پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
ازدواج

حوزه/ همه باید از خانواده ها و دولت و رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما در راستای ترویج و بسترسازی ازدواج آسان و بهنگام جوانان بکوشند و در این رابطه بیش از هر زمان دیگری دغدغه ملی داشته باشند.

خبرگزاری حوزه / اشاره؛ ماه ذیحجه که آغاز می شود و موسم جشن و شادمانی شیعیان به جهت پيوند آسماني مولا علي(ع) و حضرت زهرا (س) فرا می رسد، مسئولان آستینی بالا می زنند و به مناسبت هفته ازدواج، مصاحبه می کنند و همایش برگزار می کنند.

گرچه این نام گذاری با مسمای می تواند تا حدی در فرهنگ سازی جامعه اثرگذار باشد، اما نباید از یاد بُرد که به اذعان خود متولیان امر، در حال حاضر بيش از 11 ميليون جوان دم‌بخت در پشت موانع ازدواج مانده‌اند.

با توجه به این که یکی از مشکلات اصلی کشور در حوزه جوانان به ویژه طی سالیان اخیر ناظر به تاخیر در سن ازدواج و از آن سو متاسفانه رشد نگران کننده آمار طلاق به خصوص در میان زوج های جوان است، برای چاره جویی در این باره و به خصوص راهکارهای رونق ازدواج آسان و به موقع با چند تن از اساتید و صاحب نظران حوزه به گفت‌وگو نشستیم که ملاحظه چکیده ای از این نظرات ، بی شک خالی از لطف نخواهد بود.

رسوم غلطی که باید اصلاح شود

آیت الله ممدوحی، عضو خبرگان رهبری با اشاره به این که رسوم و برنامه های غلط در خصوص مساله ازدواج جوانان باید در جامعه اصلاح شود، ابراز داشت: زندگی جوان های عزیز اگر برپایه ایمان و صداقت و در صفا و صمیمیت و به دور از تجملات تشکیل شود، به یقین دوام و برکات بسیاری به همراه خواهد داشت.

این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین با اشاره به این که توقعات نابجا و انتظارات غیرمنطقی باعث افزایش سن ازدواج و از آن سو زمینه ساز رشد میزان طلاق می شود، گفت: بهترین و کامل ترین الگوی ازدواج و زندگی، همانا زندگی نورانی امام علی(ع) و خانم حضرت فاطمه(س) است که به یقین رمز سعادت و خوشبختی حقیقی در دنیا و آخرت نیز همین می باشد.

برکات ازدواج آسان و به موقع

حجت‌الاسلام والمسلمین حق‌جو، استاد حوزه علمیه و مشاور و کارشناس امور خانواده ، ازدواج آسان و به موقع را یکی از عوامل جلوگیری از رشد و توسعه آسیب های اخلاقی در جامعه برشمرد و بیان داشت: اساساً یکی از پیامدهای شوم تأخیر در امر ازدواج، رشد و توسعه بی‌عفتی‌ها و ناهنجاری های اخلاقی و فرهنگی است.

وی همچنین اضافه کرد: پسر یا دختری‌که ازدواج آن‌ها به تأخیر افتاده‌است ، قدرت کنترل غرایز جنسی را نخواهد داشت و چه بسا به ورطه بی‌عفتی بیفتند که در نتیجه، بی‌عفتی چنین افرادی، دامن‌گیر خانواده‌های آنان نیز خواهد شد.

ازدواج مناسب و بهنگام؛ عامل کمال انسانی

این پژوهشگر و محقق حوزوی یادآور شد: یکی دیگر از پیامدهای تأخیر در ازدواج،‌تأخیر در کمالات انسانی است، چه آن که یکی از آثار ازدواج صحیح و به‌هنگام،‌کمال‌یابی و کمال‌دهی انسان است.

مدیر مرکز مشاوره آستان مقدس حضرت معصومه(س) در ادامه خاطرنشان کرد: در روایات داریم که انسان به واسطه ازدواج، نصف دینش کامل می‌شود و لذا وقتی دختر و پسر، ازدواج نمی‌کنند یا دیر ازدواج می‌کنند، خلأ دینی و رشدی پیدا خواهند کرد.

خانواده ها ، رسانه ها و مسئولان همت کنند

وی همچنین ترویج نا امنی‌های اجتماعی و آسیب پذیری جامعه را از دیگر آثار و تبعات تاخیر در ازدواج دانست و گفت: همه باید از خانواده ها و دولت و رسانه های جمعی به خصوص صدا و سیما در راستای ترویج و بسترسازی ازدواج آسان و به هنگام جوانان بکوشند و در این رابطه بیش از هر زمان دیگری دغدغه ملی داشته باشند.

حوزویان، شاخصه های سبک زندگی دینی را تبیین کنند

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی ، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیه نیز با اشاره به این که یکی از تاکیدات خاص رهبر معظم انقلاب در باب سبک زندگی دینی ناظر به مساله ازدواج آسان و به موقع است، تصریح کرد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری و آن چه از رهنمودهای حکیمانه ایشان استنباط می شود باید یک عقبه و کارگروهی از فضلای حوزوی و دانشگاهی ایجاد شود که بر اساس آموزه های دینی ابتدا شاخصه های سبک زندگی را در بخش های مختلف تعریف و شناسایی کند

وی همچنین افزود: به عنوان مثال ما در ارتباط با سبک زندگی خانوادگی در حال حاضر در کشورمان با سه مشکل عمده و اساسی روبرو هستیم که شامل بحث تشکیل خانواده، تحکیم آن و نیز ازدیاد و کثرت نسل در قالب مساله فرزندآوری زوجین است.

مشکلات اقتصادی، بهانه ازدواج نکردن نباشد

این استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: در همین بحث تشکیل خانواده تا به مردم و به خصوص جوان ها می گوییم که آستین بالا بزنند، فوراً مشکلات اقتصادی را پیش می کشند و حال آن که ما در این شرایط باید به سراغ متن دین برویم . دین اولین جوابی که به ما می دهد این است" اِنْ يَكُونُوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ اللهُ مِنْ فَضْلِهِ"( سوره مبارکه نور، آیه 32) این فرمایش خداوند متعال در قرآن کریم، اشاره صریح دارد به این موضوع که فقر نباید مانعی بر سر راه ازدواج باشد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر و در جهت تحکیم بنیان های خانواده ، دین به ما توصیه اکید می کند در رابطه با خوب بودن در ارتباط و تعامل با همسر به عنوان مثال در سوره مبارکه نسا ، قرآن خطاب به مردان می فرماید: " عاشِرُوهُنَّ بالمعروف" یعنی با زنان به نیکی معاشرت کنید

سبک زندگی دینی؛ رمز تحقق آرامش حقیقی

حجت الاسلام رفیعی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: ما اگر واقعاً می خواهیم که در زندگی زناشویی به آرامش ، سکینه و سعادت واقعی دست یابیم ، راهش این است که با دوستی و محبت رفتار کرده و با عمل به آموزه های دینی، حقیقتاً سبک زندگی اسلامی را در زندگی شخصی و خانوادگی خود پیاده کنیم. غیر از این اگر باشد ، به یقین راه به جایی نخواهیم بُرد.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha