پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت‌الله جوادی

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: خروجی حوزه های علمیه مکه و مدینه با خروجی های حوزه های علمیه نجف قابل قیاس نیست و اگر کسی بگوید که جهان تشیع و حوزه های علمیه شیعه نشین وامدار حوزه نجف است اغراق نکرده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تبریز، حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی، روز سه شنبه، با صدور پیام تصویری به کنگره شیخ سلار دیلمی که با حضور آیت الله نوری همدانی در دانشگاه تبریز برگزار شد، تصریح کردند: از برگزارکنندگان این همایش وزین و از بزگوارانی که در ایراد و ارائه مقالات بر وزن علمی این همایش افزودند حق شناسی می کنیم و از ذات اقدس اله مسالت می کنیم که همه عالمان ربانی را با انبیا محشور بفرماید.

ایشان افزودند: شیخ سلار دیلمی طبرستانی است که ظاهرا اصلش سالار بوده و از شاگردان به نام شیخ مرتضی و شیخ مفید است و اصل تاسیس حوزه های علمیه را از پیامبر اکرم و ائمه(ع) فرا گرفت.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: برنامه های حوزوی باید عناصر سه گانه را اصل قرار دهند، آیه محکمه و سنت، علوم رسمی حوزوی است که بخشی به اصول، بخشی به فقه و حقوق برمی گردد.

حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند: سیدمرتضی بعد از فراگیری علوم از شیخ مفید، همت والایی در تاسیس حوزه علمیه نجف داشت و برابر رهنمود رسول خدا و امام صادق شاگردانی تربیت کرد که برخی در آیه محکمه و برخی دیگر در علوم نقلی، تفسیر، کلام، فقه و حقوق بهره وافی داشتند.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم تصریح کردند: سلار و شیخ طوسی و قاضی عبدالجبار و حلبی کسانی بودند که جزو فارغ التحصیلان نجف بودند، سلار از شاگردان نام آور سید مرتضی بود و تلاشی که سید مرتضی کرد جهان تشیع را وامدار علاقنیت و مدیریت تدبیر خود کرد.

حضرت آیت الله جوادی آملی با اشاره به اینکه خروجی حوزه های علمیه مکه و مدینه  با خروجی های حوزه های علمیه نجف قابل قیاس نیست، تاکید کرد: اگر کسی بگوید که جهان تشیع و حوزه های علمیه شیعه نشین وامدار حوزه نجف است اغراق نکرده است، کتب اربعه، کتاب های محقق و علامه خروجی حوزه های علمیه نجف است.

ایشان خاطرنشان کردند: مساله علم کلام در آن روز از راه عقلانی رواج وافر داشت، قاضی عبدالجبار، بخش پایانی کتابش را درباره امامت اختصاص داد که مبانی امامیه و تصدیق مصداق را مورد نقد قرار داد و سیدمرتضی، الشافی در امامت را نوشت که نقض گفته های قاضی عبدالجبار است.

این مرجع تقلید ادامه دادند: بعد از اینکه سیدمرتضی شبهات قاضی عبدالجبار را در کتاب الشافی پاسخ داد یکی از شاگردان عبدالجبار شبهاتی وارد کرد که به زعم خود شفای شیخ مرتضی را زیر سوال برد، که سید مرتضی به شیخ سلار دستور می دهد شما پاسخ این نقض را بدهید.

ایشان با اشاره به اینکه سالار طبرستانی در بخشی از علوم از سیدمرتضی نیابت می کرد و مرجعیت دینی و علمی حلب را برعهده داشت، اظهار داشتند: مرحوم سیدمرتضی در شناخت شاگردان و پرورش شاگردان ماهر بود، علامه بحرالعلوم نقل می کند که سیدمرتضی دید در بین شاگردانش برخی از استعدادهای خاصی برخوردار هستند که به آن ها شهریه های بیشتری داد، به شیخ محمدحسین طوسی ماهی 12 دینار شهریه و به قاضی عبدالجبار ماهی 8 دینار شهریه داد که سالار طبرستانی سهم وافری در این میان داشت.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه شیخ سلار در سال 400 و اندی رحلت کرد، گفتند: شیخ سلار در سفرهای خود وقتی به خسروشاه رسید که جزو بزرگ ترین شهرهای آذربایجان بود، در آنجا رحت کرد و در همان جا دفن شده است.

ایشان در پایان تصریح کردند: رحمت و سلام خدا بر اینگونه از فقهای امامیه، روزی که به دنیا آمدند، روزی که رحلت کردند و روزی که مبعوث می شوند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha