شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
شهید ردانی پور

حوزه/ وی به قدری به دعا و زیارت اهمیت می‌داد که حتی در وصیت‌نامه‌اش نیز سفارش کرده به هنگام دفنم زیارت عاشورا و روضه حضرت زهرا (س) بخوانید.

به گزارش خبرنگار «حوزه» از اصفهان، 31 شهریورماه 59 بود که آغاز جنگ تحمیلی رقم خورد، اما اگر با دیدگاهی به جز جنگ به این واقعه بنگریم، متوجه زیبایی هایی می‌شویم که این دوران هشت ساله برای کشورمان رقم زد، دفاعی مقدس که انسان های بزرگی پرورش داد که تا همیشه تاریخ در جهان، بی نظیر باقی می‌مانند و در این میان سهم روحانیون در دفاع مقدس از تبلیغ و روحیه دادن به رزمندگان تا حضور در خط مقدم جبهه ها در کنار سایر جوانان رزمنده، بی بدیل و جاودانه است.

جایگاه روحانیت در تقویت زیرساخت های معنوی 8 سال دفاع مقدس بر کسی پوشیده نیست؛ در جبهه نخست این هدایت امام خمینی (ره) با روشن بینی و هدایت‌گری خود مهم تری نقش را در جنگ و پیروزی معنوی ایران ایفا کردند.

بسیاری از فرماندهان مهم دفاع مقدس از قشر روحانیون بودند؛ بنابراین محور، مسئولیتی روحانیت در جنگ در کنار نقش تبلیغی و پشتیبانی این گروه از جمله محورهایی است که می تواند مورد بررسی پژوهشگران جنگی قرار بگیرد.

اولين روحاني شهيد دفاع مقدس، حجت الاسلام محمد حسن قنوتي (شريف) است که پیش از انقلاب نیز سابقه تبليغ ديرينه در منطقه فارس و زندانی شدن توسط رژیم منحوس پهلوی را داشت.

شهید حجت الاسلام مصطفی ردَانی پور یکی از فرماندهان دوران جنگ است با کمال تواضع در کنار همرزمان خود، حضور داشت، فرمانده ای که علاقه او به امام زمان (عج)، زبانزد خاص و عام بود و این جمله وصیت نامه اش در نزد دوستان و هم رزمانش معروف است که "عمامه من کفن من است".

شهید ردَانی پور، سال 1337 ﻫ..ش در یکی از خانه‌های محله پشت مسجد امام شهر اصفهان متولد شد . پدرش از راه‌کارگری و مادرش از طریق قالی‌بافی مخارج زندگی را تأمین می‌کردند و از عشق و محبت سرشاری نسبت به ائمه‌اطهار (ع) و حضرت زهرا(س) برخوردار بودند . تا آنجا که با همان درآمد ناچیز، جلسات روضه‌خوانی ماهانه در منزلشان برگزار می‌شد .

او که از بیت صالحی برخاسته بود و به لحاظ مذهبی ، خانواده‌ای مقید و متدین داشت ، تحصیل در هنرستان را به دلیل جو طاغوتی و فاسد آن زمان تحمل نکرد و از محیط آن کناره گرفت و با مشورت یکی از علما به تحصیل علوم دینی پرداخت .

شهید ردانی‌پور به لحاظ مذهبی، خانواده‌ای مقید و متدین داشت، تحصیل در هنرستان را به دلیل جو طاغوتی و فاسد آن زمان تحمل نکرد و از محیط آن کناره گرفت و با مشورت یکی از علما به تحصیل علوم دینی پرداخت.

شهید ردانی پور، سال اول طلبگی را در حوزه علمیه اصفهان سپری کرد . پس از آن برای ادامه تحصیل و بهره‌مندی از محضر فضلا و بزرگان، راهی شهر قم شد و در مدرسه حقانی ساکن شد مدرسه حقانی در آن زمان طبق فرموده شهید بهشتی (ره)پذیرای طلابی بود که از جهت اخلاقی، ایمانی و تلاش علمی نمونه بودند . او نیز از تدین، اخلاق حسنه، بینش و همت والایی برخوردار بود، به عنوان محصل در این حوزه پذیرفته شد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه، شهید ردانی پور با عضویت در شورای فرماندهی سپاه یاسوج فعالیتهای همه جانبه خود را آغاز کرد و با بهره‌گیری از ارتباط با حوزه علمیه قم در جهت ارائه خدمات فرهنگی به آن منطقه محروم، حداکثر تلاش خود را به کار بست و در مدت مسئولیت یک ساله‌اش در سمت فرماندهی سپاه یاسوج به سهم خود اقدامات مؤثری را به انجام رساند.

در همین ارتباط حجت‌الاسلام محسن میرصادقی، یکی از هم رزمان شهید با مرور خاطرات خود ریشه‌ اعتقادی هر شخص را می‌توان در پشتوانه خانوادگی وی جست‌وجو کرد و شهید ردانی پور از این نظر در خانواده ای اصیل و مذهبی رشد کرد که با وجود درآمد ناچیز، روضه‌خوانی ماهانه در منزلشان داشتند.

وی افزود: شهید ردانی پور در سنین نوجوانانی به دلیل جو فاسد در دبیرستان‌ها در زمان طاغوت به تحصیل علوم دینی روی آورد و در طول این مدت از در مناطق محروم غافل نماند . .

هم رزم شهید بیان داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل سپاه، شهید ردانی پور با عضویت در شورای فرماندهی سپاه یاسوج فعالیت های همه جانبه خود، در این منطقه آغاز کرد، درگیری با خوانین منطقه و مبارزه با افرادی که به کشت تریاک مبادرت می ‌ورزیدند از جمله کارهای اساسی بود که نقش تعیین کننده‌ای در سرنوشت آینده مردم مستضعف این منطقه داشت.

وی ادامه داد: این شهید بزرگوار مجددا برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه قم بازگشت در همین زمان حرکتهای ضد انقلاب در کردستان و بعضی از مناطق کشور شروع شد شهید ردانی‌پور با وجود اینکه در دروس حوزوی به پیشرفت‌های چشمگیری نایل آمده بود به منظور مقابله با جریانات منحرف و آگاهی بخشی به مردم و بازگردان امنیت و ثبات به کردستان راهی این خطه.

هم رزم شهید با بیان اینکه وی یک سال تمام به همراه نیروهای جان برکف و رزمنده برای سرکوبی اشرار و نابودی ضد انقلاب و آشکار کردن چهره کثیف آنان تلاش و فعالیت کرد، تصریح نمود: آن شهید در آنجا هم به تبلیغ و ترویج احکام اسلام مشغول بود و به عنوان مجاهد فی‌سبیل الله در جنگ با ضد انقلاب شرکت می‌کرد علاوه بر این در بالا بردن روحیه رزمندگان اسلام در آن شرایط حساس و بحرانی نقش به سزایی داشت.

وی ادامه داد: مرحوم ردانی‌پور برای رزمندگان مداحی می کرد؛ کلام او بسیار موثر بود به گونه ای که سخنرانی او قبل از عملیات بیت المقدس به قدری گیرا بود که بچه ها برگه های مرخصی را پاره کرده و در جبهه‌ها ماندند.

میرصادقی با اشاره به اینکه اولین گروهی که وارد خرمشهر شد نیروهای تحت امر این شهید بودند، ابراز داشت: شهید ردانی پور مسلح به سلاح تقوی بود و در توصیه دیگران به تقوی و خصایص والای اسلامی، تلاش زیادی داشت؛ از جمله خصوصیات بارز وی انس و الفت خاص با امام زمان (عج) بود.

وی با اشاره به اینکه شهید ردانی در کمتر از 3سال سطوح فرماندهی رزمی را تا سطح قرارگاه طی کرد، بیان داشت: مصطفی ردانی‌پور فرمانده سپاه سوم صاحب الزمان(عج) بود و پنج تیپ و لشگر شامل لشگرهای 25 کربلا، 17 علی بن ابی طالب(ع)، 10 سیدالشهداء(ع)، 8 نجف و 14 امام حسین(ع) تحت امر او بودند.

هم رزم شهید یکی از خصوصیات بارز شهید ردانی‌پور را توجه به دعا و مناجات با خدا برشمرد و گفت: وی به قدری به دعا و زیارت اهمیت می‌داد که حتی در وصیتنامه‌اش نیز سفارش کرده که به هنگام دفنم زیارت عاشورا و روضه حضرت زهرا (س) بخوانید .

وی با اشاره به اینکه شهید ردانی پور دوهفته پس از ازدواج ردای فاخر شهادت را پوشید، گفت: ایشان با توجه به علاقه خود به اهل بیت و حضرت زهرا (س) با همسر يكي از شهداي بزرگوار که از سادات نیز بود در محضر امام خمینی (ره) عقد ازدواج بست اما سه روز پس از ازدواج، به جبهه بازگشت.

وی با اشاره به اینکه این شهید بزرگوار بعد از عملیات رمضان همه مسئولیتها را تحویل داده و می گفت دیگر می خواهم از این پس بسیجی باشم، تاکید کرد: ایشان در عملیات والفجر 2 در نیمه مرداد 62 شهید شد و پیکرش همانگونه که دوست داشت روی تپه برهانی در ارتفاعات پیرانشهر باقی ماند، درست زمانی که تنها دو هفته از ازدواج وی می ‌گذشت.

میرصادقی با اشاره به بخش هایی از وصیت نامه شهید گفت: شهید ردانی‌پور وصیت کرده بود که برایم مراسم سنگین و پرخرج مراسم بلکه سادهای‌ بگیرید و پول آن را به انجمن ایتام اهدا کنید، در صورت امکان در قبرستان شهدا دفنم کنید، کنار پاسداران تا شاید خداوند به واسطه آنان مرا ببخشد.

وی با اشاره به علاقه شهید ردانی پور به ائمه اطهار به ویژه حضرت زهرا (س) اضافه کرد: وصیت ویژه ایشان این بود که در هنگام دفنم زیارت عاشورا و روضه حضرت زهرا بخوانید؛ به یقین اکنون در جوار رحمت الهی و در کنار هم رزمان خود است، انشالله خداوند ما را نیز با شهدا محشور فرماید.

گزارش از سید امیر حسین ابطحی

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha