شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
قبرستان

برخي انسان ها در بيرون از خانه و در محل كار بسيار خوشرو و خوش برخورد هستند ولي در خانه و با زن و بچه بسيار بدرفتاری مي كنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام و المسلمين سید حمید میرباقری در جمع روزه داران مسجد حضرت قاسم بن الحسن (ع) تهران برخي از عوامل بروز فشار قبر و عذاب قيامت را شرح داد.

وي با سخت خواندن فشار و تاريكي قبر از نگاه روایات گفت: اين اتفاق بازتابي از اعمال ما در اين دنيا مي باشد لذا بايد مواظب تك تك اعمال خود باشيم حتي اعمال کوچک.

سخنران این مجلس در ادامه به نقل ماجرايي عبرت انگيز پرداخت و گفت: سعد ابن معاذ از اصحاب حضرت محمد مصطفي (ص) اهل مدينه و از حاضرين در جنگهایی مانند بدر، احد، خندق و... بود. وي در یکی از جنگ‌ها مجروح شد و پيامبر (ص) پس از اين حادثه مكرر به عيادتش مى‏آمد و از او تجليل و احترام كرد. در لحظات آخر عمر او، پيامبر (ص) در كنار بسترش مى‏آمد و از او پرستارى مى‏نمود و اين دعا را در حق او مى‏كرد: خدايا! سعد در راه تو جهاد كرد و پيامبرش را تصديق نمود، روح او را به خوبى بپذير.

صبح آن روزى كه سعد از دنيا رفت، جبرئيل بر حضرت محمد مصطفي (ص) نازل شد و عرض كرد: اى رسول خدا! چه كسى از امتهاى شما از دنيا رفته است، كه فرشتگان آسمان، روح او را به يكديگر مژده مى‏دهند؟ پيامبر اكرم (ص) به مسجد آمد، و از وفات سعد اطلاع يافت. آن حضرت، پس از نماز صبح همراه مردم به سوى خانه سعد حركت كردند، وقتى وارد خانه او شدند، ديدند بستگان او مشغول غسل دادن جنازه سعد هستند، حضرت محمد مصطفي (ص) در كنارى نشست، ناگاه ديدند آن حضرت زانوهاى خود را جمع كرد، علتش را پرسيدند، فرمود: فرشته‏اى فرود آمد، جا براى او نبود، به او جا دادم. هنگامى كه او را برداشتند، رسول خدا (ص) شخصا جلوى تابوت را گرفته بود و فرمود: سوگند به كسى كه جانم در دست او است، هفتاد هزار فرشته: جنازه سعد را تشييع مى‏كردند.

رسول گرامي خدا شخصا جنازه سعد را حنوط كرد و آن را تا قبرستان بقيع با سر و پاى برهنه و بدون عبا حمل نمود، و شخصا داخل قبر شد و جنازه سعد را به كمك حاضران در ميان قبر نهاد و روى قبر را با سنگ و خشت و خاك پوشانيد.

وقتى كار دفن به پايان رسيد، مادر سعد كنار قبر آمد و گفت: «هنيئاّ لك الجنة يا سعد»: اى سعد! بهشت بر تو گوارا باد. حضرت محمد مصطفي (ص) به مادر سعد فرمود: اى مادر سعد! چيزى را به طور جزم بر خدا حكم نكن «فان سعدا قَد اصابَتهُ ضمَّهُ: همانا اكنون فشار قبر، سعد را گرفت. در اين ميان، حاضران از آن حضرت پرسيدند: اى رسول خدا ديديم كه شما به گونه‏اى با سعد رفتار كردى كه با احدى چنين نكردى، و با سر و پاى برهنه، جنازه او را حمل نمودى، و بدون عبا و رداء او را تشييع نمودى، گاهى طرف راست تابوت و گاهى طرف چپ آن را گرفتى، دستور غسل دادن جنازه‏اش را دادى، و نماز بر آن خواندى او را خود به خاك سپردى، در عين حال فرمودى : قبر، او را فشار مى‏دهد، چرا؟ پیامبر در پاسخ فرمود: نِعم انه كان فى خُلُقه مع اهله سواً: آرى، فشار قبر به خاطر كج خلقى سعد، با خانواده‏اش بود.

حجت‌الاسلام ميرباقري در اين ارتباط ادامه داد: فردي مانند سعد با آن همه خدمات به اسلام و تكريم پيامبر گرامي در هنگام وفاتش، دچار فشار قبر شد زيرا با خانواده اش بدرفتاري مي كرد.

 وي در ادامه حديثي را از حضرت محمد مصطفي (ص) خواند كه بندگان خدا همه عيال خدا هستند و محبوب ترين شما نزد خدا كسي است كه به بندگان خدا سود برساند. و بهترين شما كساني است كه با خانواده اش خوب رفتار كند.

سخنران این مسجد در ادامه از رفتار متفاوت برخي افراد سخن به ميان آورد و خاطرنشان كرد: برخي انسان ها در بيرون از خانه و در محل كار بسيار خوشرو و خوش برخورد هستند ولي در خانه و با زن و بچه بسيار بدرفتاری مي كنند.

 حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری گفت: طبق روايت، اگر كسي داراي وسعت رزق و توسعه مالي شد، بايد اوضاع خانواده و همسرش را اصلاح كند؛ مثلاً اگر يخچال يا اجاق منزل موجب زحمت همسرش است آن را تغيير دهد.

*عواملی که فشار قبر را کاهش می‌دهد

وی در ادامه برخي از راه هاي كاهش فشار قبر را نام برد و گفت: اعمال صالح فرزندان و ديگران به نيت ميت از موارد کاهش فشار قبر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری در ادامه داستاني را نقل كرد: حضرت عيسي بن مريم (ص) روزي از كنار قبري مي گذشت ديد فردي سخت دچار عذاب قبر است. سال بعد از همانجا گذشت ديد فشار برداشته شده است. به خدا عرض كرد: قضيه چي است چنين پاسخ شنيد: اين فرد، فرزند صالحي دارد كه راهي را براي مردم ايجاد كرد، لذا به اين دليل فشار قبر پدرش را برداشتيم.

استاد حوزه در ادامه برخي ديگر از راه هاي كاهش فشار قبر را نام برد و گفت: روزه ماه رجب، اثر بسيار زيادي در اين زمينه دارد، لذا در كلام بزرگان بسيار به آن تأكيد شده است.

*عوامل فشار قبر

وي همچنين سخن چيني، كناره گيري از همسر سبك شمردن نماز را از عوامل افزايش فشار و تاريكي و سختي قبر نام برد.

حجت‌الاسلام والمسلمین ميرباقري با تأكيد بر اينكه نماز، شفيع افراد در قيامت مي شود گفت: نماز موجب گستردگي و راحتي قبر و كاهش فشار و تاريكي آن نيز مي شود. مبحث سبك شمردن نماز بسيار وسيع است، اما يكي از مصاديق آن كار دنيا را بر نماز ترجيح دادن است.

35/313

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha