پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
7

حوزه/ با علاقه‌ي فراوان آماده‌ي همکاری در راستای تبادل استاد و دانشجو و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز مشابه در جمهوری اسلامی ایران هستیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، محمود شالویی، رایزن فرهنگی ايران در صربستان، ضمن بازدید از دانشکده‌ي الهیات ارتدوکس وابسته به دانشگاه بلگراد، با پردراگ پوزویچ، ريیس این دانشکده دیدار و گفت‌وگو كرد.

پردراگ پوزویچ، در ابتدای این دیدار با ارايه‌ي گزارشی از تاریخ تأسیس، نحوه‌ي فعالیت و تشریح بخش‌های مختلف دانشکده‌ي الهیات ارتدوکس، گفت: ما شرایط و موقعیت ارزشمند ایران را درک می‌کنیم و نسبت به دشواری‌هایی که برخی قدرت‌ها در مسیر پویایی و پایداری آن ایجاد می‌كنند نيز به خوبی آگاهیم؛ ولي اطمینان داریم که موانع و مشکلات هم مرتفع خواهند شد.

این مقام برجسته‌ي علمی در کلیسای ارتدوکس افزود: خوشبختانه عزم جدی بر گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های علمی و فرهنگی، برپایی همایش و میزگردهای تخصصی برای گفت‌وگوهای دینی، ایجاد فرصت‌های ‌برابر در راستای تبادل استاد و دانشجو و همچنین انعقاد تفاهم‌نامه با مراکز مشابه در جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و با علاقه‌ي فراوان آماده‌ي همکاری در این زمینه‌ها و مواردی از این دست هستيم.

محمود شالویی، رایزن فرهنگی کشورمان در صربستان هم در این ملاقات، گفت: بدون تردید ارتباط این دانشکده‌ي مهم با نهادهای علمی مشابه در جمهوری اسلامی ایران، موجبات رشد و شکوفایی و بهرهظگیری از توان علمی طرفین را به ارمغان می‌آورد و مزایا و منافع بسیاری را در حوزه‌های علمی و معنوی رقم خواهد زد.

شالویی تأکید کرد: پیروان ادیان ابراهیمی با بررسی مشترکات فکری و فرهنگی و شناخت عمیق و دقیق از تعالیم وحیانی که به وسیله‌ي پیامبران الهی به جوامع بشری ابلاغ شده است، می‌توانند فصل نوینی را در جهان امروزی بگشایند و در جهت تقویت آرمان‌های توحیدی و بسط ارزش‌های متعالی کوشش کنند و با درایت و ذکاوت، جامعه‌ي انسانی را به سمت و سوی محبت و مهربانی رهنمون سازند.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه افزود: در جمهوری اسلامی ایران، حوزه‌های علمیه با سابقه‌ای طولانی و بهره‌مندی از جایگاهی رفیع در ساحت معرفت و معنویت و همچنین دانشکده‌های الهیات مبتنی بر آموزش‌های عالی دانشگاهی که از وزانت فراوانی هم برخوردارند، این امکان را دارند که با دانشکده‌ي الهیات ارتدوکس تعامل و همکاری صمیمانه‌ای داشته باشند.

در ادامه‌ي این دیدار، رایزن فرهنگی کشورمان به اتفاق ريیس دانشکده‌ي الهیات کلیسای ارتدوکس ضمن حضور در جلسه‌ي دفاعیه‌ي دکتری یکی از دانشجویان این دانشکده، از بخشظهای مختلف آن؛ اعم از فضاهای آموزشی، سالن اجتماعات، کلیسا، کتابخانه و انتشارات دانشكده بازدید كرد.

درباره دانشکده الهیات کلیسای ارتدوکس

بنا بر اعلام اين خبر، دانشکده‌ي الهیات کلیسای ارتدوکس در سال 1905 میلادی تأسیس و در سال 1920 به صورت هم زمان به عنوان زیرمجموعه‌ي دانشگاه بلگراد و وابسته به کلیسای ارتدوکس بالکان، فعالیت رسمی خود را از سر گرفت. بنا بر آمار منتشره، در دانشکده‌ي ارتدوکس بلگراد و مراکز تحت پوشش آن، حدود 3 هزار دانشجو در دوره‌های مختلف تا سطح دکتری به تحصیل اشتغال دارند.

همچنین گفته می‌شود كه دانشکده‌ي الهیات ارتدوکس، با برخی از نهادهای علمی و دینی جهان از جمله دانشگاه ارسطو در تسالونیکی، دانشگاه ملی آتن، دانشکده‌ي الهیات مسکو و سنت پترزبورگ، دانشگاه اسقفی لاتران در واتیکان، دانشکده‌های  الهیات آلمان، سوئیس، فرانسه، آمریکا و پاره‌ای از کشورهای متعلق به منطقه‌ي جنوب شرق اروپا همکاری نزدیک دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha