شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
نمایشگاه

خبرگزاری حوزه: بیست‌ و دومین نمایشگاه بین‌ا‌لمللی قرآن کریم در حالی کار خود را آغاز کرد که فضای برگزاری و چینش غرفه‌ها نسبت به سال گذشته تغییر کرده و با استقبال خوبی مواجه شده است.

کمیته های بین الملل، حوزه های علمیه، دانشگاهیان، ناشران داخلی، رسـانه های دیجیتال، فعالیت های هنری، میراث فرهنگی، روابط عمومی ، آموزش و پرورش، خادمان قرآن کریم، علمی و کودک و نوجوان از جمله کـمیته های فعال دراین نمایشگاه هستند.

مقدمه

فضای نمایشگاه بیست و دوم که درون باغ موزه قرار گرفته دارای دوبخش است که برعکس نمایشگاه قبلی درمصلی، دسترسی به هربخش با مقدار زیادی پیاده روی، آن هم دراین گرمای طاقت فرسا همراه است فضای مابین دو بخش شامل محوطه بسیار وسیعی است که دوطرف نمایشگاه را کاملا ازهم تفکیک کرده و بازدید کننده را به سختی می اندازد.

حضورفعال مرکزمدیریت حوزه های علمیه

به گزارش خبرنگارخبرگزاری حوزه درتهران، امسال مرکز مدیریت حوزه های علمیه همچون سنوات گذشته با حضوری فعال ترو با تنوع خدمات جدید و محصولات فرهنگی و مذهبی به روزترشده ی خود به نمایشگاه بیست و دوم پای گذاشته است. حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن طیب حسینی درگفت و گویی کوتاه با خبرنگارحوزه با بیان این مطلب اظهارداشت: امسال برای نخستین بارو با حسن اعتماد مراجع بزرگوارتقلید قم، شاهد حضورفعال غرفه های مراجع عظام تقلید هستیم که این امرجدید ترین اقدام حوزه نسبت به دوره های قبلی است وازهمین ابتدا نیزمورد استقبال وسیع مراجعان قرارگرفته است.

وی ادامه داد: بالغ بر120 اثرجدید را درنمایشگاه امسال عرضه کرده ایم و تعداد غرفه های حوزوی نیز به 40 غرفه رسیده که حاکی از تلاش و جدیت بیشترمتولیان بخش حوزوی نمایشگاه و زحمات شورای روابط عمومی مراکزحوزوی است.

مدیرکل روابط عمومی حوزه های علمیه سراسرکشور با اشاره به برنامه های متنوع مرکزمدیریت حوزه دراین نمایشگاه تصریح کرد: معرفی حوزه های کهن و فرزانگان حوزه ، برگزاری نشست های علمی، جلسات پاسخگویی به شبهات متناوب جامعه، شناسایی و تقدیر از پایان نامه های برتر حوزوی مباحث قرآنی، تجلیل از خادمان قرآن و عترت حوزوی و بسیاری برنامه های متنوع فرهنگی و مذهبی از برنامه های حوزوی در روزهای برپایی نمایشگاه قرآن هستند.

ازدحام مراجعان سر میزهای مشاوره

روبروی غرفه های مربوط به حوزه علمیه چندین میز کوچک چیده شده و طلاب و روحانیون متخصص درامر مشاوره و پاسخ گویی به سئوالات و شبهات هرکدام با سعه صدر، حوصله و صد البته خوش رویی تمام، به سئولات مراجعان پاسخ های لازم کارشناسی شده دینی را ارائه می نمایند. اما استقبال گسترده ی مراجعان همانند شرایط مشابه درنمایشگاه اخیرمطبوعات، باعث ازدحام و صف بستن مردم برای مشاوره شده است و جای آن دارد که تمهید مناسبی برای توسعه فضای مشاوره بیاندیشیم.

درخواست مشاوره بدون نوبت!

همین طورکه مشغول تهیه گزارش و عکس گرفتن ازمراجعان به مرکزمشاوره حوزه بودم خانمی مسن نزدیکم آمد و گفت پسرم می توانی بدون نوبت من را به میز مشاوره یکی از مشاوران برسانی؟ ایشان را به یک روحانی بزرگوارمعرفی کردم و خواهش کردم مشاوره اش را به عهده بگیرد که او نیز درکمال ادب قبول نموده و مشاوره را انجام داد.

غرفه ای به یاد کودکی !

یکی ازغرفه ها بی اختیار مرا به فضا و دوران کودکی ام و علاقه ام به قصه خواندن سوق می دهد! دراین غرفه پیرمردی خوش اخلاق و خنده رو با زبان روان و ساده کودکانه قصه های شیرین قرآنی را در مدت بسیارکوتاه برای بچه های حاضر درنمایشگاه روایت می کند. او پس از تعریف قصه قرآنی حضرت ابراهیم علیه السلام برای کودکی خردسال، آرام به من گفت ازآن جایی که بازدید کنندگان وقت زیادی برای ماندن درغرفه را ندارند قصه ها را با توجه به وقت آنان تنظیم و درمدت زمان دو یا سه دقیقه برای کودکان تعریف می کنم تا آن ها از عنفوان کودکی با ادبیات و داستان های پند آموز قرآن کریم آشنا شوند.

مشاوره رایگان برای پایان نامه های دانشگاهی

درقسمت دانشگاهی نمایشگاه قرآن امسال، بخش مشاوره پایان ‌نامه‌ها و پژوهش‌ های قرآنی به منظور راهنمایی دانشجویان و پژوهش گران علاقه‌ مند به مطالعات میان رشته ای قرآن کریم راه اندازی شده که این بخش به طور مشترک توسط وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری و سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشوربه ارائه خدمات به علاقه مندان می‌پردازد. به گفته مسئول غرفه ی این بخش در این مشاوره های رایگان، از پژوهش گران و اساتید شاخص قرآنی و دانشگاهی برای ارائه مشاوره به علاقه‌مندان و دانش پژوهان استفاده می شود.

زمان گشایش نمایشگاه مناسب است

جوانی که درگفت وگوبا خبرنگار حوزه خود را دانشجو معرفی کرد با مناسب دانستن زمان برگزاری نمایشگاه گفت: خدا را شاکرم برنامه نمایشگاه به گونه ای طراحی شده است که قبل از شروع ماه مبارک رمضان می توانم از نمایشگاه بازدید کرده و از برنامه های این دوره استفاده کنم، چون ساکن شهرستان هستم و درایام ماه مبارک رمضان به دلیل ادای فریضه الهی و روزه داری نمی توانم به تهران بیایم.

فضای نمایشگاه یادآوردوران دفاع مقدس است

مردی سیاه چرده و بسیارمتواضع که از رزمندگان دفاع مقدس بوده وهمراه همسرودو فرزند جوانش درحال بازدید ازنمایشگاه بود درخصوص فضای نمایشگاه گفت: جدای روح قرآنی که باید دراین نمایشگاه جستجو کرد، فضای دلنشینی با دیدن این ادوات زرهی و جنگی در ذهنم نقش بسته و بی اختیار به یاد جنگ و دوران دفاع مقدس افتادم و همین مطلب برایم بسیار زیباست.

خبرنگار از خبرنگار می پرسه؟!

همین طورکه درمحوطه قدم می زدم خبرنگارو فیلم بردار شبکه قرآن و معارف سیما توجهم را جلب کردند ،کنارشان رفتم وضمن خسته نباشید جویای نظرشان درخصوص نمایشگاه شدم. محسن قره شیخ لوکه خبرنگارو مجری این شبکه پرمخاطب تلویزیونی است با خنده گفت خبرنگاراز خبرنگار می پرسه؟! بعد ازآن با خوشرویی پاسخ داد: این دومین حضورمن درنمایشگاه قرآن است و ایده برپایی نمایشگاه درباغ موزه دفاع مقدس را به جهت آشنایی جوانان و نوجوانان با المان های دفاع مقدس و فرهنگ غنی آن ایده ای نو می پندارم.

وی با انتقاد ازشلوغی و ترافیک بزرگراه حقانی یادآورشد: علیرغم همه این سختی ها، مردم ایران اسلامی علاقه مند به نام مقدس قرآن کریم هستند و لذا این نمایشگاه با این نام هرجایی که باشد قطعا ازاستقبال خوب مردم برخوردارخواهد شد.

قلقله دربخش فروش محصولات

اما آن سوی کانال گویی وضع طوردیگری است. بخش فروش محصولات، نرم افزارها، قلم های قرآنی و کتاب های کودکان پرازدحام است. کنارهرغرفه ای که رفتم چند خانم و آقا همراه با بچه هایشان حضور دارند و درحال پرسیدن قیمت،بازبینی محصول، شنیدن توضیحات و یا خرید محصولات هستند.

گویی آب و هوای این طرف با آن طرف متفاوت است. چون بخش این ور کانال که آموزش و محتوا را دربرمی گیرد بسیار کم رونق تر و کم مخاطب تربه نظرمی رسد که البته امیدوارم درشب های آینده این روند اصلاح شود.

نمازجماعت های کم رنگ!

خانم معلمی که متصدی غرفه های آموزش و پرورش است درگفت و گو با خبرنگارحوزه با انتقاد ازکم رنگ بودن نمازهای جماعت دراین نمایشگاه گفت: یادم هست درنمایشگاه سال گذشته تا صدای اذان پخش می شد غرفه ها بسته و همه به نمازخانه می رفتیم، اما دراین دو روزاخیر وقت نمازعده ای درمحوطه چمن اطراف، برخی درمسجد و برخی درغرفه ها نمازهایشان را اقامه می کنند و اهتمام خاصی به نمازجماعت نیست.

پاسداشت شهدای هسته ای کشور

ماکت آدمک هایی مقوایی دریک غرفه شهرستانی توجهم را جلب کرد، سید امیرحسین حسینی مدیرموسسه قرآنی ثارالله شهرکرد که متصدی این غرفه است درخصوص این ماکت ها گفت: ترویج احکام قرآنی و ملزومات پوشش اسلامی به کودکان ازاهداف اصلی طراحی این ماکت های مقوایی است.

وی ادامه داد: کودکان دبستانی و پیش دبستانی با برش و ساختن این ماکت ها و آدمک های مقوایی با پوشش اسلامی به ویژه چادر به عنوان حجاب برترمورد تاکید قرآن کریم آشنا شده و دراین باره آموزش می بینند.

حسینی تصریح کرد: درکناراین موضوع و به منظورترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز ماکت طراحی شده تصاویر شهدای هسته ای کشورمان را نیز با درج عکس امام راحل(ره)، پلاک یاحسین(ع) و تصاویر شهدا تهیه و طراحی نموده ایم که با درج بخشی کوتاه از زندگی نامه این شهدای گران قدر، کودکان را با شهدای افتخارآفرین کشورآشنا می کنیم.

حضورفعال غرفه مرکزمدیریت حوزه خواهران

مرکزمدیریت حوزه های علمیه خواهران درنمایشگاه امسال مثل سال های قبل حضوری گسترده و فعال دارد که استقبال بی نظیر بانوان بازدید کننده حاکی از صحت این موضوع دارد.

خانم کریم زاده معاون فرهنگی مرکزمدیریت خواهران استان تهران و مسئول این غرفه درگفت و گوی کوتاه خود با خبرگزاری حوزه دراین باره اظهارداشت: امسال سعی شد پایان نامه های برترحوزوی خواهران درسطوح 2 و 3 را انتخاب و درمعرض دید علاقه مندان قراردهیم.

وی افزود: همچنین یک سری کتب، شامل آثار و تالیفات خواهران مبلغه که توسط نشرهاجربه چاپ رسیده نیز ازجمله کارهای ارائه شده برای بازدید مراجعان به نمایشگاه بیست و دوم است.

کریم زاده اضافه کرد: الگوهای تربیتی قرآن ازحوزه خواهران کرمان، مدیریت اقتصادی زنان ازدیدگاه قرآن و احادیث، تصویرسازی مفاهیم اخلاقی درقرآن و جلوه های قرآن کریم دروصیت نامه امام خمینی(ره) ازجمله کتب شاخص این مرکزدرنمایشگاه قرآن امسال است.

توصیه به برادران تلاش گرنیروی انتظامی

زمانی که دیرهنگام شب ازدرب نمایشگاه قرآن کریم درحال خروج بودیم متاسفانه چیزی که بیش ازهمه ناملایمات آزارمان داد بوی تند تنباکوی حاصل ازمصرف قلیان درمحیط پیرامونی نمایشگاه بود که درشأن نمایشگاهی با این عنوان نبوده و نیست. لذا ازآن جایی که باغ موزه دفاع مقدس درجوارمترو و پارکی وسیع قرار دارد، عزیزان تلاش گر و پرسنل خدوم نیروی انتظامی بایستی نسبت به حفظ حرمت نمایشگاه و رفاه حال خانواده ها و مردم روزه داری که قصد بازدید از این رویداد مذهبی کشوردارند، اهتمام و جدیت بیستری به خرج داده و زمینه افزایش امنیت و ارتقای معنوی فضای نمایشگاه بین المللی قرآن کریم را فراهم نمایند.

حسین شاملو 313/34

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha