جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مدرسه معیر تهران

خبرگزاری حوزه/ در یک روز گرم سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، برای تهیه گزارش از مدرسه ای به قدمت 150 سال؛ یعنی در عهد ناصرالدین شاه قاجار با همان وصفی که شنیده بودم: دل انگیز، با طراوات، ساده و البته کهنه وارد مدرسه شدم.

متأسفانه چندی است به آن نرسیده اند و در و دیوارش مدت زمانی است، رنگ و بوی رنگی به خود ندیده است. البته آقایان عبدالحمید مبشر، مدیر؛ محمد مهدی درویش معاون تهذیب و عباس جعفری معاون آموزشی حوزه کهنگی ساختمان مدرسه را با صفا و سادگی و همراهی مثال زدنی شان، از ذهنم پاک کردند و مطالب خوبی درباره تاریخچه، طلبه ها و علمای مدرسه، در اختیار خبرگزاری حوزه قرار دادند.

*تاریخچه

مدرسه معیر را 150 سال پیش یعنی در روزگار حکومت قاجار، دوستعلی خان معیر الممالک، در اراضی واقع در محله ی سنگلج تهران و در جنوب شرقی باغ معیّرالممالک ساخت. در واقع وی در آن سالها ساخت و ساز تعدادی بناهای عمومی را آغاز کرد. از جمله بناهای احداث شده توسط ایشان، مسجد و مدرسه ای است که در اراضی فوق در باغ معیرالممالک بنا نهاده شده است که فعلاً به صورت یک مجموعه مذهبی پابرجاست.

نزدیکی و درواقع قرار گرفتن آن در دل بازار، موقعیت ممتازی به آن بخشیده است. و البته نسبت به برخی مدارس، این ویژگی را دارد که وسایل نقلیه می‌تواند به راحتی به کوی نزدیک آن برود و بیاید. مدرسه معیر 14 اتاق دارد.

*متولی

حجت‌السلام والمسلمین محمد باقر تحریری، فرزند آیت الله شیخ محمود تحریری که درس دینی را از مدرسه مجتهدی آغاز کرد و در سال 1352 وارد حوزه قم شد، متولی مدرسه است.

وی از شاگردان حضرات آیات طباطبایی، آیت الله سعادت‌پرور، فاضل لنکرانی، تبریزی، ستوده و ... است. جمعه ها در مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خیابان قزوین تهران درس اخلاق دارد، چند هفته یک بار به مدرسه معیر می آید و اخلاقی را برای طلاب بیان می‌کند.

*مسئول، مدیر و معاونان

مدرسه چند سالی است، متولی ندارد، در حال حاضر نیز حجت‌الاسلام والمسلمین تحریری مسئول مدرسه است هفته ای یک بار به این مدرسه می آید. وی در مدارس حاج ابوالفتح، قم و ... درس دین گرفت و از محضر حضرات آیات گلپایگانی، نجفی، سلطانی، سید محمد تقی خوانساری، سید محمد حجت ، امام خمینی (ره) و بروجردی، سید صدر الدین صدر و ... بهره گرفت. حجج اسلام آقایان عبدالحمید مبشر، مدیر؛ محمد مهدی درویش معاون تهذیب و عباس جعفری معاون آموزشی هستند.

*اساتید درس اخلاق

هر هفته پنج شنبه ها اساتیدی از تهران و قم در این مدرسه درس اخلاق دارند و حجج اسلام فرجی و مجید امینی در بین طلاب اخلاق‌مداری را ترویج می‌کنند.

*در برنامه های فرهنگی و عقیدتی

بعد از استقلال مدرسه از مدرسه مروی، طلاب آن هم به طور جدی وارد، فعالیت هایی شده اند و با مدارس و امام‌زاده سید ناصرالدین، منطقه خیام تهران، همکاری مستمر و فعالی دارند. همچنین برخی از طلاب با تشکیل حلقه های معرفتی، نوجوانان را با قرآن، دستورات دین، احکام و ... آشنا می‌کنند.

*شبستانی که گود زورخانه، آشپزخانه و ... شده بود

مدرسه معیر حدود بیست سال دچار کم توجهی‌ها شد، و متاسفانه قسمتی از شبستان آن، گود زورخانه، آشپزخانه و ... شده بود که الحمدالله در ماه رجب امسال با حضور برخی از مسئولان، مدیریت و علمای حوزه تهران این وضعیت تغییر کرد و شبستان جدید آن افتتاح شد.

*اثرگذاری مدرسه در منطقه

از حدود 6 سال پیش که استقلال خود را بازیافت، هر روز ارتباط مردم، مدارس و امام‌زاده سید ناصرالدین منطقه با مدرسه معیر بیشتر شده است. به گفته مدیر مدرسه، اخیراً تقاضاهای بیشتری برای بهره مندی از طلاب طرح شده است.

*اساتید

مدرسه مروی که چند سالی از حالت اقماری، مدرسه علمیه باقرالعلوم (ع) تهران در آمده است، تا پایه ششم طلبه می پذیرید. بنابراین اساتیدی که به این مدرسه می‌آیند، نسبت به برخی از مدارس، چندان نام آشنا نیستند: حجج اسلام حاجی علی، قاسمی، قاسمی نژاد، آقاجاری، عزیزی، میثم داودی، ناسخیان، محمد مهدی درویش، عبدالحمید مبشر و ... کار تدریس را بر عهده دارند.

*رد پای بزرگان

گفته می‌شود حضرات آیات و حجج اسلام و المسلمین شهید مطهری، زنجانی، سید محمود مجد، ناطق‌نوری و ... به نوعی منبر یا درس و بحثی در حوزه معیَر داشته اند.

*انتقاد از اوقاف

مدیر و معاون تهذیب مدرسه از کم توجهی اوقاف نسبت به پرداخت موقوفات نارحت بودند و می‌گفتند: باوجود پیگیری های بسیار، هنوز بسیاری از مشکلاتشان رفع نشده است.

35/313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha