميخواهم از تمام بدي هام بگذره و اعمل خوبم را ببينم. دعایش اين بود كه خدا سايه پدر و مادرش را بر سرش مستدام دارد و اينكه جزو ياران و منتظران واقعی امام زمان (عج) باشد.

امير، برگزاري حلقه هاي معرفتي و مسابقات را جزو قشنگترين برنامه ها خواند و گفت: از ميان برنامه هايي كه پخش مي‌شود، سوالاتي درباره احكام و تاريخ طرح می‌گردد بسیار آموزنده است.

حاج آقا تقي تاج الديني، بزرگترين بود با 69 سال سن كه خيلي خوشحال بود، از حضور در ميان جوانان و كودكان و طلبه ها و روحانيون. وي دليل اصلي حضورش را يافتن معرفت بيشتر به خدا اهل بيت(ع) خواند و گفت: قاطي شدن با جواناني كه نماز شب مي‌خوانند و ديدن اشك هاي آنان، او را سر ذوق مي‌آورد.

ايرانياني كه از هلند و انگلستان آمده بودند

در ميان 50 خانمي كه در اين سلوك عارفانه حاضر شدند دو تن تبعه هلند و انگلستان بودند، فقط و تنها براي حضور در اعتكاف به ايران، تهران، مسجد و بقعه مباركه امامزادگان يحيي و محمد آمدند. جالب است آمده اند تنها براي راز و نيازي عاشقانه با معبود. وقتي اين را شنيدم يادم آمد، كلام حاج آقاي قرائتي را كه چندين بار گفتند؛ به صدها هزار روحاني براي بسط و توسعه اسلام در سراسر جهان نياز داريم.

جذابترين خاطره اعتكاف

يكي از روحانيون حاضر در اين سلوك عرفاني گفت؛ وجود برخي معتكفين كه اهل دين و معنويت نبوده اند ولي با حضور در اين فضا متحول و منقلب شده اند، مهمترين اثر نهاد اعتكاف مي‌باشد.

وي گفت؛ سال گذشته دختر خانمي بدحجاب كه خيلي ها مخالف حضورش بودند در اثر اين برنامه، دگرگون شد و محجبه شد و بسيار متدين. اين روحاني اظهار داشت: همچنان كه مقام معظم رهبري در ديدار هيئت مركزي اعتكاف فرمودند؛ اين برنامه، نشان دهنده قدرت انقلاب اسلامي در نهادسازي است، چه نهادي را سراغ داريد كه اين چنين در تحول و تغيير بنيادين انسان ها نقش دارد؟ الحمدالله به لطف خداي متعال و درسايه انقلاب و نظام شكوهمند اسلامي، اين برنامه برگزار مي‌شود و ان شاءلله هر سال بيش از گذشته موثر باشد.

سخنرانان

حجج اسلام دانا امام جمعه شهر انديشه، محمد تقي وكيل پور، عضو ارشد جبهه فرهنگي ميقات ظهور و جواد طوبايي متولي و امام جماعت مسجد و امامزادگان يحيي و محمد از سخنرانان این مراسم معنوی هستند.

اعتكاف، وحدت آفرين است

آنچه آدمي را در فضاي مادي زده اين روزهاي شهرها، آرامش مي‌بخشد و دل را صفايي مي‌دهد، نام پروردگار است و ياد و ذكر او. و چه چيزي قشنگ‌تر از اينكه گوشه اي بنشيني و نام خدا و امام زمان(عج) را بر زبان، جاري كني و جاري كني و جاري كن. محمد، طلبه جوان، همه اعتكاف را در يكي دو كلمه خلاصه كرد: ياد توبه وعفو خداوند. واقعاً همين است كه او گفت.

«مگر چه برنامه اي است كه اين چنين آدميان را از گوشه گوشه كشور و حتي جهان، دور هم بنشاند و همه ميدانند كه نبايد در برابر سروصداي احتمالي كودكي يا نوجواني كه به اقتضاي سنش بروز مي‌كند، واكنشي تند نشان دهند». اين را يكي از روحانيون برگزار كننده اعتكاف گفت و گفت؛ خداراشكر استقبال، هرساله بيشتر مي‌شود هر چند متأسفانه مجبور شديم به دليل كمبود فضا، عذر چند طلبه و چنيدن زن و مرد را بخواهيم.

سخن آخر

دلت را مي‌خواهي صفا بگيرد، يا جلايي دوباره يابد، يا نور الهي در آن ره يابد، يا با صفا شوي، يا پر نور گردد و يا مالامال از ذكر امام زمان (عج) شود، بايد دل بكني يكسره از دنياي پيرامونت، حتي از موبايلت كه هميشه همراه است. همين 13 رجب امسال بود كه مقام معظم رهبري فرمودند؛ مدام نگوييد مردم از دين فاصه گرفته اند، مردم معتقد به دين، معنويت، مليت و ميهن هستند، يكي از روحانيون كه همه او را باني و از زحمتكشان اصلي برگزاري اعتكافِ اين مسجد خواندند، با ذكر اين كلام رهبر معظم انقلاب اسلامي، يكي از اثرات اعتكاف را ظهور و بروز آشكار پيوند مردم با روحانيت دانست. و خداوند ما را آني و كمتر از آني از روحانيت اصيل دور نگرداند.

ان‌شاءالله.

دراین سه شب، اعتکاف شیدا بودیم

شیدای محبت تو مولا بودیم

انگارچنان یتیم ومسکین واسیر

افطارسرسفره زهرا بودیم

سه شب تا صبح استغفارکردیم

به جرم خویشتن اقرار کردیم

کنارسفره مولا نشستیم

سه شب باکوثرش افطارکردیم

 

گزارش: مرتضي خواجوند سريوي

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha