پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
استادی

چندسال پیش به نجف مشرف شدم و با آیت الله العظمی سیستانی دیداری داشتم، در این دیدار از ایشان خواستم که ما را نصیحت کنند، معظم له تاکید کرد «مردم اعتقادات خود را از عمل ما می گیرند، نه از کتاب».

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله استادی، شب گذشته در مراسم اربعین مرحوم آیت الله شب زنده دار، در مسجد اعظم قم با اشاره به اینکه برگزاری این گونه مجالس موجب تجلیل و تکریم شایستگی های عالم رحلت کرده است، اظهار داشت: عالمان دین از سرمایه های مهم حوزه های علمیه و مکتب اهل بیت(ع) محسوب می شوند و با رحلت آن ها باید متاثر باشیم.

وی با بیان اینکه عالمان دین سرمایه ها عظیمی هستند که در شرایط مختلف برای هدایت اشخاص و اثرگذاری در حوزه های علمیه موثر می باشند، گفت: باید ویژگی ها و سجایای اخلاقی عالمان رحلت کرده را که می تواند برای جامعه و طلاب الگو باشد، معرفی کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با تاکید بر اینکه یکی از افتخارات اسلام این است که به علم و عالم اهمیت خاصی داشته است، ابراز داشت: هیچ دین و مکتبی همانند اسلام و تشیع از مقام علم و عالم تجلیل و تکریم نکرده است.

آیت الله استادی با اشاره به این که هر قدر علم مردم بیشتر شود، حقانیت اسلام بیشتر اثبات می شود، گفت: هر مکتبی که از عاقل شدن مردم بترسد، مکتب سستی است، چرا که هراس دارد مردم از آن دست بکشند، اما از آنجا که آموزه های اسلام با عقل و فطرت موافق است، هرقدر مردم دانشمند شوند بیشتر به این مکتب علاقه مند می شوند. بر این اساس است که امروز بسیار شنیده می شود که گرایش زیادی به اسلام در دنیا پیدا شده است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با طرح این پرسش که منظور قرآن کریم از تکریم و تجلیل علم، کدام علم است، اظهار داشت: مسلمانان نماز می خوانند، اما کیفیت و ثمر آن متفاوت است؛ نمازی خوب است که انسان را به خدا نزدیک کند.

آیت الله استادی افزود: علم نیز مشتقات بسیاری دارد، اما علمی در قرآن و روایات مورد تمجید قرار گرفته است که ثمره آن اخلاص باشد.

*علم بدون عمل به درد نمی خورد

امام جمعه قم با بیان اینکه اگر انسان سال ها درس بخواند، اما به عمل و تقوا و دوری از هوای نفس و اخلاص روی نیاورد به چه دردی می خورد، گفت: ره آورد علم برخی افراد، ریا و خودنمایی است، در صورتی که علم وقتی علم است که ما را به دنبال عمل ببرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه در ادامه با تاکید بر این که مرحوم آیت الله شب زنده دار عالم اهل عمل بود، افزود: در حوزه های علمیه باید این گونه افراد شوند.

آیت الله استادی تصریح کرد: اخلاص و رفتار عالم باید به گونه ای باشد که تا پیش از برخورد و مصافحت و شرکت در کلاس تعلیمش، انسان را از شرک و تردید نجات دهد.

وی با بیان این که یکی از مصادیق اخلاص این است که اهل علم خود را زیاد مطرح نکنند، گفت: از آیت الله بروجردی(ره) نقل شده است که ایشان می فرمود «برای مقام مرجعیت عامه یک قدم هم برنداشتم».

*حوزه ها به تربیت طلاب بااخلاص اهتمام داشته باشند

عضو شورای عالی حوزه های عالی با اشاره به اینکه مرحوم آیت الله شب زنده دار به دنبال مطرح کردن خود نبود و از مصادیق عالمان با اخلاص بود، ادامه داد: حوزه ها باید در تربیت طلاب بااخلاص دقت داشته باشد و البته بنده خود بیش از دیگران به این نصایح نیازمند هستم.

آیت الله استادی با بیان اینکه یکی از اثرات اخلاص در علما این است که درس پرجمعیت و کم جمعیت تاثیر خاصی در آن ها نداشته باشد، افزود: بزرگان نقل می کنند درس عرفان و فلسفه آیت الله شاه آبادی(ره) بسیار پرجمعیت بوده است، اما این عالم ربانی بدون کبر و غرور برای یک طلبه نیز دروس پایین تر را تدریس می کردند.

*ساده زیستی آیت الله شب زنده دار 

وی با اشاره به این که اگر کسی خود را مطرح می کند نباید بگوییم وی مخلص نیست، چرا که ما باید بیشتر مراقبت از نفس خود داشته باشیم، گفت: زندگانی و ساده زیستی مرحوم آیت الله شب زنده دار نشان می دهد که چقدر ایشان به دنیا بی رغبت بودند و مستندسازان از سیره زندگانی ایشان فیلم تولید کنند.

امام جمعه قم با بیان اینکه روحانی باید در حد خود، مسیر پیامبر اکرم(ص) را طی کند، تصریح کرد: تواضع یکی دیگر از سجایای اخلاقی مرحوم آیت الله شب زنده دار بود و ویژگی خوب یک روحانی این است که متواضع باشد چرا که رسول خدا متواضع ترین شخص بوده است و بدترین علم این است که تواضع برای انسان نداشته باشد.

آیت الله استادی با اشاره به این که آیت الله شب زنده دار بدون تکبر بود، گفت: یک مرتبه ایشان در یکی از درس ها جمله ای را اشتباه معنی می کنند و روز بعد به این مسئله اشاره و آن را تصحیح می کنند، در حالی که اگر ما بودیم شاید چنین کاری نمی کردیم و خلاف شان خود می دانستیم بگوییم اشتباه ترجمه کردیم.

وی با اشاره به دیگر ویژگی های مرحوم آیت الله شب زنده دار، اظهار داشت: ایشان از عالمانی بود که به معنای واقعی به دنبال تحقیق و پژوهش بی سروصدا بود و خود را مطرح نمی کرد.

*آیت الله شب زنده دار تحکیم بخش اعتقادات مردم بود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه یکی دیگر از ویژگی های بارز آیت الله شب زنده دار را تحکیم بخش عقاید مردم نسبت به دین دانست و گفت: اگر فردی با این عالم ربانی مانوس می شد تردیدهایش برطرف می شد.

آیت الله استادی با بیان اینکه روحانی خوب باید اعتقادات مردم را محکم کند و اگر محکم است محکم تر کند، اظهار داشت: خدا نکند روحانی برای عرض اندام چیزی را مطرح کند و به جای تقویت اعتقادات مردم آن ها را نسبت به دین خدا سست کند.

وی افزود: مسائلی نظیر فلسفه متفاوت از دروسی نظیر اصول است و هرکسی متوجه این علوم نمی شود، به همین دلیل نباید در این بخش مسائلی را مطرح کرد که بیشتر به جای تقویت اعتقادات مردم، آن ها را سست کرد.

*نصیحت آیت الله العظمی سیستانی 

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه چندسال پیش به نجف مشرف شدم و با آیت الله العظمی سیستانی دیداری داشتم، گفت: در این دیدار از ایشان خواستم که ما را نصیحت کنند و این مرجع تقلید تاکید کرد «مردم اعتقادات خود را از عمل ما می گیرند، نه از کتاب».

آیت الله استادی افزود: وقتی مردم عمل روحانیت را به دین مشاهده کنند اعتقادشان به اسلام قوی می شود و امام راحل(ره) نیز از مصادیقی بود که در عمل، مردم را جذب کردند چرا که آن ها مشاهده می کردند منزل ایشان منزلی است که بقیه نیز در همین حد دارند.   

امام جمعه قم تصریح کرد: آیت الله شب زنده دار سالیان متمادی در محله خود مورد اعتماد و تقویت کننده اعتقاد مردم بوده است چرا که آن ها عمل به دین را از سوی این عالم بزرگوار همواره مشاهده می کردند.

*راه مقابله با دشمن، عمل به دین است 

آیت الله استادی در پایان با تاکید بر اینکه امثال آیت الله شب زنده دار باعث افتخار مکتب اهل بیت(ع) و حوزه هستند، خاظرنشان کرد: امروز دشمن با تمام قدرت و قوای خود می خواهد اعتقادات مردم را سست کند اما ما باید با عمل به دین با سم پاشی های دشمن مقابله کنیم و به تقویت اعتقادات مردم بپردازیم.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha