پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ss

نویسنده در این اثر موجز و دقیق و خواندنی تلاش کرده است تا مواردی را که هر کدام دارای اولویت خاصی در مباحث اعتقادی شیعه هستند را مورد توجه و تحقیق و تألیف و تصنیف قرارداده و متنی کشکول مانند و خوش خوان از آن پدیدآورد.

خبرگزاری حوزه/ کتاب "مذاکرات و مناظرات" اثری است پژوهشی و تحلیل و تبیینی که در آن به تحلیل و بررسی موارد هفتادگانه ای از عقاید و ادله و مبانی فکری شیعه پرداخته شده است.

نویسنده در این اثر موجز و فشرده تلاش کرده است تا این موارد را که هر کدام دارای اولویت خاصی در مباحث اعتقادی و فکری و کلامی و اندیشگی شیعه هستند را در حوزه  اعتقادات مذهب حقه جعفری مورد توجه و تحقیق و تألیف و تصنیف قرارداده و متنی کشکول مانند از آن پدیدآورد که دارای دو وجه قابل توجه است:

هم برای عموم مخاطبان و هم برای خواص اهل علم و پژوهشگران دارای ایده پردازی ها و تلنگرهای قابل استفاده ای است.

این کتاب، تحقیق و تالیف آیت‌الله سیدعلی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری است.

در این اثر مسایل و موضوعاتی مورد توجه قرار گرفته اند که دارای ارزش و اهمیت اعتقادی و یا دارای هاله ای از شبهات اند که گرداگرد آنها را فراگرفته و برای زدودن غبار این شبه ها بایستی مورد تحلیل و تبیین علمای شیعه قرار بگیرند.

در این کتاب به موضوعاتی همچون تحلیل ازدواج موقت در اسلام، سوگواری بر ائمه (ع)، امام زمان (ع)، مساله 12 جانشین در احادیث معتبر و زمان صحابه با تایید قرآن، لزوم شناخت امام، شرح مساله بیعت و... پرداخته شده است.

از دیگر ویژگی های کتاب «مذاکرات و مناظرات» این است که منابع و مصادری که در این کتاب به آن‌ها مراجعه یا استناد شده، در انتهای این اثر گردآوری شده و آمده است.

کتاب «مذاکرات و مناظرات» در شمارگان 2 هزار نسخه به چاپ رسیده است.

اثری که با ویراستاری سیدعبدالمجید نبوی و از سوی نشر ناجی جزایری به چاپ رسیده است.

از جمله دیگر عناوین و سرفصلهای این کتاب می توان به موضوعاتی همچون تحلیل مساله ازدواج موقت در اسلام،‌ گفت‌وگو در مسجد النبی،‌ ارسال نامه از آمریکا،‌ جوانی که از خارج کشور آمده بود، پس از نماز مغرب و عشا، حمله خلیفه دوم به خانه علی(ع) و زهرا(س) و آتش زدن این خانه، جوان اهل سنت به مذهب تشیع روی می‌آورد، جوانی در مسجد،‌ آیا شیعیان قرآن را تحریف شده می‌دانند؟، موضوع عید غدیر و حضور 120 هزار صحابی،‌ سوال و جواب پس از نماز مغرب و عشا، آیا امامان شیعه(ع) مردگانند؟ اشاره نمود که به مناسبت هر یک از این عناوین، موضوعات مهمی در حوزه عقاید و مباحث کلامی شیعی مورد تبیین قرارگرفته است.

در این کتاب که عنوان کاملش«مذاکرات و مناظرات؛ تحلیل و بررسی هفتاد مورد از اعتقادات مذهب شیعه» است خوانندگان می توانند با موضوعات دیگری همچون آیا شیعیان کافرند؟، فلسفه عزاداری برای امام حسین(ع)،‌ حدیث لوح اخضر، جانشین خداوند بر زمین کیست؟، ابهامات اعتقادی من، فایده زیارت مردگان و اهل قبور چیست؟، مرجعیت دینی و علمی اهل بیت(ع)، پاسخ مثبت و تشریح جریان، لزوم شناخت امام، شرح مساله بیعت، اخلاق و رفتار خلیفه دوم و توضیح پیرامون قرآن حضرت علی(ع) هم مواجه و آشنا گردند.

در قسمتی از مقدمه این کتاب و در شرح زمینه ها و دلایل انجام و فرجام این کار تحقیقی و تألیفی می خوانیم:

«دین مبین اسلام و طریقه حقه تشیع از آغاز تاکنون همیشه از سوی دشمنان مورد انواع و اقسام مخالفت‌ها، عنادها، حمله‌ها و هجمه‌ها اعم از سیاسی، فرهنگی، عقیدتی، اقتصادی و نظامی بوده که از هیچگونه عداوت و دشمنی علیه آن دریغ نورزیده و کوتاه نیامده‌اند. تفاوت عملکرد مکر دشمن بین گذشته و حال عمده در این است که در گذشته هر از چندی یکی از انواع کینه‌ورزی‌های خود را آشکار می‌کرد و از آن بهره می‌گرفت.»

آیت الله شفیعی در بیانی ضمن اشاره به زمینه های تولید این اثر یادآوری می کند:

مذهب تشیع در عصر حاضر پیشرفت خوبی داشته است که قطعاً دشمنان این مذهب نیز نظاره گر این پیشرفت نبوده اند.

و در توضیح این نکته می گوید:

مذهب تشیع دو دشمن دارد. یکی دشمنی که با اسلام مشکل دارد و دیگری دشمنی که به ظاهر مسلمان است و مخالف تشیع است.

وی با اشاره به موضوع کتاب "مذاکرات و مناظرات" تذکر می دهد:

برخی ایراداتی از مذهب تشیع می گیرند که یا آنها را با جوانان ما مطرح می کنند یا اینکه این ایرادات را در سایت های خبری و ماهواره منتشر می کنند.

این سئوالات در ذهن جوان شیعه رسوخ پیدا می کند و نیاز به پاسخ دهی دارند، البته این افراد کهنه پراکنی می کنند و سخن جدیدی نگفته اند، تنها سئوالات قدیمی را که مراجع ما مدتها پیش به آنها پاسخ داده اند را مطرح می کنند.

در این کتاب با بیان اینکه وظیفه روحانیت در درجه اول مبارزه با بدعتها است، یادآور می شود:

من به نوبه خود احساس وظیفه کردم و تعدادی سئوال به همراه پاسخ را در قالب کتاب کم حجمی نوشتم.

آیتالله شفیعی، تا به امروز توفیق داشته است 30 کتاب را در حوزه مفاهیم دینی و مباحث معرفتی منتشر کرده که از این میان هفت جلد به زبان عربی و 23 جلد به زبان فارسی هستند.

از جمله مهم ترین عناوین مباحث مطروحه در این کتاب که از زمره مباحث مبتلابه هم محسوب می شوند تحلیل مسأله ازدواج موقت، فلسفه عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) ، بدعت، مسأله تقلید و امامت است که مورد اشاره واقع شده و  به سؤالات مخاطبان در این زمینه ها نیز پاسخ داده شده است.

توجه به نکاتی مهم و خطیر در باب واقعه غدیر خم، قرآن و این موضوع که آیا شیعیان قرآن را تحریف شده می دانند، بحث مراجع تقلید و وظایف آنان در دوران غیبت و نیز موضوع خلیفه های پس از پیامبر صلی الله علیه و آله هم از جمله ویژگی های این کتاب ارشمند است.

علاقمندان می توانند جهت تهیه کتاب با شماره تلفن 2222455-0611 تماس حاصل نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha