جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
اساتید

ابراز نگرانی اخیر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیرکل دفتر سلامت ‏خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با ایشان در رابطه با وضع جمعیتی کشور، گرچه ..

اشاره؛

ابراز نگرانی اخیر آیت الله العظمی مکارم شیرازی در دیدار مدیرکل دفتر سلامت ‏خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت با ایشان در رابطه با وضع جمعیتی کشور، گرچه در طول یکی دو سال اخیر به خصوص به دفعات از سوی دیگر مراجع معظم تقلید بیان شده، اما حساسیت موضوع آنچنان است که بیش از این ها باید به این موضوع حیاتی و استراتژیک پرداخته شود.

معظم له در این دیدار به آمار و ارقام منتشر شده از سوی برخی رسانه ها، استناد کرده و گفتند: «در یکی از این ‏آمارها آمده که 35 درصد خانواده‌های ایرانی تک فرزند هستند و همچنین آمارهایی در مورد افزایش سن ‏ازدواج، طلاق و کاهش ازدواج هم منتشر شده است که همه این ها عامل نگرانی است.»

ایشان همچنین خواستار فرهنگ‌سازی به منظور افزایش جمعیت شده و یادآور شدند: «البته باید ‏به طور شفاف اعلام کرد که کنترل زاد و ولد به طور آزاد در نظام بهداشتی و درمانی کشور وجود ندارد و تنها ‏مربوط به موارد درمانی است.‏»

دغدغه جدی امام و رهبری

اساساً دغدغه علما و بزرگان در خصوص جمعیت ، منحصر به این سال ها نمی شود، کما این که حضرت امام (ره) در سال های دهه نخست انقلاب فرمودند: «مملکت ایران باید 35 میلیون حالا می‌گویند جمعیت دارد. وسعتش آنقدر است که برای صد و پنجاه میلیون تا دویست میلیون جمعیت کافی است، یعنی اگر دویست میلیون جمعیت داشته باشد، در ایران به رفاه زندگی می‌کنند» (صحیفه نور، جلد 7، ص 393)

مقام معظم رهبری نیز به کرات، نگرانی ها و هشدارهای دلسوزانه و حکیمانه خویش را در این رابطه بیان نموده اند. به عنوان مثال ایشان تابستان سال گذشته در دیدار با مسئولان نظام، به موضوع سياست كنترل جمعيت اشاره و ضمن تأكيد بر لزوم بازنگری در اين سياست تصریح کردند: «در اوائل دهه هفتاد اجرای اين سياست بنابر مصالحی، صحيح بود اما ادامه آن در سالهای بعد خطا بود.»

ایشان همچنین تاکید کردند: «بررسی های علمی و كارشناسی نشان می دهد كه اگر سياست كنترل جمعيت ادامه پيدا كند، به تدريج دچار پيری و در نهايت كاهش جمعيت خواهيم شد، بنابراين مسئولان بايد با جديت در سياست كنترل جمعيت تجديد نظر كنند و صاحبان رسانه و تريبون از جمله روحانيون در جهت فرهنگ سازی اين موضوع اقدام كنند».

دغدغه خاطر مراجع عظام و بزرگان خبرنگار خبرگزاری حوزه را بر آن داشت تا ضمن گپ و گفت کوتاهی با تنی چند از اساتید و فضلای حوزه، به بررسی برخی از بایسته ها و الزامات در این باره بپردازد.

باید فکری اساسی کرد

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد واعظ موسوی، عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که ضرورت رشد جمعیت بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری و علما و بزرگان، مساله ای نیست که بشود نسبت به آن بی توجهی یا کم توجهی کرد، گفت: حقیقتاً برای پرهیز از دچارشدن کشور و نظام شیعی ما به آفات و آسیب های کاهش جمعیت، باید فکر و برنامه اساسی برای این مساله داشت.

زنگ خطر مدت هاست که به صدا در آمده!

وی در عین حال وجود بسترها و زیر ساخت های لازم در کشور را برای رشد جمعیت بسیار خوب ارزیابی کرد و افزود: واقعیتی که وجود دارد این است که زنگ خطر کاهش جمعیت مدت هاست به صدا درآمده و این موضوع بی شک در بلند مدت رشد و توسعه کشور را با مشکل جدی مواجه خواهد ساخت، ولذا ما برای پویایی و رشد و بالندگی جامعه اسلامی خود نیاز به رشد جمعیت داریم.

استاد حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: به هر حال آنچه مهم است این که هشدارها و نگرانی های مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید در این خصوص از سوی هم مردم و هم مسئولان می بایست کاملاً جدی گرفته شود تا به یاری خدا بدین وسیله زمینه حفظ کیان خانواده و بستر رشد و تعالی جامعه فراهم گردد .

نیازمند عزم مردم و مسئولان هستیم

استاد محمدجواد فاضل لنکرانی، عضو جامعه مدرسین حوزه نیز این گونه به بیان نظر خویش پرداخت و گفت: قانونی که در سال 72 به عنوان تنظیم و کنترل جمعیت تصویب شد، بعد از گذشت 20 سال مشخص شد که آثار زیانباری را برای مجموعه امت اسلامی و کشور ما به همراه داشته که امیدواریم مسئولان دولت و نمایندگان مجلس این سیاست و روند را اصلاح کنند تا خدای ناکرده کشور ما در آینده با مشکل کاهش و یا پیری مضاعف جمعیت روبرو نشود.

تلاش برای کاهش جمعیت، خلاف دین است

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه با بیان این که در حال حاضر یکی از مشکلات مربوط به سبک زندگی خانوادگی کشور ما ناظر به مساله فرزندآوری زوجین است، تصریح کرد: حقیقتاً سخن از کاهش جمعیت حرف غلطی بود که بعد از جنگ و از سال 70 به بعد در کشور زده شد و خود مقام معظم رهبری نیز با این حرف مخالف بودند، چرا که تلاش برای کاهش جمعیت، خلاف آیات و روایات ماست.

وی همچنین به فرمایشی از پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و افزود: حضرت می فرماید: "تَنَاكَحُوا تَنَاسَلُوا تَكْثُرُوا فَإِنِّي أُبَاهِي بِكُمُ الْأُمَمَ" به این معنی که ازدواج کنید و نسل را زیاد کنید که من به شما مباهات می کنم. خداوند متعال نیز در قرآن کریم در باب تضمین رزق و روزی می‌فرماید: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَكُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُكُمْ وَ إِيَّاهُم»: فرزندان خود را از ترس فقر مکشید؛ ما مستمرّاً شما و آنها را رزق و روزی می‌دهیم.

باورها و بینش ها را باید اصلاح کرد

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اگر ما واقعاً به این درجه از شناخت و معرفت و باور و یقین برسیم که روزی دهنده اصلی کس دیگری است نه فلان کس ، بسیاری از نگرانی ها و دغدغه ها رفع می شود، ولذا به نظر من رمز افزایش جمعیت در وهله نخست، تقویت اعتقادات و باورهای اصیل دینی است.

جمعیت افزون تر؛ عزت و اقتدار بیشتر

حجت الاسلام والمسلمین سید حسن اکبری، مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه علی بن ابیطالب(ع) نیز لازمه عزت و اقتدار روز افزون نظام اسلامی را تلاش به منظور افزایش جمعیت عنوان کرد و گفت: جامعه ما امروز به شدت نیاز دارد که نسل انسان‌های ارزشی و نخبه در کشور بیشتر شود و این مهم طبعاً با وجود روند کاهشی جمعیت، محقق نمی شود.

حل مشکلات اقتصادی مورد توجه باشد

وی همچنین تاکید کرد: برای افزایش جمعیت و مقابله با روند کاهش جمعیت، علاوه بر کارهای فرهنگی و اطلاع رسانی مناسب از طریق رسانه های جمعی، باید مشکلات اقتصادی و معیشتی نیز تا حدی مرتفع شود و دولتمردان در این خصوص رسالت مهمی بر دوش دارند.

گزارش: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha