شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مدرسه خاتم الاوصیا

دانشجویان در مصاحبه اولیه از عدم اقناع و ارضای فکری و آرمانی خویش در دانشگاه می‎گویند و اینکه نمونه های برجسته حوزوی همچون حضرت امام(ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری مشهود هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران /بنابر توصیه ای که پدر به مدیر مدرسهاش کرد؛ قرار شد درس‎ها را جلوتر از سایرین بخواند، آنچنان باهوش بود که دروس را به سرعت تمام کرد و وارد دانش سرا شد، اما شوق یادگیری درس دین، تاب را از او ربود و در نهایت به حوزه علمیه قم رفت.

دوران کار در داروخانه و ورود به حوزه

حجت الاسلام والمسلمین مقدس خیابانی متولی و موسس مدرسه علمیه خاتم الاوصیا، در دوران نوجوانی مشغول به کار در یک داروخانه شد؛ داورخانه ای که برای امرار معاش ناگزیر از کار در آن بود ،اما عکس های در و دیوار آنجا و حرف آدمهایی که به آنجا رفت و آمد داشتند او را ترغیب به رفتن کرد. از این رو نزد پدر رفت و از او تقاضای استخاره کرد که خوب آمد. با اینکه مدیر داروخانه بسیار به پاکی وجودش اعتماد داشت، سرانجام از رفتارهای غیر دینی و غیر اخلاقی محل کار رها و عازم قم شد.

اساتید

شرح لمعه را نزد آیت الله پایانی، رسائل را از آیت الله آقا میرزا ابوالفضل سرابی، مکاسب را از مرحوم آیت الله سید حسین قاضی طباطبایی (که پسر دایی حاج آقا بود)، جلد اول کفایه را از آیت الله سلطانی و جلد دوم آن را از مرحوم سلطانی تبریزی فرا گرفت. در درس خارج امام خمینی(ره) و آیت الله العظمی گلپایگانی نیز حضور داشت.

حوزه خاتم الاوصیاء

حجت الاسلام والمسلمین مقدس خیابانی، بنیان گزار و متولی مدرسه خاتم الاوصیاء است که در زمره مدارس نو پای تهران است وی، تلاش بسیاری برای راه اندازی مدرسه علمیه کرد و سرانجام موفق شد.

حجت الاسلام مصطفی صبوری، مدیر مدرسه ،درباره ساخت آن گفت: «حاج آقا دنبال این بودند در کنار مسجد، مدرسه را نیز راه انداز کنند وتمایل زیادی برای تربیت مبلغین و مروجین دین داشتند.

به همین خاطر قبل از سال 1357، به طور غیر رسمی به تعدادی از برادران و خواهران، درس میدادند؛ تا اینکه سرانجام در سال 1383، بنای مدرسه گذاشته شد. چون این مکان، بدهی قابل توجهی به بانک داشت برخی از خیرین مغازه هایشان را فروختند تا بانک، مشکلی برای این ساختمان ایجاد نکند».

مدیر

حجت الاسلام مصطفی صبوری تا سطح دو در مدرسه باقرالعلوم محلاتی تهران درس خواند و سپس به صورت نیمه حضوری سطح 3 را در قم خواند. وی از سال اول طلبگی، وارد کارهای اجرایی شد. وی مدتی در یکی از وزاتخانه ها مشغول فعالیت قرآنی گردید و از سال 1387 به عنوان مدیر تبلیغ مدرسه خاتم الاوصیاء منصوب گشت که از سال 93 مدیر مدرسه است.

دکتر بهزاد حمیدیه: استادِ خلاقِ مدرسه

حجت الاسلام دکتر بهزاد حمیدیه از شاگردان مرحوم آیت الله مجتهدی تهرانی، معاون آموزش مدرسه خاتم الاوصیاء است. وی بسیار با اخلاق بوده و مبدع راه اندازی کلاس های مقاله نویسی خاصه در پاسخ به شبهات، کتابخانه تخصصی کلام و فلسفه، آموزشِ پژوهش محور و برگزاری آزمونِ ادبیات از طلاب پایه سوم است. طلاب پایه سوم، باید آزمون تسلط و آشنایی با ادبیات عرب بدهند تا مشخص شود قبل از یادگیری فقه واصول، چند مرده حلاجند. جواب این آزمون در سه شکل است: قبول، مشروط و مردود. مشروطی ها یکبار دیگر فرصت شرکت در آزمون را دارند. مردودی ها دو حالت دارند: یا تجدید پایه یا رفتن به مدرسه دیگر.

ویژگی های مدرسه

این مدرسه حائز ویژگی های جالبی است، به عنوان مثال از سوی مرکز مدیریت استان برای همکاری بسیار برای پذیرش دانشجویان علاقه مند به تحصیل در حوزه، تحسین شده است و تاسیس کتابخانه تخصصی کلام و فلسفه نیز از اقدامات خوب این مدرسه است .

فعالیت ها و برنامه ها

حجت الاسلام مصطفی صبوری درباره برنامه های آموزشی و پژوهشی گفت: در اردوهای این مدرسه خاصه در مشهد، از فضای علمی و معنوی بارگاه حضرت رضا(ع)، دسترسی آسان به منابع، استفاده از کتابخانه های غنی آستان مقدس، آیت الله خویی و مسجد گوهرشاد استفاده میشود. شایان توجه است خاتم الاوصیاء(عج) جزء سه مدرسه دارای مجوز کانون علمی در سطح حوزه علمیه استان تهران می‎باشد و با توجه به اینکه کانون علمی این مدرسه حول محور کلام و عقاید اسلامی است، از این رو در طول سال تحصیلی ارائه مباحث جنبی و مرتبط با موضوعات کلام و عقاید در این حوزه، از پایه دوم به بعد رنگ و بوی بیشتری به خود می گیرد. دروس زبان انگلیسی، زبان عربی معاصر و ... از جمله فعالیت های آموزشی این مدرسه است که کمتر در سایر مدارس دیده میشود.

اردوی تابستانی در کنار بارگاه ضامن آهو

حجت الاسلام مصطفی احمدی معاون پژوهش مدرسه گفت: همه ساله اردوی تابستانی طلاب این مدرسه در مشهد مقدس و گاهی در قم و اردوهای تفریحی در شمال کشور برگزار میشود. برنامه اردوی علمی پژوهشی این حوزه معمولاً مقارن با دهه دوم و سوم ماه مبارک رمضان با حضور تمامی طلاب این مدرسه در مشهد مقدس برگزار می‌گردد. در این دوره برنامه هایی چون دوره فشرده اصول و اسلوب های پژوهش، مقاله نویسی و منبع شناسی اجرا میشود. در طول این دوره، اساتید راهنما همواره جهت ارائه مشاوره پژوهشی و رفع اشکال در دسترس پژوشگران قرار خواهند داشت.

پذیرش دانشجویان علاقه مند به تحصیل در حوزه

مدیر مدرسه با طراوت بسیاری از تمایل برای پذیرش دانشجویان علاقه مند به تحصیل در حوزه گفت و خاطرنشان کرد: این دانشجویان در مصاحبه اولیه از عدم اقناع و ارضای فکری و آرمانی خویش در دانشگاه میگویند و اینکه نمونه های برجسته حوزوی همچون حضرت امام(ره)، شهید بهشتی و شهید مطهری مشهود هستند. وقتی یک دانشجو میبیند در دانشگاه، تنها ظاهری از علوم وجود دارد، حال آنکه حوزویان بسیاری، نمونه های عالی مردان بزرگ تاریخ ایران اسلامی را به نام خود رقم زده اند .

حجت الاسلام مصطفی صبوری درد دلهای بسیاری از فضای فرهنگی اسفناکِ دانشگاه ها داشت و گفت: خوشبختانه حوزه از قدیم الایام در اندیشه تزکیه و تهذیب است چنان که امام فرمودند؛ اگر کسی درس توحید بدهد اما مهذب نباشد؛ به درد نمی‎خورد.

313/35

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha