شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
خبر گزاری حوزه

خبرگزاری حوزه، عقربه های ساعت 30 دقیقه بامداد روز 10 اردیبهشت 1361 را نشان می داد که قرائت رمزعملیات بیت المقدس آغازشد: "بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب" و این گونه بود که یاعلی گفتیم و آنگاه نوای ملکوتی امام مان گفت:"خدا خرمشهر را آزاد کرد".

تقویت روحیه با پیام روحانیت

ازآنجایی که نتیجه حضور روحانیت درهرنقطه و مکانی باعث پراکنده شدن عطرمعنویت درفضای آنجاست لذا حضور روحانیون و طلاب رزمنده دوشادوش سایررزمندگان در دوران دفاع مقدس به ویژه درفتح الفتوح دل ها هم سبب تجدید قوا و تقویت روحیه رزمندگان می شد به گونه ای که قرائت پیام های شهید آیت الله صدوقی و آیت الله مشكینی كه پیش ازشروع عملیات آزادسازی خرمشهر در كنار فرماندهان سپاه و ارتش در قرارگاه كربلا ازطریق بی سیم اعلام شد روحیه ای بس مضاعف در رزمندگان همیشه پیروزسپاه اسلام به وجود آورده و زمینه ساز پیروزی شد.

فتح خرمشهر، فتح دل های عاشق

فتح خرمشهر حماسه ای جاویدان در تاریخ انقلاب اسلامی است که نماد حماسه بزرگ ملی محسوب می گردد. فتح الفتوحی که درسوم خرداد 61 رخ داد سمبل مقاومت، پیروزی، رشادت، تجلی ایثار، شهادت و از خودگذشتگی آحاد ملتی است که با اتکا به قدرت خداوند سبحان، حماسه ای جاوید وماندگارآفریدند و با رویارویی با مستکبران،زیاده خواهان، استعمارگران و دشمنان اسلام وانقلاب، ، الگویی ماندگار از فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس، برای نسل های آینده ایران اسلامی برجای گذاشتند تا همگان بدانند وعده فتح ونصرت الهی دربرگیرنده ی دفاعی است که برمبنای ارزش ها وآموزه های دینی پایه ریزی شده باشد.

نقش بی بدیل امام راحل(ره) دردفاع مقدس

دوران پرافتخاردفاع مقدس، تجلی‌گاه پیوند مستحکم ترروحانیت با آحاد اقشارمردم بود، پیوندی که در امتداد پیوند زیبای نسل‌های گذشته با رهبران دینی و مراجع حوزوی شکل می‌گرفت.امام خمینی(ره) بنیان گذارنظام مقدس جمهوری اسلامی وحاکمیت اسلام ناب درایران وهدایت گرامت مسلمان وانقلابی ایران درهمه شرایط بودند.همزمان با شروع جنگ تحمیلی وتجاوزارتش بعث عراق به سرحدات کشور، رهبری مدبرانه و هوشمندانه معظم له درمقاطع مختلف جنگ و مواجهه با بحران ها و شرایط سخت، توانست زمینه پیروزی رزمندگان اسلام درجبهه های نبرد حق علیه باطل را فراهم نماید.

درواقع این رهبرعالیقدروعظیم الشان مان بودند که به عنوان مرجع تقلید درکنارسایرعلما ومراجع عظام، دفع تجاوز را واجب شرعی اعلام ‌کردند واین امرباعث شد تا خیل عظیم روحانیون و طلاب مدارس علمیه دست دردست سایراقشارمردم درراستای ادای تکلیف شرعی خود وعملی ساختن این نظرفقهی به جبهه ها ‌شتافتند وبا خلق حماسه های ماندگاروجاوید درطول هشت‌ سال‌ جهاد فی سبیل الله برگ های زرینی به تاریخ افتخارات ما افزودند. به خاطرهمین مشروعیت دینی بود که مردم خداجوی ما، حضوردرمیدان نبرد را برگرفته از مبانی ایدئولوژی خویش ‌یافتند و دفع تجاوز دشمن بعثی را، قبل از آن‌که وظیفه ملی بدانند، تکلیف الهی ‌دانسته و سرازپا نشناخته به آوردگاه خون و آتش ‌شتافتند و پیروزی‌های عظیمی را خلق کردند.

نقش راهبردی روحانیت در دفاع مقدس

مهم‌ترین نقش روحانیت در دفاع مقدس، ازامام راحل(ره) به عنوان بزرگ پرچم دار دفاع از ارزش های اسلام گرفته تا طلبه های جوان درپشت خاکریزها،مشروعیت بخشیدن دینی به دفاع هشت ساله است.اگر روحانيت مومن، متعهد وانقلابي درجنگ حضورنداشت وجبهه‌هاي نبرد حق عليه باطل را گرمي و حرارت معنوی نمي بخشيد ونقش ايثارومقاومت وارزش شهادت را تبیین وترويج نمیكرد، مبارزات و ايستادگی ‌های رزمندگان در برابر متجاوزان وحامیان آنها، امكان‌ پذيرنبود.

حضورگسترده طلاب و روحانیون مدارس وحوزه های علمیه دریگان ها و بخش‌ های مختلف فرهنگی، تبلیغی و نظامی جنگ و انجام وظایف متنوع حاکی ازتوان مندی این قشرفرهیخته جامعه است. ازاقامه نمازجماعت، خطابه و پاسخگویی به مسائل شرعی تا حضور دریگان های امدادگری، پذیرش وظیفه فرماندهی دسته، گروهان،گردان ولشکررا می توان درکارنامه موفق حضور روحانیت دردفاع مقدس یافت، وهمه این ها حکایت از توانایی این سربازان امام عصر(عج) درشرایط مختلف دارد.

نقش و حضور موثر رهبر معظم انقلاب در جبهه‌ها

همزمان با شروع جنگ تحمیلی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مد ظله العالی) که به فرمان امام(ره) نماینده ایشان درشورای عالی دفاع نیزبودند فعالیت های گسترده ای را برای تقویت جبهه ها انجام دادند و علیرغم عدم پشتیبانی بنی صدرخائن، معظم له به همراه شهید دکترچمران ستاد جنگ های نامنظم درخوزستان را راه اندازی نمودند و به عنوان اولین حامی رزمندگان خدمات شایانی به روند پیروزی ها داشتند.ایشان با شور و شوق لباس رزم به تن نموده و سلاح بدست گرفتند تا رسالت حوزوی خود در قبال اسلام وانقلاب اسلامی را درکنارو دوشادوش رزمندگان ایفا نمایند.

حضوررهبر فرزانه انقلاب و نقش تاثیرگذارایشان درنبرد سوسنگرد برکسی پوشیده نبوده و هرگز از اذهان مردم این منطقه فراموش نخواهد شد چرا که حضور وهدایت هوشمندانه معظم له دراین عملیات راه گشای فتح الفتوح و آزادی خرمشهربود.

بدون تردید فعالیت های حضرت آقا درآن دوران و ساماندهی جبهه ها به ویژه نقش بی بدیل ایشان درایجاد وحدت بین سپاه و ارتش ومساعدت ونقش آفرینی معظم له درتحقق فتح خرمشهر(که برگ زرین دفاع مقدس محسوب می گردد) وزمینه سازی برای پیروزی سایرعملیات های جنگی درجبهه ها، بیانگرنقش موثر، فراگیرو اساسی علمای برجسته و مراجع عظام درپیروزی و افتخارآفرینی برای اسلام و مکتب اهل بیت علیهم السلام است که بایستی مورد اهتمام ویژه قرارگیرد.

مساجد پایگاه های تبلیغ انقلاب و جنگ

مساجد ازصدراسلام مراکز تبلیغ و اطلاع رسانی وقایع و رویدادهای مختلف ازجمله تصمیمات حکومتی و غزوات بوده اند ودرکشورما نیزروند شکل گیری مبارزه علیه ظلم و استبداد طاغوت با همراهی روحانیت ازمساجد آغازو به پیروزی انقلاب منجرگردید. این روند درطول دوران پس ازانقلاب و دوران دفاع مقدس نیز ادامه داشت و مساجد ما همواره کانون تبلیغ معارف الهی،تبیین جهاد و جذب نیروهای مردمی برای دفاع از اسلام و انقلاب بودند.

در دوران دفاع مقدس هم حوادث جبهه‌ها و پيامدهای سياسی و اجتماعی عمليات های رزمندگان، بیشتراز تريبون‌ های مساجد برای مردم تبيين می ‌شد؛ حتی فرماندهان موثر دفاع مقدس پس از انجام عمليات‌های مهم، در مساجد حضور پيدا کرده و درباره‌ ی نحوه انجام عمليات‌ها و دستاوردهاي آن سخن می ‌گفتند ، اما باید توجه داشت که این امربدون همراهی روحانیون صادق و وفادارکه سنگربان این مساجد بودند محقق نمی شد.

مسجد خرمشهر نماد مقاومت اسلامی وانقلابی

درجریان اشغال خرمشهرتوسط رژیم بعث عراق همه شهر تقریبا تخریب شد اما مسجد جامع آن باقی ماند و در حقیقت این مسجد محل و کانونی برای مقاومت بود و تمام نیروهای مقاومت در این مسجد رفت و آمد می‌کردند. این مسجد بود که توانست روح مقاومت را در دل ملت بدمد و تمام تصاویر فاتحان خرمشهر درهمین مسجد جامع است. مسجد جلوه‌ای عظیم در فرهنگ جامعه ما است و فتح خرمشهر این معادله را به ما داد که تا زمانی که در مسیر ایمان گام برداریم و مسجد محور حرکت ما باشد امداد و نصرت خداوند شامل حال ما می‌شود.

کلام آخر

و بالاخره کلام آخراین که حماسه جاوید وماندگارفتح خرمشهربه فضل الهی معادلات جهانی ابرقدرت های شرق وغرب را برهم زد وبا پیروزی های بعدی رزمندگان اسلام، ابرقدرتی بزرگ ترو فراگیرتربه نام انقلاب اسلامی به جهانیان معرفی شد تا به دنیا ثابت کند قیامی که پیرجماران پرچم آن را به اهتزازدرآورد و به دست توانا و با کفایت حضرت آیت الله العظمی خامنه ای(مدظله العالی) داد، زمینه سازانقلاب بزرگی است که به قیام جهانی قائم آل محمد(عج) و یگانه منجی بشریت پیوند خواهد خورد و اساس و ریشه ی ظلم و استبداد و نفاق را ازاین عالم برخواهد چید.

بدون تردید نقش وحضور فعال روحانيت درعمرپربرکت هزارساله حوزه های مترقی علمیه شیعی،از سنگردفاع ازاسلام پیش ازانقلاب ومساجد تا سنگرجهاد فی سبیل الله در دوران پرافتخاردفاع مقدس، تا رسیدن به انقلاب بزرگ جهانی منجی،همواره نقشی بی بدیل، سازنده، پربار و در مسیراحکام نورانی قرآن کریم و ائمه اطهارعلیهم السلام بوده و هدفی جز قرب الهی وآماده کردن زمین برای وارثان حقیقی را دنبال نکرده است. سالروزفتح خرمشهر بهانه ای شد تا ضمن ابرازخوشحالی ازاین افتخاربزرگ و ارزشمند یادی از دلاورمردی های مردانی کنیم که درلباس سربازی امام زمان(عج) هیچگاه رسالت اصلی حوزوی خود دردفاع ازاسلام را فراموش نکرده و با نثارخون مطهرشان دین خود نسبت به اسلام عزیز و انقلاب اسلامی را به خوبی ادا نمودند و گواه آن هم خیل وبی شمارشهدای روحانی،جانبازان، آزادگان و یادگاران به جای مانده ازقافله شهدایی است که امروزهم خالصانه ومتواضعانه و پا در رکاب، آماده اطاعت امر ولی امرخود دردفاع ازاسلام،قرآن کریم و میراث ائمه اطهارعلیهم السلام هستند.

صفحات زرين تاريخ دفاع مقدس، قداست جاودانه روحانيت فداكار را به همه ما نشان می دهد و امیدواریم با همدلی و همزبانی بتوانیم اسرار ناگشوده حضورهمیشه جاوید و ماندگاراین عزیزان را به تصویرکشیده وبه نسل های آینده انقلاب منتقل نماییم.

حسین شاملو

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha