جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
5

شیعیان کشمیر در شرایط عادی نیز از محرومیت رنج می برند و این اوضاع در شرایط بحرانی وخیم تر است و سیل عملا هرآنچه را که این افراد در اختیار داشتند با خود برده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، منطقه کشمیر واقع در شمالی ترین نقطه شبهه قاره هند، با جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر و وسعتی معادل 220 هزار کیلومتر مربع قاطبه ای 90 درصدی از مردم مسلمان را در خود جای داده است. تابستان امسال در پی بارش شدید باران از روز نخست ماه سپتامبر (10 شهریور) به مدت قریب به یک هفته، رودخانه اصلی این منطقه طغیان کرد و سیلی بی سابقه را در تاریخ 100 ساله اخیر این منطقه رقم زد. شهر سرینگر مرکز این منطقه با جمعیتی بالغ بر یک میلیون نفر، عملا به زیر آب رفته و تنها بخش ها کوچکی از این شهر از سیل در امان ماند. ارتفاع آب در برخی مناطق شهر به 3 متر رسیده و مردم بی پناه برای نجات جان خویش ناچار به طبقه های فوقانی منازل خود رفته و بعضا روزهای متمادی را گرسنه و تشنه در انتظار کمک مانده اند.

الف) سیل اخیر و خسارات وارده

سیل ناگهانی باعث شد تا زیرساخت های شهری بطور کامل از کار افتاده و قریب به مدت دو هفته هیچ گونه ارتباط مخابراتی میان کشمیر و دنیای خارج وجود نداشته باشد. ورود سیل به برخی بیمارستان های مرکزی باعث شد تا دستگاه ها و تجهیزات بیمارستانی در مراکز درمانی متعدد عملا از کار افتاده و جان هزاران بیمار را به خطر بیندازد. مرگ ده ها هزار راس احشام و انتشار لاشه های این حیوانات در فضای شهری منجر به آلودگی شدید آب سیل شده که عملا سیستم آب شهری را نیز تحت تاثیر خود قرار داده است. در برخی مناطق ورود سیل به قبرستان ها، برخی جنازه های تازه دفن شده را از زیر زمین بیرون آورده است. مراکز درمانی بهداشتی نسبت به شیوع بسیاری از بیماریهای عفونی اعلام وضعیت اضطراری کرده اند.

اوضاع در مناطق روستایی و دور افتاده به مراتب بدتر گزارش شده است. روستاها و مناطق دور افتاده متعددی با وجود گذشت یک هفته از توقف بارندگی هنوز در محاصره کامل آب قرار دارند. 2600 روستا به زیر آب فرو رفته اند و منابع رسمی از کشته شدن بیش از 500 نفر حکایت دارند لکن هنوز هزاران نفر در پی سیل مفقودالاثر هستند. جریان شدید سیل در برخی مناطق باعث شده است تا جنازه های قربانیان کیلومترهای دورتر پیدا شود. آمار غیر رسمی از گروه های نجات مردمی در داخل کشمیر، از تخریب بیش از 300 هزار واحد مسکونی (بصورت کامل یا جزیی) حکایت دارد. برآوردهای از حجم خسارت مالی وارده رقمی معادل یک تریلیون روپیه (بیست میلیارد دلار) است.

در چنین شرایطی تمرکز کمک رسانی دولتی و رسمی هند در منطقه کشمیر بر روی توریست های خارجی و نیروهای ارتشی، خشم شدید مردم کشمیر را به دنبال داشته است. بار اصلی کمک رسانی در منطقه کشمیر بر عهده گروه های مردمی بوده و فرآیند کمک رسانی رسمی عملا بسیار محدود گزارش شده است. این امر باعث شده است در برخی مناطق مردم سیل زده بجای پذیرش کمک های دولتی از شدت خشم اقدام به واکنش نسبت به این کمک ها کنند.

ب ـ فعالیت کشورهای خارجی و گروه های تبشیری

دولت هند، ایالت جامو و کشمیر را در 6 ماه پیش رو، ایالت بحران زده نامیده است. آغاز فصل سرما از یک ماه دیگر (به دلیل شرایط کوهستانی) و تخریب شدید صورت گرفته، شرایط بشدت سختی را پیش روی مردم کشمیر قرار داده است. در سطح بین المللی نیز سفیر ایالات متحده آمریکا در هند اعلام کرد که مبلغ 250 هزار دلار به سازمان های مردم نهاد هندی که در کشمیر مشغول به فعالیت هستند کمک مالی خواهد کرد. همچنین رییس هلال احمر کشور امارات اعلام کرد که بزودی محموله ی کمک های انسانی را به کشمیر اعزام خواهد کرد. بعلاوه تجربه زلزله سال 2005 میلادی نشان داد که در پس از تخریب گسترده صورت گرفته، گروه تبشیری مسیحی متعددی در منطقه کشمیر مشغول به فعالیت شدند. مطابق اخبار واصله در حال حاضر نیز این گروه با حمایت های مالی بین المللی بشدت در منطقه کشمیر مشغول به فعالیت هستند.

ج ـ شرایط شیعیان

از جمعیت تقریبا 10 میلیونی مسلمانان کشمیر، چیزی معادل یک میلیون نفر را پیروان مکتب اهل بیت تشکیل می دهند که بعنوان اقلیت سیاسی اجتماعی شناخته می شوند. شیعیان کشمیر در شرایط عادی نیز از محرومیت رنج می برند و این اوضاع در شرایط بحرانی وخیم تر است. بخش قابل توجهی از شیعیان در مناطق روستایی دور افتاده و محروم زندگی می کنند و سیل عملا هرآنچه را که این افراد در اختیار داشتند با خود برده است. متاسفانه در برخی مناطق هنوز هیچ گونه امداد جدی ای به شیعیان محصور در سیل صورت نپذیرفته است. گزارش های میدانی از گروه های فعال در منطقه، شرایط این روستاها را بعد از سیل به شرایط روستاهای طاعون زده تشبیه کرده اند که سیل به همراه گل و لای تمامی مایملک مردم روستا را باخود برده است.

د ـ کمک رسانی مردمی

در پی بروز این واقعه، فعالین بین المللی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و «جامعه ایمانی مشعر» با همکاری «اتحادیه بین المللی امت واحده» اقدام به جمع آوری کمک های مردمی برای سیل زدگان مسلمان این منطقه کرده است. سامانه پرداخت آن لاین کمک های مردمی اتحادیه بین المللی امت واحده به آدرس http://unified-ummah.org/payment-keshmir.php آماده جمع آوری کمک های مردمی می باشد.

* روح الله رضوی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha