چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
نمایشگاه

هشتمین نمایشگاه تخصصی قرآن کریم که از پانزدهم تیرماه جاری آغاز به کار کرد، با استقبال چشم گیری از سوی طلاب و روحانیان حوزه علمیه خوزستان همراه بوده است.

خبرنگار خبرگزاری حوزه در اهواز، در این راستا با حضور در نمایشگاه قرآن اهواز که آخرین روز آن بود به سراغ تنی چند از روحانیان رفت و گفت و گوی با آنها داشته است.

حجت الاسلام رضا کلاه کج، قائم مقام دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در خوزستان، در حاشیه بازدید از این نمایشگاه با بیان این که برگزاری این نوع نمایشگاه ها تأثیر بسزایی در ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطح خانواده ها دارد، اظهار داشت: به یقین برگزاری این نوع نمایشگاه ها علاوه بر ارتقاء روحیه کتابخوانی در میان اعضای خانواده، کمکی شایان به استحکام بنیان فکری جوانان می کند.

وی با بیان اینکه نمایشگاه های کتاب به عنوان یک رسانه همگانی در خدمت به نظام اطلاع رسانی جامعه نقش غیر قابل انکاری را ایفا می کند، اذعان داشت: اهمیت کتاب و کتابخوانی به منزله یک رسانه تأثیرگذار بر رفتار فردی و اجتماعی افراد، همانند سایر رسانه های گروهی، بیشتر در قالب اثرگذاری اجتماعی تبلور می یابد که باید با همت و عزم بیشتری در راستای گسترش این فرهنگ ناب و تأثیر گذار تلاش و فعالیت نمود.

حجت الاسلام کلاه کج، در ادامه، ماه مبارک رمضان را ماه نزول برکت الهی عنوان کرد و گفت: ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن  و فرصت مناسبی برای مطالعه، رشد فردی و ارتقا آگاهی های دینی است که عموم مردم اهواز در این ماه که ماه خودسازی معنوی است، مطالعه را در اولویت فعالیت های خود قرار خواهند داد.

قائم مقام دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در خوزستان، به راه های جذب افراد به مطالعه کتب دینی اشاره کرد و بیان داشت: با گزیده نویسی و خلاصه سازی تعدادی از کتب حجیم و قطور می‌توان مردم را به مطالعه ترغیب کرد که اغلب به خاطر گرفتاری و نداشتن فرصت کافی از مطالعه باز می مانند، وقتی که آثار خوب، مفید و ارزنده خلاصه گردد می‌تواند، رغبت بعضی از افراد به مطالعه را افزایش داده و در آن امر کتاب و کتابخوانی موثر باشد.

وی با بیان این که باید مردم را به سوی مطالعه کتب دینی ترغیب کرد، اظهار داشت: باید با یافتن چنین راهی از قبیل برگزاری نمایشگاههای دایمی کتاب، مسابقه کتابخوانی همراه با اختصاص جوایز برای کتابخوان ها و همچنان برای تلاش بیشتر در این مسیر، باید وسایلی را از کارهای اساسی و ارزنده، مفید و ثمربخش، فراهم کرد.

حجت الاسلام قلی زاده، مسؤول غرفه مشاوره و پاسخ گویی به سئوالات دینی جوانان بود که پس از چند دقیقه‌ای صحبت با قائم مقام دفتر مجمع جهانی اهل بیت(ع) در خوزستان، به سراغ این غرفه دار روحانی رفته و در خصوص استقبال مردم به ویژه جوانان از این نمایشگاه، با او همکلام شدیم.

وی با ابراز رضایت از حضور جوانان در هشتمین نمایشگاه تخصصی قرآن کریم اهواز، گفت: خوشبختانه امسال با استقبال چشم گیری از مردم در این نمایشگاه روبرو بودیم؛ به طوری که این ایستگاه مشاوره، تا لحظات پایانی نمایشگاه، مملو از جوانانی بود که تعداد زیادی از شبهات و سئوالات دینی در ذهن آنها بود.

اهتمام طلاب به تبلیغ دینی در ماه مبارک رمضان

حجت الاسلام قلی زاده، در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه «بیشتر سئوالات جوانان در چه زمینه ای بود؟»، گفت: در خصوص سئوالات جوانان، می توان آنها را به دو بخش اعتقادی و احکامی تقسیم بندی کرد که در بخش اعتقادی چگونگی توبه و راه های رسیدن به خدا و در بخش احکام نیز بیشتر سئوالات در زمینه مسایل جنسی و ارتباط محرم و نامحرم بود.

مسئول غرفه مشاوره و پاسخ گویی به سئوالات دینی، با تأکید بر فعالیت ویژه طلاب و روحانیان در ماه مبارک رمضان، گفت: ماه رمضان فرصتی ویژه برای طلاب است که می توان با استفاده از آن، تأثیر بسزایی در فکر و روحیه جوانان گذاشت.

پس از گپ و گفتی با مسئول غرفه مشاوره، به سراغ یکی از روحانیونی رفتیم که در حال خرید کتاب بود. در ابتدا از او پرسیدیم: چه نوع کتاب هایی را خریداری کرده اید؟ که وی در پاسخ گفت: برای خودم تعدادی کتب عمومی و تخصصی و برای همسرم نیز کتاب «اسرار خانه داری» و « نحوه آموزش مرحله به مرحله آشپزی ایرانی» را انتخاب کرده ام.

در آن سوی نمایشگاه، حجت الاسلام علی آلبکل، معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان ایستاده و در حال مطالعه برخی کتاب‌های اعتقادی بود، به سراغ او رفته و پس از سلام و احوال پرسی نظرش را در رابطه با نمایشگاه و فضای آن جویا شدیم.

عدم اهتمام برخی مسئولان به مقوله قرآن

وی ابتدا با ابراز تأسف نسبت به عدم اهتمام برخی مسئولان به مقوله قرآن، گفت: چرا باید در خوزستانی که دروازه ورود تشیع به ایران است، نمایشگاهی به این کوچکی دایر کنند، اما در مناسبت های دیگر برای مواد غذای و صنایع دستی از نمایشگاه هایی به مراتب بزرگتر و گسترده تر استفاده کنند، مگر نه این که قرآن منبع تغذیه روح انسان است، پس چرا برای عرضه محصولات قرآنی هرساله همین نمایشگاه را انتخاب می کنند.

حجت الاسلام آلبکل با اشاره به کمبودها و کاستی های این نمایشگاه، بیان داشت: البته این نمایشگاه نسبت به سال های گذشته رشد خوبی از نظر کیفیت داشته اما از نظر کمیت همچنان دچار نقص بوده و کتب زیادی در آن ارائه نشده است.

معاون آموزش حوزه علمیه خوزستان، با اشاره به هجمه گسترده فرهنگی دشمن، تصریح کرد: همانگونه که نحوه تهاجم دشمن روز به روز آبدیت می شود، باید نحوه مقابله با آن نیز مطابق با هجمه به روز باشد.

وی در ادامه افزود: به یقین نیازها و خواسته های جوان امروز ما مطابق با جوانان نسل گذشته نیست، اگر جوان دیروز این مملکت از کتب معمولی استفاده می کردند، جوانان امروز به کتب دیجیتالی روی آورده و باید زمینه ای برای سوق دادن متون با ارزش دینی، معرفتی به سوی کتب دیجیتالی مهیا کرد.

تشکیل کمیته «حجاب و عفاف»

بنا بر این گزارش، دیگر مخاطب ما در این نمایشگاه خانم موسوی از طلاب مدرسه علمیه خواهران حوزه علمیه اهواز بود، که نظر وی را در خصوص غرفه های موجود در این نمایشگاه جویا شدیم.

خانم موسوی یکی از غرفه های پربازدید این نمایشگاه را غرفه حجاب و عفاف عنوان کرد و گفت: خوشبختانه تعدادی زیادی از غرفه های این نمایشگاه اختصاص به حجاب و عفاف اختصاص داشت که باید کمال تشکر و قدر دانی را از مسئولان این نمایشگاه داشت.

وی با بیان این که خوزستان در مرکز سیبل تهاجم نرم فرهنگی دشمن قرار دارد، گفت: هم اکنون معضل بدحجابی به عنوان مسأله اصلی دغدغه های فرهنگی استان تبدیل شده و هر اندازه که در این راستا فعالیت و تلاش می شود، نتیجه مطلوبی حاصل نمی شود و این مسأله نشان دهنده عمق فاجعه می باشد که پیشنهاد می شود همه مسئولان و مدیران نهادهای فرهنگی استان کمیته ای با عنوان کمیته حجاب و عفاف در راستای ترویج «حجاب نوین اسلامی» تشکیل دهند؛ چرا که جنگ فرهنگی که با استفاده از ابزارهای نوین اداره و رهبری می شود نیازمند پاسخی همسو بوده و برای این مهم باید اقدامی نوین و جدید صورت گیرد.

جای غرفه حوزه علمیه در نمایشگاه قرآن خالی بود!

در ادامه این گزارش به سراغ حجت الاسلام سید احمد موسوی، یکی از طلاب مدرسه علمیه امام خمینی(ره) اهواز، رفتیم که وی با ابراز تأسف از نبودن غرفه حوزه علمیه در این نمایشگاه، اظهار داشت: در این نمایشگاه هر غرفه ای جز غرفه حوزه علمیه وجود دارد، از صنایع دستی گرفته، تا نقاشی های کلاسیک و هنرهای تجسمی، اما خبری از غرفه حوزه علمیه نیست، حتی غرفه ای هم که در خصوص مشاوره دینی است، از سوی بنیاد شهید و امور ایثارگران راه اندازی شده و ربطی به حوزه علمیه ندارد، که این مسأله واقعا جای سؤالی برای مسئولان برگزار کننده این نمایشگاه به همراه دارد…!

آنچنان سرگرم مصاحبه و گفت و گو با طلاب بودیم که زمان را به کلی فراموش کرده و انگار نه انگار ساعت از 24 بامداد گذشته بود، در همین حین صدایی از بلند گوی نمایشگاه مبنی بر اتمام زمان کار نمایشگاه به گوش رسید و ما نیز آماده خروج از نمایشگاه شدیم.

در حال خروج از نمایشگاه با جمعی از طلاب همراه شدیم و نظر پایانی آنها را در خصوص نمایشگاه جویا شدیم.

در آن جمع ۵ نفره اتفاق نظر بر این مسأله بود که غرفه داران بیشتر به ظواهر توجه می کنند تا کیفیت و نوع کتب و مسئولان نیز اهتمام زیادی بر توجه به نوع کتب وارده در این نمایشگاه ندارند و آنگاه که راه حل این مسأله را جویان شدیم، یکی از طلاب بیان کرد: به نظر من بهترین راه این است که قبل از آغاز نمایشگاه تعدادی متخصص کتاب شناس روحانی، بر نوع کتاب هایی که قرار است در نمایشگاه عرضه شوند، نظارت کنند تا هم کتب بهتری به نمایشگاه عرضه شوند و هم مردم و جوانان بتوانند استفاده بهتری از آنها کنند.

در پایان این گزارش آن چیزی که در ذهن خطور کرد پیشرفت قابل ملاحظه این نمایشگاه در مقایسه با سال گذشته بود، هرچند که هشتمین نمایشگاه قرآن کریم اهواز، دارای نقایصی مختصر بود، اما باز هم مکانی مناسب برای نشر معارف ناب دینی و مقابله با شبهات فرق ضاله به ویژه وهابیت بود که امید است شاهد برگزاری مجدد این نمایشگاه در ماه های آینده باشیم.

گزارش: علی زمان زارعی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha