چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تولید ملی

حتی اگر وزیر اقتصاد به تازگی نسبت به وقوع بیکاری بزرگ در کشور هشدار نمی داد، کسی در این که هم اکنون بیکاری جوانان به خصوص در مورد فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از سه مشکل اصلی کشور در حوزه اقتصاد به شمار می رود، شک و تردیدی نداشت.

اشاره؛

حتی اگر وزیر اقتصاد به تازگی نسبت به وقوع بیکاری بزرگ در کشور هشدار نمی داد، کسی در این که هم اکنون بیکاری جوانان به خصوص در مورد فارغ التحصیلان دانشگاهی یکی از سه مشکل اصلی کشور در حوزه اقتصاد به شمار می رود، شک و تردیدی نداشت.

به تازگی نیز وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گزارش نگران کننده خود به مجلس، تعداد بیکاران فعلی کشور را 6 میلیون نفر اعلام کرده و هشدار داده است که اگر کاری نکنیم، تعداد بیکاران در سال 1400 به 10 میلیون نفر خواهد رسید.

اگر این آمار را در کنار این مساله که برپایه تازه ترین برآوردها تا 7 سال آینده، 5 میلیون کارجوی جدید وارد بازار کار خواهد شد، بگذاریم، تا حدی می توان عمق معضل بیکاری را فهمید.

هشدارهای مسئولان و کارشناسان در این باره، خبرنگار خبرگزاری حوزه را بر آن داشت تا در گفتگو با کارشناسان و اقتصاددانان حوزوی، به بررسی راهکارهای حل چنین مشکل بزرگی و یا دست کم متوقف کردن موج بیکاری در کشور بپردازد.

آنچه در ادامه می آید، چکیده ای قابل توجه از این نظرات و دیدگاه های کارشناسانه و در عین حال دلسوزانه است.

*معضلی دردآور و رسالت سنگین مسئولان

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی، معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که در حال حاضر بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند و این مساله واقعاً دردآور است، گفت: دولت باید برای رفع این دغدغه مهم اقدامات اصولی و اثربخش را در دستور کار خود قرار دهد.

وی همچنین افزود: دولتمردان به خصوص وزرایی که در عرصه اقتصادی مشغول به کار هستند می بایست با برنامه ریزی و جدیت و کار جهادی، دو مشکل عمده فقر و بیکاری در کشور را مورد توجه قرار داده و در کاهش و حل آن ها اهتمام بورزند.

*رونق اقتصادی به پویایی فرهنگی می انجامد

مدیر گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به پیوند نزدیک و درهم تنیدگی فرهنگ و اقتصاد، بیان داشت: بی شک اگر این مهم محقق شود، آن موقع می توان به اجرا و تاثیرگذاری فعالیت های فرهنگی در کشور دلخوش و امیدوار بود؛ به این معنی که به عنوان مثال یک جوان چنانچه  فقیر نبوده و کار مناسب داشته باشد و ازدواجش هم به تاخیر نیفتد، بهتر می تواند با مسایل فرهنگی و اعتقادی ارتباط لازم را برقرار کند.

وی همچنین اضافه کرد: بر اساس آموزه های دینی نمی توان از جوان فقیر و بیکار این انتظار را داشت که همه چیز را تحمل کند، اما به مسایل فرهنگی و اعتقادی کاملاً پایبند باشد، ولذا من معتقدم که مسایل فرهنگی باید مورد توجه باشد، اما پیش از آن مساله معیشت و کار مردم می بایست سامان درستی پیدا کند.

*لزوم اصلاح ساختار اقتصادی

حجت الاسلام و المسلمین ناصر جهانیان،  عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز با اشاره به این که تلاش های دولت در زمینه کاهش تورم قابل تقدیر است، گفت: برای حل مشکلات اقتصادی به ویژه معضل بیکاری در درجه اول باید ساختار اقتصادی را طوری طراحی و اجرایی نمود که در سایه نظم و انضباط مالی و برنامه ای، تولید در کشور رونق بگیرد.

وی افزود: در واقع چنانچه تولید ملی رونق بگیرد و زمینه مناسب برای کسب و کار در فضایی عادلانه فراهم شود، تا حدود زیادی می توان شاهد کاهش بیکاری به ویژه درباره فارغ التحصیلان دانشگاه ها بود.

*فرمایشات رهبری را عملیاتی کنیم

این اقتصاددان حوزوی همچنین بر لزوم پیاده سازی منویات و مطالبات مقام معظم رهبری در نام گذاری سال های اخیر به ویژه در زمینه مسایل اقتصادی تاکید کرد و اظهار داشت: همان طور که معظم له نیز بارها فرموده اند تلاش برای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی در کشور راهکار اصلی مقابله با مشکلات است و این نکته هیچ گاه نباید مورد غفلت واقع شود.

*دو عامل تشدیدزای بحران بیکاری

حجت الاسلام دکتر سید عباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی، عدم حمایت لازم از تولید ملی و نیز بی توجهی در مقابله با واردات بی رویه را از جمله عواملی برشمرد که به تشدید بیکاری در کشور کمک می کند.

*رسانه ها دست به کار شوند!

وی در همین خصوص به نقش مهم رسانه های جمعی به ویژه صدا و سیما در تقویت تولید ملی و اصلاح الگوی مصرف در جامعه اشاره کرد و گفت: آنچه مهم است این که مردم ما باید بدانند که استفاده از محصول داخلی و تلاش در مسیر تقویت تولید ملی، اساساً یک سرمایه گذاری جدی در امر اشتغال زایی محسوب می شود، چرا که همانا واردات بی رویه به معنای از بین بردن فرصت های شغلی برای جوانان کشور است که در این میان قطعاً رسانه های جمعی در راستای امر فرهنگ سازی رسالت مهم و خطیری بر عهده دارند.

*از توان و مشارکت مردم غافل نشویم

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بر ضرورت همدلی ملی و مجاهدت همگانی در راستای شکوفایی اقتصادی تاکید کرد و افزود: امروزه در دنیا به اثبات رسیده که جهت گیری اقتصاد به سمت و سوی بهره برداری از توان و ظرفیت عظیم مردمی ، ضامن موفقیت اقتصاد یک کشور است، زیرا از این طریق می توان بستر ایجاد شغل برای نسل های جدید و نیز تولید ملی را فراهم کرد.

*اقتصاد مقاومتی؛ نسخه کارآمد

حجت الاسلام و المسلمین حسینی، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه نیز اهتمام به اقتصاد مقاومتی را اصلی ترین راهکار مقابله با موج بیکاری جوانان عنوان کرد و ابراز داشت: ما اگر واقعاً خواهان رونق اشتغالزایی و کاهش آمار بیکاری در کشور هستیم باید طرح ها و برنامه هایمان در راستای رونق تولید داخلی در سایه عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی باشد.

وی، لزوم تلاش هدفمند به منظور تسهیل فضای کسب و کار در کشور از سوی دولتمردان و مسئولان را مورد توجه قرار داد و گفت: با همت و مشارکت دولت، مردم و بخش خصوصی و برنامه ریزی صحیح و منسجم برپایه شاخص های اقتصاد مقاومتی، می توان غول تورم و گرانی و بیکاری را از پای درآورد.

این صاحب نظر مسایل اقتصادی همچنین در خاتمه با اشاره به اهداف مقام معظم رهبری در نام گذاری شعار سال جاری، افزود: اگر خواهان اقتصادی قوی ، کارآمد و الگو در دنیا هستیم، باید عزم ملی و مدیریت جهادی را سرلوحه همه فعالیت های خود به خصوص در امر اشتغالزایی قرار دهیم.

گزارش: سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha