چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
رهبری

خبرگزاری حوزه /حضرت آیت الله خامنه ای در پاسخ به سئوالات مقلدان، نظر فقهی خود را در خصوص چند مسئله شرعی از جمله خرید و فروش چک مدت دار، دفن میت در قبر های قدیمی و محرم شدن بچه شیر خوار با کمک واسطه بر روی پستان زن جهت شیر دادن را اعلام کر ده اند.

به گزارش خبر گزاری حوزه، متن سئوالات و پاسخ های این مرجع تقلید به شرح ذیل است

خريد و فرش چک مدت دار

* آيا فروش چک به مبلغ کمتر به شخص ثالث مطلقاً صحيح نيست و يا اينکه اگر مقصود از فروش چک خريد و فروش دين باشد آنگونه که امروزه در بانک ها رايج است اشکال ندارد؟

فروش چک مدت دار به ديگرى به کمتر يا بيشتر از مبلغ مندرج در چک، جايز است و اشکال ندارد آنچه اشکال دارد و جايز نيست اين است که مبلغى از کسى قرض بگيرد و در برابر آن چک مدت دار به مبلغ بيشتر از مبلغ قرض به او بدهد. اين عمل، قرض ربوى است و حرام است، اگرچه بعيد نيست اصل قرض صحيح باشد.

دفن در قبرهاى قديمى

* خواهشمند است نظر مبارک خود را درباره دفن جنازه در قبورى که سى سال تمام از تاريخ دفن در آنها گذشته است، بيان فرماييد؟

اگر اطمينان به پوسيدن و خاک شدن بدن ميت حاصل نباشد و يا تخريب قبر و شکافتن آن توهين و هتک ميت مسلمان محسوب شود، تخريب و نبش قبر مسلمان جايز نيست.

وجود واسطه بر پستان زن

* اگر کسى پسر بچه چهار ماهه اى را به فرزند خواندگى قبول کند و همسرش با کمک واسطه اى که روى پستان گذاشته بر طبق شرايط مقرره شرعيه شير دهد و بچه بدون آنکه مستقيماً پستان در دهانش باشد از او شير بخورد، آيا به همسر او محرم مى شود يا نه؟

در صورتى که آن شيىء واسطه به پستان زن متصل باشد، به نحوى که مکيدن آن عرفاً مکيدن پستان محسوب گردد، رضاع شرعى و موجب نشر حرمت است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha