پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
مدرسه مجتهدی

خبرگزاری حوزه/ وقتی قرار شد برای تهیه گزارش عازم شوم، یاد لحظه های درس اخلاق و منبر آیت الله احمد مجتهدی افتادم. مدرسه ای با یک حیاط نقلی در دو طبقه و 40 حجره با ظرفیت 2 تا 3 نفره…

قبل از مطالعه گزارش بخشی از سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار با اساتید و طلاب مدرسه آیت الله مجتهدی را از نظر بگذرانیم:

«از سالها پیش خیلی مایل بودم که یک وقت به مدرسه شما و این حوزه گرمی که در تهران بر خلاف معمول به حمدالله با همت بلندی به وجود آمده، خودم بیایم و از نزدیک آنجا را ببینم، اما امروز به حمدالله این توفیق را پیدا کردیم که شما به اینجا تشریف بیاورید و از نزدیک زیارتتان کنم، مدرسه ایشان را پیش از انقلاب می‌شناختم و نام و آوازه این مدرسه را شنیده بودم، ایشان همت کردند و در تهران یک حوزه علمیه واقعی و جدی تشکیل دادند، این چیز خیلی کمیاب و کم نظیری بوده است. عشق و علاقه ایشان به این کار و تلاش مخلصانه‌ای که انجام دادند ، کمک الهی را جلب کرد و ایشان توانستند این کار را انجام دهند، این مدرسه به حمدالله برکاتی هم داشته است، از سالهای متمادی فضلای برجسته و علمای محترمی از همین کانونِ بنا شده بر عشق و همت و تلاش و اخلاص بیرون آمده‌اند و در نقاط مختلف مشغول انجام وظیفه‌اند، این را باید قدر بدانیم».

مؤسس

65 سال پیش عده ای به فراست گرفتند، مسجد متروکه ای واقع در کوچه پس کوچه های خیابان مولوی را آباد کنند، به همین دلیل رفتند سراغ روحانی ای که تازه درسش تمام شده بود و البته اهل زهد بود و اخلاق اسلامی. اوآمد و کم کم به کمک شاگردنش مدرسه را رونق داد و مدرسه علمیه ای بنیان نهاد که در آغاز، 10، 20 شاگرد بیشتر نداشت. البته بسیار تلاش کرد تا با کمک خیرین مدرسه را توسعه دهد و اکنون چند صد طلبه دارد.

این روحانی زاهد پیشه و اهل کار و تلاش که مدام به طلبه ها می گفت؛ استقامت داشته باشید زیرا در این صورت فرشتگان بر شما نازل می شوند: «ان الذین قالو ربنالله ثم استقامو تتنزل علیهم الملائکه»(سوره فصلت، آیه 30). شخصیت تاثیر گذار مرحوم آیت الله احمد مجتهدی تهرانی است که در برگ ریزان سنه 1302 در تهران متولد شد.

بی تمایلی پدر برای طلبه شدنِ احمد

به گفته مدیر مدرسه، پدر و دایی آقا شیخ احمد مجتهدی، تمایل چندانی به طلبه شدنِ ایشان نداشتند ، آنچنان که در زمان معمم شدن، عمامه را از پدر پنهان می کرد. البته به تدریج پدر راضی شد و پسر مایه آبرو و افتخارِ پدرگردید.

چگونگی راه اندازی حوزه

حاج آقای مجتهدی شبها در مسجد مرحوم شیخ محمد حسین زاهد – مسجد امین الدوله- نماز می خواند و درس تفسیر داشت، همچنین صبح ها در مسجد سید عزیزالله بازار تهران، درس ادبیات و فقه می داد و بعدازظهرها برای افرادی که صبح ها مشغول کار بودند، برخی از علوم اسلامی را تدریس می کرد. این فعالیت ها تا سه سال پس از رحلت شیخ محمد حسین زاهد ادامه داشت تا اینکه آقای مجتهدی توسط آیت الله حق شناس برای حضور مسجدی که ذکرش رفت به مردم و خیرین معرفی شد.

در واقع مسجد مرحوم حاج ملا محمد جعفر به انباری تبدیل شده بود و همین موضوع مردم و علما را ناراحت کرده بودتا اینکه آقای مجتهدی به این مسجد انتقال یافت و مدرسه عملیه مجتهدی شکل گرفت.

متولی

حجت الاسلام و المسلمین محسن حبیبی، متولی زاهد پیشه مدرسه است که هرچه اصرار کردیم راضی نشد از خودش بگوید و زی طلبگی یعنی همین. بی شک حشر و نشر با عالم پارسایی چون آقای مجتهدی که نه تنها در زمینه های اخلاقی و علمی سرآمد بود، بلکه مبارزی مجاهد به شمار می رفت و پرونده های بسیاری از ایشان در اسناد ساواک موجود است، این گونه انسان را تحت تاثیر سجایای اخلاق قرار میدهد .

مدیر

حجه الاسلام سید مصطفی شاکری متولد قم، پس از رحلت آقای مجتهدی، مدیر مدرسه شدند. وی بیشتر عمر تحصیلیش را در قم گذرانده است، اما مدتی در اصفهان و شهر ری نیز درس دین گرفته است. اوایل انقلاب به تهران می آید و وارد کارهای اجرایی می شود: نماینده امام خمینی (ره) در نیروی هوایی ارتش، اولین امام جمعه چالوس، امام جمعه اقلید فارس و ... . سابقه حضور حاج آقای شاکری در امور اجرایی زیاد است ازجمله 2 سال مدیر حوزه علمیه حضرت عبدالعظیم بود.

اساتید

اساتید بسیار برجسته و مهمی طی سالیان بسیار در رفت و آمد به مدرسه مجتهدی بودند، از جمله:آیات و حجج اسلام آقایان استادی، خرازی، موسوی تهرانی، محسن کازرونی، ناصری، ارفع، محمد علی شاه آبادی، رضوانی،سید محمد ضیاء آبادی، محمد حسن رئوفی، محمد پاکتچی، جوادی، میرزا آقای شیرازی، جاودان، اختری، بطحائی، ابطحی، یوسف زاده، رضوانی، ناطق نوری، اوسطی، دین پرور، سید محمد تقی نقوی و ...

آقایان سید محمد ضیاءآبادی، محمد علی جاودان، محسن حبیبی، خسروشاهی و ... در این مدرسه درس اخلاق میدادند.

طلبه ها و کارمندان

حوزه علمیه مجتهدی 300 طلبه دارد که بیشتر آنها تهرانی هستند. 80 طلبه شب خوابند که عمدتاً شهرستانی اند. 20 نفر کارمند و خدمه نیز برای رتق و فتق امور اجرایی، رفاهی، اداری، آموزشی، فرهنگی و پژوهشی طلاب و اساتید تلاش می کنند.

: درسِ اخلاقِ همه روزه

کمتر مدرسه ای پیدا می شود که همه روزه درس اخلاق برای طلبه ها برگزار کند اما طلاب این مدرسه هر روز از ساعت 20/10 تا 11 در درس اخلاق حضور می یابند. کلاس های اخلاقی که شنبه ها، دوشنبه ها و چهارشنبه ها توسط متولی مدرسه، یک شنبه ها حجه الاسلام مصطفی شاکری و سه شنبه ها حاج آقا جواد کاشانی ، اداره آن را بر عهده دارند.

این سنت مبارک، یادگار اسوه اخلاق و پارسایی مرحوم آیت الله آقا شیخ احمد مجتهدی است. به گفته حاج آقای شاکری، دلیل این سنت، تذکر است چرا که به تعبیر قرآن باید مرتب تذکر داده شویم. ویژگی طلبه های مجتهدی بر سایر مدارس از نظر اخلاق و زهد، به دلیل توجه تولیت و مدیریت مدرسه به این نکات می باشد.

کلاس های شبانه

مدر سه آیت الله مجتهدی در واقع صدقه جاریه و شجره طیبه ای است که علاقه مندان به یاد گیری علوم آل محمد در همه سنین و اصناف مختلف می توانند از فیوضات آن متنعم شوند کسانی که به هر دلیل قادر نیستند در طول روز درس دین بیاموزند، می توانند با ارایه 4 قطعه عکس و کپی مدارک شناسایی،شبانه از کلاس های درس مدرسه استفاده کنند. این کلاس ها شش ماه اول سال قبل از اذان مغرب شروع می شود و با برگزاری یک کلاس پس از اقامه نماز، خاتمه می یابد. در شش ماه دوم کلاس ها پس از اقامه نماز مغرب و عشاءدایراست. اساتید دوره شبانه، طلبه های باتقواو باسوادِ پایه های بالاتر حوزه هستند.

کلاس های پنج شنبه

طلبه های پایه های 1 تا 3 روزهای پنج شنبه نیز کلاس دارند و البته فوق برنامه هایی مانند مکالمات عربی و انگلیسی نیز در همین روز برگزار می شود.

محلِ درآمدِ مدرسه

مدرسه مجتهدی هیچ گونه موقوفه ای ندارد و از طریق وجوهات شرعی، کمک های خیرین، مرکز مدیریت حوزه های علمیه و دفتر مقام معظم رهبری اداره می شود.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha