سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
آیت‌اله صافی

اگر بشر عمر دنيا را داشته باشد و بخواهد پيرامون حضرت ولي عصر(عج) سخن بگويد و شعر و قصيده بسرايد، خود را در برابر اقيانوس ها و جهان هايي بي پايان ناتوان مي بيند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله صافی گلپایگانی، در پیامی به كنگره ملّي شعر مهدوي «فيض حضور» در مشهد مقدّس، با اشاره به تاثیر گذاری شعر مهدوی، تصریح کردند: ارزش بالاي اشعار مهدوي با زبان قابل توصيف نيست و ضمير روشن و ذوق و احساس اشخاص حسب مراتبي كه دارند، جمال و كمال اين اشعار و رسالت و فائده آن را در خدمت به بشريت، هدايت جامعه و پرورش افكار و سوق مردم به حقايق و آگاهي، بيداري، عزّت نفس، شجاعت و فضيلت درك مي نمايد.

معظم له با تاکید بر این که شاعران مهدوی باید شکر گزار این فرصت گرانبهاء باشند، یادآور شدند: شكر آن، سرودن اشعار معرفت بخش و بيان حقايق و هدايت خلق به نيكي و كسب فضائل است.

ایشان همچنین تصریح کردند: اگر بشر عمر دنيا را داشته باشد و بخواهد پيرامون حضرت ولي عصر(عج) سخن بگويد و شعر و قصيده بسرايد، خود را در برابر اقيانوس ها و جهان هايي بي پايان ناتوان مي بيند.

متن کامل پیام حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بدین شرح است:

بسم الله الرّحمن الرّحيم

اي نام شريف تو، آرايش ديوان‌ها * القاب و صفات تو، مذكور در اعلان‌ها

اي پرتو روي تو انوار مه و خورشيد * و اي گلشن كوي تو رَشك همه بستان‌ها

فردوس لقاي تو مقصود و مراد دل * ايمان به ولاي تو، شرط همه ايمان‌ها

تو حجّت يزداني تو صاحب دوراني * درياب ضعيفان را در ورطه‌ي طوفان‌ها

قريحه و ذوق شعر و شاعري در وجود بشر كه مشتمل بر عجائب و دلائل و آيات بسيار است، از نشانه هاي شگفت انگيز عالم خلقت و علائم غيب وجود انسان و بُعد معنوي و روحي او است.

راستي بايد تفكّر نمود كه اين همه معاني و نكات و ظرافت‌ها و ادبيات لذّت‌بخش و شوق آفرين و اين معارف حقيقي كه در طول تاريخ حيات انساني بر زبان ميليون‌ها شاعر متعهّد جاري شده از چه منبع پهناوري است و به كجا اتصال دارد و چگونه است كه تمام نمي‌شود و هر چه شعراي اقوام و ملل، قدرت طبع خود را به نمايش مي‌گذارند، به نهايت نمي‌رسد و همواره جوشان و خروشان، سخن تازه و معناي بكر و جديد عرضه مي‌دارند.

آيا مي‌توان اين استعداد حيرت‌زا را به ظاهر اين بشر نسبت داد؟ آيا برهاني بر غيب وجود انسان و شرافت و كرامت او ظاهرتر از همين اشعار پرمايه و سرشار از معارف و حكمت و پند او نيست؟ بايد اعتراف كنيم كه به عظمت اين امتياز و موهبت الهي چنان كه بايد نمي‌انديشيم و همان گونه كه خداوند در قرآن مجيد مي‌فرمايد: «و كأين من آية في السموات و الارض يمرّون عليها و هم عنها معرضون».

ما قصايد و غزليات و انواع شعر را مي‌خوانيم و مي‌شنويم، امّا در منبع و مصدر آن فكر نمي‌كنيم.

اين نعمت بزرگ الهي را هر كس دارا باشد، بايد شكر آن را به جا آورد و شكر آن، سرودن اشعار معرفت بخش و بيان حقايق و هدايت خلق به نيكي و كسب فضائل است، خصوصاً در معارف الهي و مخصوصاً در مدح يگانه دوران حضرت ولي عصر روحي و ارواح العالمين له الفداء كه اگر بشر عمر دنيا را داشته باشد و بخواهد پيرامون آن سخن بگويد و شعر و قصيده بسرايد، خود را در برابر اقيانوس ها و جهان هايي بي پايان ناتوان مي بيند.

ما نمي توانيم و نمي خواهيم در توصيف و ارزش بالاي اشعار مهدوي، در اينجا چيزي بنگاريم، چون با زبان قابل توصيف نيست و ضمير روشن و ذوق و احساس اشخاص حسب مراتبي كه دارند، جمال و كمال اين اشعار و رسالت و فائده آن را در خدمت به بشريت و هدايت جامعه و پرورش افكار و سوق مردم به حقايق، و آگاهي و بيداري و عزّت نفس و شجاعت و فضيلت درك مي نمايد. يكي از لذيذترين لذائذ روحي، خواندن و شنيدن اين اشعار و درك نكات بديع و ادبي و سازنده و معرفت بخش آن ها است.

اينجانب از اين برنامه بزرگ كه به جهت تجليل از شاعران مهدوي و با عنوان «فيض حضور» در جوار آستان ملك پاسبان حضرت ثامن الحجج علي بن موسي الرضا عليه السلام برگزار شده، تحسين و تقدير مي نمايم. رجاي واثق اين كه اشعار و مدايح شاعران عزيز عرصه مهدويت، مقبول صاحب ولايت قرار گرفته و نامشان در دفتر شاعران مخلص و مداحان متعهد اهل البيت عليهمالسّلام، براي هميشه ثبت و بر تحرّك و نشاط و احساسات اسلامي و معارف خوانندگان بيفزايد. اللهم اجعلنا من أنصاره و أعوانه

13 شعبان المعظم 1435

لطف الله صافي

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha