شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت الاسالم هاشمی تبریزی

وقتی وارد میشوی مدرسه ای متفاوت از دیگر مدارس می یابی و در همان نگاه اول، درمی یابی مدرسه ای است با همت بلند و کوشش بسیار. مدرس های مرتب و منظم، طلابِ فعال و کوشا، مدیر و معاونانی مهربان و باصفا و البته متولی و بنیانگذاری سخت کوش و با اراده .

وقتی فهمید از خبرگزاری حوزه هستم، خوشحال شد و گفت ؛ همین چند روزِ پیش، یک گروه خبری از رسانه ملی برای تهیه گزارش آمده بودند و امکان تهیه گزارش را به آنان ندادیم ،اما مجموعه خبرگزاری حوزه از شأن و جایگاه ممتازی نزد حوزویان برخورداراست .

همه اینها خستگی راه طولانی از جنوب تا شمال شهر تهران، آنهم در گرمای بسیارِ وهوای آلوده این کلانشهر را از تنتم بیرون کرد و با خود گفتم، خدا کند دیگر بار، رهم افتد به دیار خوبان.

تاریخچه تاسیس

سال 72 آغازگر راه اندازی مدرسه ای شد که اینک بسیار اثرگذار در شهرک قدس تهران است به طوری که به تعبیر آیت‌الله سید فتاح رائی هاشمی تبریزی، اگر در شهرک قدس، بدحجابی ببینید اما در محله ها و خیابانهای مجاور مدرسه، چنین وضعیتی نیست. زمین این مدرسه خالی بود که چند روزی طول کشید آشغال های آن خالی شود و بسیار سختی ها تحمل شد و ممارست ها رفت تا این مدرسه ساخته شود.

متولی

آیت‌الله سید فتاح رائی هاشمی تبریزی فزرند سید یوسف حکم آبادی در منطقه حکم آباد تبریز به دنیا آمد و از درس حضرات آیات میرزا هاشم لاریجانی آملی، محق داماد، طباطبایی، سلطانی، گلپایگانی و ... بهره برد و فلسفه را نزد شهید مرتضی مهطری خواند. وی 33 سال در قم تحصیل و تدریس داشت و در مدارس مختلف تهران از جمله مروی نیز تدریس داشته است.

وی با بیان اینکه در دنیا از چیزی لذت نمی برد به جز کار برای طلاب و حوزه، گفت: زمانی بنده را برای تدریس در دانشگاه امام صادق (ع) دعوت کردند و مدتی نیز تدریس کردم ولی دیدم آنجا لذت معنوی نمی برم چرا که برخی درس را برای نمره میخواندند. در این زمان تصمیم گرفتم بروم و رفتم به مدرسه مروی و درجاهای دیگر نیز تدریس داشته ام. سرانجام در سال 72 تصمیم به راه اندازی مدرسه گرفتم و از سال 84 به طور غیر رسمی تدریس درس خارج شروع شد. پس از مدتی با گرفتن مجوز، کار مدرسه شروع شد.

مدیر و معاونان

حجه الاسلام و المسلمین محمد پیکری مدیر پورتال مناظره و گفتگوی معاونت مجازی صدا و سیما (www.monazereh.ir)، استاد حوزه و دانشگاه، مدیر مسئول فصل نامه های جامع و باب علم، مدیر مدرسه علمیه علی بن ابی طالب (ع) است. حجج اسلام عبدالرضا زنوزی اصل معاون آموزش، عبدالحمید آقارحیمی معاون امور طلاب و پژوهش و سید حسین منافی معاون تهذیب مدرسه هستند.

مجتمع دینی، فرهنگی، درمانی و مالی

در کنار مدرسه علمیه، بخش های اداری، فرهنگی، مالی و ... وجود دارد به طوری که درمانگاه خیریه آن برای طلاب، اساتید و خانواده هایشان، در برخی موارد ویزیت رایگان دارد و در برخی موارد، نیمه رایگان. همچنین صندوق قرض الحسنه ای وجود دارد که وام های مناسب با بازپرداخت طویل المدت به طلاب میدهند. پایگاه مسجد علی بن ابیطالب تهران نیز با همکاری طلاب بسیار فعال است.

آغاز فعالیت، با سطح دو، سپس سطح سه و گرفتن قولهایی برای راه اندازی سطوح بالاتر

دو سال بعد از شروع فعالیت حوزه، مجوز سطح دو به طور رسمی صادر شد و پس از توفیق طلاب این سطح در ابعاد مختلفِ علمی و اخلاقی، درخواست شد برای سطح سه، و الحمدالله مجوز صادر شد.

اساتید

حجج اسلا م والمسلمین آقایان علی اکبر تلافی، دکتر حسین علی سعدی (رئیس پیشین دانشکده فقه امام صادق (ع)، سید ابراهیم رئیسی، سید محمد علی مهدوی و ... مدرسین مدرسه هستند.

فوق برنامه ها

تدریس زبان های عربی و انگلیسی جزو فوق برنامه های مدرسه است به طوری که مصطفی شکاری استاد مکالمه زبان عربی و مدرس کانون زبان ایران، زبان عربی، و مهندس تره کار، استاد برجسته و مشهور، زبان انگلیسی تدریس می کنند.‌

مجله باب العلم

نشریه باب العلم به مدیرمسئولی حجه الاسلام محمد پیکری و صاحب امتیازی حوزه علمیه علی بن ابیطالب، چندسالی به طور تخصصی در زمینه دینی و فرهنگی کار می کند.

پرچم داری در مناسبات دینی و انقلابی

به گفته حجت الاسلام عبدالرضا زنوزی اصل معاون آموزش، در تمام مناسبات اعم از دینی و ملی و انقلابی، شخص آیت‌‌الله هاشمی، پرچم دار می شوند و طلاب و روحانیون مدرسه، بسیار فعال ، مؤثر و پرشور حضور دارند.‌

درس اخلاق

روزهای سه شنبه درس اخلاق توسط آیت‌الله هاشمی برگزار می شود که حتی از اطراف و اکناف برای استفاده از درس وی می آیند. در کنار درس اخلاق ، گاهی از برخی از مدرسین و عاملان به اخلاق اسلامی دعوت شده است از جمله آقایان دکتر احمدی، حائری شیرازی، شیخ الاسلام و ... .

تاثیر مدرسه و مجتمع در شهرک قدس

اثرات مدرسه در منطقه در چند بعد قابل تحلیل است: اثرات معنوی شخص آیت‌الله هاشمی، حلقه های معرفتی طلاب در مسجد و پایگاه، آشنایی مردم با سبک زندگی ساده طلاب و ... .

عمامه گذاری

به دلیل اینکه عمده طلاب این مدرسه در سطوح عالی هستند و عمدتاً معمم، بنابراین مراسم عمامه گزاری در این مدرسه محدود به دو یا سه طلبه است که این هم در زمان های مختلف سال مانند نیمه شعبان، ولادت امیرالمؤمنین علی (ع) و ... برگزار می شود و متولی مدرسه، این کار را انجام میدهد.

انتقال مدرسه به مکان جدید

بنابر اظهار نظر متولی و بنیانگذار قرار است به منظور گسترش فعالیت های مدرسه و ایجاد امکانات رفاهی به ویژه مسکن برای اساتید، در مکان جدیدی به متراژ 6400 متر مربع، مکان جدید مدرسه راه اندازی شود که کارهای مقدماتی آن شروع شده است.

گزارش؛مرتضی خواجوند سریوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha