جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
رضایی اصفهانی

سئوالی که از برخی سران عرب داریم، این است که چرا پول و اسلحه در اختیار داعش برای کشتن مردم سوریه و عراق قرار می دهید و زمانی هم که سخن از جنایات صهیونیست ها به میان می آید، سکوت کرده و اقدامی نمی کنید؟!

حجت الاسلام والمسلمین محمد علی رضایی اصفهانی در گفتگو با خبرگزاری حوزه، با اشاره به این که قرآن کریم برای حوادث و مشکلات، سرچشمه و منشأیی را عنوان کرده است، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 30 سوره شوری فرموده است "وَمَا أَصَابَكُم مِّن مُّصِيبَةٍ فَبِمَا كَسَبَتْ أَيْدِيكُمْ وَيَعْفُو عَن كَثِيرٍ" (و آنچه از مصيبت‏ها به شما برسد به خاطر گناهانى است كه خود كسب كرده‏ايد، و از بسيارى نيز درمى‏گذرد).

وی با اشاره به آیه 155 سوره بقره، به موضوع آزمایش بشر اشاره کرد و گفت: خداوند متعال در این آیه آورده است"وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ" (و حتما شما را به اندكى از ترس و گرسنگى و كاهشى از مال‏ها و جان‏ها و محصولات (درختان، يا ثمرات زندگى از زن و فرزند) آزمايش خواهيم نمود و شكيبايان را مژده ده)؛ پس همه انسان ها مورد آزمایش قرار می گیرند و باید سربلند از آن بیرون آیند.

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی یکی از مشکلات بشر را وجود ظلم و ظالم دانست و ابراز داشت: مشکلات امروز بشر عمدتا از این نوع بوده و ما شاهد ظلم بر کشورهای اسلامی همچون فلسطین، سوریه، عراق و ..... از خارج از خاک آنها هستیم.

*تاکید قرآن بر دوری از تفرقه

مدیر مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی(عج) با بیان این که یکی از مشکلات مسلمانان عدم توجه به آیات قرآن است، خاطرنشان ساخت: در آیه 103 سوره آل عمران آمده است "وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَكُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللّهُ لَكُمْ آيَاتِهِ لَعَلَّكُمْ تَهْتَدُونَ"  (و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد، و پراكنده نشويد و نعمت خدا را بر خود ياد كنيد: آن گاه كه دشمنان [يكديگر] بوديد، پس ميان دلهاى شما الفت انداخت، تا به لطف او برادران هم شديد و بر كنار پرتگاه آتش بوديد كه شما را از آن رهانيد. اين گونه، خداوند نشانه‏هاى خود را براى شما روشن مى‏كند، باشد كه شما راه يابيد)؛ پس باید به این وحدت توجه کرد تا دشمنان نتوانند در ما نفوذ کرده و از درون به ما ضربه بزنند.

این کارشناس قرآنی یادآور شد: قرآن کریم مسلمانان را به اعتدال دعوت کرده و افراط و تفریط را نمی پسندد؛ ولی متاسفانه امروز گرفتار افراد تندرو و تکفیری شده ایم و چهره ای خشن و مخدوش از اسلام به دنیا عرضه می کنند.

*ضرورت شناخت دوست از دشمن

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی با اشاره به دعوت قرآن کریم به بصیرت، تصریح کرد: در قسمتی از آیه 29 سوره فتح آمده است "مُّحَمَّدٌ رَّسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاء عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاء بَيْنَهُمْ" (محمّد فرستاده خداست، و كسانى كه همراه اويند در برابر كفّار نيرومند و سرسخت و در ميان خودشان مهربانند)؛ ولی متأسفانه گاهی به آن توجه نمی کنیم و دوست را از دشمن تشخیص نمی دهیم؛ در حالی که این آیه قرآن برای ما ملاک بوده و به وسیله آن طرز تفکر داعش و تکفیری ها را خواهیم شناخت.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی بیان داشت: هنگامی که بصیرت نباشد، جای دوست و دشمن عوض شده و ریشه عدم بصیرت، عدم توجه به قرآن و جدایی از اهل بیت(ع) است.

وی در ادامه به وظایف مسلمانان اشاره کرد و گفت: اولین حرکت، بصیرت افزایی و روشنگری افعال داعش و تکفیری ها و مبانی آنها بوده و در ادامه این حرکت باید پشت پرده استعمار گرایی و توطئه های یهود را برملا کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه به موضوع تقریب، انسجام و وحدت اسلامی پرداخت و افزود: مسلمانان باید رفتارهای تفرقه انگیز را کنار گذاشته و با وحدت اسلامی که مورد تأکید امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب هست، دست های اجانب را قطع نمایند.

مدیر مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی(عج) با تأکید بر طبقه بندی اطلاعات، اظهار داشت: یک مسلمان نباید هر سخنی را در هر مکانی به زبان آورد؛ چراکه وحدت را از بین برده و تفرقه را جایگزین خود می کند.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی ادامه داد: مسئولین و نویسندگان باید از درج هرگونه سخن تفرقه انگیز در رسانه ها یا کتب پرهیز کرده و مراقب انسجام میان مسلمانان باشند.

وی، مقابله فرهنگی با تحرکات داعش و تکفیری ها را یکی دیگر از وظایف مسلمانان دانست و خاطرنشان ساخت: باید به این مسئله مهم توجه کرد و به وسیله آن بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

*نابودی جوانان انقلابی؛ هدف اصلی  داعش

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی با بیان این که نابودی جوانان مسلمان و انقلابی در کشورهای اسلامی از اهداف داعش است، تصریح کرد: غربی ها به دنبال آن هستند که بخشی از جوانان انقلابی جهان اسلام را نابود کنند و سوریه و عراق را برای همین هدف انتخاب کرده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه شواهد بسیاری بر این مسئله وجود دارد و باید این توطئه ها را برملا کرد، ادامه داد: بسیاری از پیروان داعش، افراد نادانی هستند که در چنگال استعمار افتاده اند و هدف آنان خالی کردن کشورهایی نظیر تونس، لیبی، مصر و کشورهای خلیج فارس از جوانان پرشور و انقلابی است.

حجت الاسلام والمسلمین رضایی اصفهانی به روایات دادرسی از مظلومین اشاره کرد و گفت: مسئله دادرسی و امدادرسانی به مسلمانان غزه و شیعیان عراق وظیفه ای عمومی است که هر شخصی نسبت به آن کوتاهی کند، وظیفه خود را انجام نداده است.

*یک سوال از سران عرب!

مدیر مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی(عج) قم با بیان این که سران برخی کشورهای عربی و اسلامی نوکر صهیونیست ها و غربی ها هستند، گفت: سئوالی که از سران عرب داریم، این است که چرا پول و اسلحه در اختیار داعش برای کشتن مردم سوریه و عراق قرار می دهید و زمانی هم که سخن از جنایات صهیونیست ها در غزه به میان می آید، سکوت کرده و اقدامی نمی کنید؟!، از این بابت باید شرمنده امت اسلامی باشید.

مدیر مرکز پژوهشی قرآن کریم المهدی(عج) در پایان ابراز داشت: این حرکات نشان دهنده نفاق سران کشورهای عربی در مقابل فلسطین و غزه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha