شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بب

قبل از راه اندازی پل امام علی (ع)، از هر سمت که به سوی میدان شهید محلاتی میرفتی، گنبد و بارگاهی را میدیدی که عطر و بوی کربلایی می دهد...

قبل از راه اندازی پل امام علی (ع)، از هر سمت که به سوی میدان شهید محلاتی میرفتی، گنبد و بارگاهی را میدیدی که عطر و بوی کربلایی می دهد. گنبدی که به نام سیزده ساله امام حسن بن علی (ع): قاسم بن الحسن(ع) نام گرفته است. اما اکنون تنها از سمت شرق یعنی از انتهای اتوبان محلاتی این گنبد طلایی و نشانه های مؤسسه فرهنگی مذهبی حضرت قاسم بن الحسن(ع) را می بینی.

سرنوشت مدرسه

در سال 1344 هجری شمسی عده ای نوجوان حسینیه ای را سامان دادند که اکنون به مجتمعی علمی، آموزشی، پرورشی، فرهنگی و ورزشی تبدیل شده است . در آن سالها هیأت به طور منظم به صورت هفتگی و درمنزل بچه‌های محل به شكل سیار برگزار می‌شد.

آن روزگار بچه ها کم کم وارد صف مبارزاتی علیه نظام طاغوتی شاهنشاهی شدند و سرانجام انقلاب اسلامی به ثمر نشست. آنگاه قدیمی‌ترهای هیأت بر آن شدند محلی مناسب برای جلسات هفتگی هیئت تهیه کنند.

احداث مؤسسه فرهنگی مذهبی با حدود دوازده هزار متر بنا شامل؛مسجد ـ حسینیه، حوزه علمیه، درمانگاه خیریه، مجموعه ورزشی و فرهنگی و فضاهای فرهنگی اجتماعی كه در نهایت كلنگ شروع عملیات ساختمانی مؤسسه در سالروز میلاد با سعادت پیامبر ختمی مرتبت و حضرت امام صادق(ع) با حضور جمع كثیری از مردم، علما و مسئولین كشور توسط آیت‌الله مهدوی كنی به زمین زده شد. و از همان آغاز با استقبال پرشور مردم، اقامه نماز جماعت در سه وعده و در كنار آن عملیات ساختمانی آغاز گردید.

هم‌زمان با این رویداد بزرگ فرهنگی، جمعی از مهندسان مجرب و خبره با مسئولیت و هدایت شركت مهندسین پیرراز با همت عالی، نقشه‌های اولیه ساختمان مؤسسه را در بخشهای مختلف فرهنگی، آموزشی، خدماتی و رفاهی طراحی، و با نظارت مستمر به مرحله اجرا درآوردند و سرانجام این مجتمع وسیع آغاز به کار کرد. در واقع این مدرسه علمیه تخصصی از سال 1386 در دو بخش برادران و خواهران کار خود را آغاز نمود

حوزه علمیه

مسئولان مركز مدیریت حوزه های علمیه تصمیم گرفتند،این حوزه تازه تأسیس را در دو بخش خواهران و مركز تخصصی حوزه در رشته علوم قرآن و حدیث، تبلیغ، فلسفه، كلام و علوم قرآنی برای دانش‌پژوهان علوم دینی راه اندازی کنند .

این مجموعه دارای واحدهای آموزشی مرتبط به كتابخانه تخصصی آموزشی و همچنین مدرس بزرگ و امكانات اقامتی برای اساتید مهمان با حدود 1250 متر مربع در نظر گرفته شده است. وجود یك كتابخانه بزرگ با ظرفیت 50 هزار جلد كتاب، دو سالن مطالعه برای استفاده طلاب و سایر علاقه‌مندان و نیز سالن‌های متعدد آموزشی مجهز به سیستم رایانه، از ویژگیهای مركز آموزشی این مجتمع است. در حال حاضر در مجموع 400 دانش پژوه خانم و آقا در این مدرسه درس های تخصصی دینی در سطوح عالی فرا می گیرند.

شیوه تحصیل

شیوه تحصیل به این شکل است که دانش پژوهان باید صبح ها در مدارس علمیه دروس عمومی را فرا بگیرند و بعداظهرها در مدرسه علمیه حضرت قاسم (ع) دروس تخصصی بخوانند. مجوز این مرکز از سوی شورای عالی مرکز مدیریت حوزه های علمیه صادر و توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه، ابلاغ شد. گفتنی است مدارس علمیه ای با این ویژگی ها ، تا بیشتر نیست: قاسم بن الحسن (ع)و امام رضا (ع) واقع در غرب تهران.

متولی و مدیر

این مرکز علمی به همت حجت الاسلام والمسلمین سید محمد باقر علم الهدی راه اندازی شد. وی دانش آموخته مدرسه مرحوم آیت الله مجتهدی است. در سال 1361 تا 78-1377؛به قم رفت در آنجا همراه با تحصیل، تدریس نیز داشت. پس از آن به مدرسه قائم (عج) چیذر برای انجام برخی امور اجرایی و تدریس رفت. سپس با خیرینی آشنا شد که برای ترویج معارف شیعی در بیرون مرزهای ایران تلاش می کردند. تاکنون ب ا همکاری اآنها 13 مسجد در کشورهایی مانند تانزانیا، کمور، ماداگاسکار، آفریقای جنوبی و ... ساختند. حاج آقای علم الهدی در همین ایام با مجمع جهانی اهل بیت (ع) آشنا شد و در کشورهای عربی و آفریقایی منشأ خدمات بسیاری شد. وی که تا سطح 4 حوزه خاصه در فقه و کلام و اصول و منطق رسیده است، صاحب کتبی مانند اندیشه های دفاعی پیامبر رحمت، جنگ نرم، پرسمان حجاب، آرای کلامی امام رضا (ع) و ... است.

متولی مدرسه قاسم بن الحسن (ع) از اولین دانش پژوهان مرکز کلامی آیت الله سبحانی است. درس تفسیر را نزد آیت الله جوادی، فقه و اصول را از آیت الله وحید و رسائل و مکاسب را از آقایان ستوده، پایانی و اعتمادی فرا گرفت.

اساتید

اکنون در این مدرسه 50 استاد که عمدتاً در سطح دکتری هستند و بسیاری از آنان تحصیلات حوزوی نیز دارند درس های سطوح عالی اسلامی را تدریس می کنند .

رشته های تحصیلی

به گفته حجت الاسلام علم الهدی، مجوز تدریس رشته های تاریخ، تبلیغ، فلسفه، کلام و تفسیر از سوی شورای عالی گرفته شده و در حال حاضر در رشته های کلام و تفسیر، دانش پژوهان مشغول تحصیل هستند. لازم به ذکر است سالانه 80 نفر از طلاب خواهر و برادر در سطح دو، پس از موفقیت در آزمون یکپارچه حوزه قم و مصاحبه این مرکز، در مدرسه حضرت قاسم بن الحسن (ع) شروع به تحصیل می کنند. با توجه سطح بالای علمی اساتید و دانش پژوهان، کتب و مقالات بسیاری از این مدرسه در مراکز مختلف منتشر شده است. ضمن اینکه دانش پژوهان آن در تحصیلات تکمیلی دانشگاه های مختلف کشور مانند دانشگاه علوم و حدیث پذیرفته شده اند.

مرکزی چند بعدی

مدرسه علمیه حضرت قاسم بن الحسن (ع) در واقع بخشی از یک مجموعه وسیع فرهنگی، علمی، آموزشی، درمانی و رفاهی است. که خیرین برای ترویج دین ومعارف شیعی تنها به ساخت مدرسه و حسینیه بسنده نکردند، بلکه از ظرفیت درمانگاه، مجموعه ورزشی و البته مسجد برای اشاعه فرهنگ اسلامی نهایت استفاده را کردند.

درمانگاهی مجهز

برای نمونه درمانگاه این مجموعه، شامل بخش های تخصصی و فوق تخصصی است. مسجدی بسیار وسیع که حجت الاسلام علم الهدی امام جماعت آن است و محلی برای آشنایی هرچه بیشتر مردم منطقه با این مجتمع.

تربیت 50حافظ کل قرآن

از دیگر بخش های جالب این مرکز، دارالقرآنی است که 500 نفر در آن کار قرآنی می کنند و تاکنون توانسته اند بیش از 50 نفر حافظ کل قرآن را تر بیت کنند. ضمن اینکه حافظان 10، 20 و 25 جزء بسیاری نیز تربیت شده اند.

کتابخانه بسیار مجلل و مجهز که شامل 30000 کتاب در حوزه های عمومی و تخصصی است، استودیوی صدا و تصویر، مرکز مشاوره و مددکاری –برای رسیدگی به فقرا و مستمندین منطقه، مهدکودک و ... از دیگر امور خیریه ی این مجموعه است.

کوتاه سخن اینکه به نظر می آید متولیان راه اندازی مرکز تخصصی حضرت قاسم بن الحسن (ع) به خوبی اهمیت کارهای فرهنگی وسیع را در کنار فعالیت های آموزشی، پژوهشی و علمی به منظور ترویج آموزه های راستین تشیع درک کرده اند؛ امری روزافزون که البته دیر شروع شده است؛ با این وجود آغاز آن در بدنه حوزه های علمیه که نمونه آن را در تهران در مدرسه باقرالعلوم (ع) نیز می بینیم میمون و مبارک است و ان شاءالله دستاوردهای آن ، مثمرثمر و سازنده خواهد بود.

خدا بهترین ها را نصیب خیرین نیکو نظر و خوش فکر کند.

گزارش مرتضی خواجوند

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha