پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
خبر گزاری حوزه

این عالم پرهیزگار و مرد نیکواندیش و اهل خیر مسلمان که سیاستمدار، روحانی و نمایندگان مجلس شورای ملی در چهار دوره مختلف و بنیانگذار بیمارستان فیروزآبادی شهر ری بود را می توان یکی از چهره های برجسته روحانی در دوره قاجار و پهلوی دانست.

خبرگزاری حوزه/ امروز 16 مرداد و دهم شوال برابر است با سالروز رحلت آیت الله حاجی سیدرضا فیروزآبادی که در سال ۱۲۵۱ خورشیدی در فیروزآباد شهر ری به دنیا آمد و در ۱۳۴۴دار ذفانی را وداع گفت.

مردی که هم اهل سیاست بود و هم اهل خیر

این عالم پرهیزگار و مرد نیکواندیش و اهل خیر مسلمان که سیاستمدار، روحانی و نمایندگان مجلس شورای ملی در چهار دوره مختلف و بنیانگذار بیمارستان فیروزآبادی شهر ری بود را می توان یکی از چهره های برجسته روحانی در دوره قاجار و پهلوی دانست که تلاش کرد در طول حیاتش با تقواپیشگی و انجام امور خیر از خود باقیات الصالحاتی ارجمند برجای گذارد.

گام های نخست کودکی که راه علم و عمل را توأمان درپیش گرفت

آیت الله حاج سید رضا فیروزآبادی، فرزند سید هاشم تحصیلات ابتدایی اش را در شهر ری زادگاهش، به انجام رساند و در ادامه به مدرسه آصفیه جنب مسجد جامع تهران رفت و به آموختن علم و عمل همت گمارد.

آیت الله فیروز آبادی از جمله کسانی بود که درسال ۱۲۵۳ هجری شمسی در حوادث مشروطه حضور داشت و نقش موثری از خود ایفا نمود.

تبعید؛ انتقام حکومت جور از روحانی خیر و آزادی خواه

ایشان درسال ۱۲۹۴ نماینده الیغار و فشافویه در مجلس شورای ملی در طی دوره سوم بود و در ادامه فعالیتهای سیاسی اش هم در سال ۱۳۰۳ دستگیر و به کلات نادری تبعید گشت.

تبعیدی که در واقع به نوعی انقام گیری حکومت جور زمان از این روحانی پرنفوذ و خیرخواه و مستقل و انقلابی به شمار می آمد.

آیت الله فیروز آبادی درسال ۱۳۰۵ به عنوان نماینده مردم تهران وارد ششمین دوره مجلش شورای ملی شد و تا دوره هفتم در این کسوت حضور داشت.

همراهی با شهید آیت الله مدرس

آیت الله فیروزآبادی در حرکت انقلابی و اسلامی جمهوری‌خواهی مردم با همراهی شهید آیت الله سید حسن مدرس که خود از زمره برجسته ترین رهبران مردم مسلمن و انقلابی بود، در خط مقدم انقلاب قرار گرفت.

مردی که هرگز از مجلس حقوقی برای خویش نگرفت

از ویژگی های این روحانی خیرخواه و نیکوکار این بود که حقوق دریافتی اش از مجلس را صرف ساختن بیمارستان و مسجد فیروزآبادی در شهر ری کرد که به نام ایشان معروف است.

بیمارستان فیروزآبادی که در روز دوم آذر ماه ۱۳۱۳ افتتاح شد، امروزه هنوز هم با نام بیمارستان فیروزآبادی برپاست و یکی از بهترین بیمارستان‌های تهران به شمار می رود.

از جمله دیگر اقدامات آیت الله فیروزآبادی بعد از بنانهادن بیمارستان، می توان به احداث یک زایشگاه مدرن و یک مسجد بزرگ در جنب بیمارستان اشاره کرد و نیز پرورشگاه و دارالایتامی بزرگ که در کنار مسجد و بیمارستان بنا نهاد.

و سرانجام پس از عمری تلاش مخلصانه و اعمال خیرخواهانه، این روحانی مخلص در مرداد ۱۳۴۴ در سن ۹۶ سالگی در تهران درگذشت و در کنار همان بیمارستانی که برای مردم محروم بنانهاده بود تدفین گشت.

حکایت یک روحانی کمنظیر در خطه ایمان و عمل

نویسنده کتاب شرح حال رجال ایران، در مورد آیت الله فیروزآبادی می نویسد:

فیروزآبادی از روحانیون خیّری است که در قرن اخیر وجود داشته و در عالم خودش در امور خیریه، در میان روحانیون، کم نظیر و بلکه بی نظیر بوده‌است.

آری؛ تاریخ عالمان دینی و مردان روحانی در طول ادوار مختلف هماره شاهد ظهور و بروز وارستگان و بزرگانی از این دست بوده است.

تاریخی که اگر هم افتخار و شرافتی دارد از نقطه پرواز همین مردان راه خداست.

مردانی که با اخلاص و شرافت خویش، در این دنیا خاکی، به آسمان آبی خیر و فلاح و یاری و دستگیری محرومان پرواز کردند و زمین گیر هوای نفس و مال و مطامع دنیوی نشدند.

روحشان شاد و قرین رحمت واسعه و غفران بی پایان الهی باد!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha