جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
یا علی

حوزه/ طلاب غیرایرانی، نماینده فرهنگ، آداب و رسوم مختلف در کشورهای خود در ایران هستند خوب است بدانیم مسلمانان و شیعیان کشورهای آنها در عید سعید غدیر خم، چگونه به برپایی مراسم جشن این عید بزرگ می‌پردازند.

خبرگزاری «حوزه» با تعدادی از طلاب کشورهایی که شیعیان در آنجا حضور دارند به گفت وگو پرداخته است.

* غدیر در پاکستان؛ غدیر مورد احترام اهل‌سنت

حجت الاسلام نیازعلی اسدی ، از  دانش پژوهان پاکستانی حوزه علمیه قم، عید غدیر را یکی از اعیاد رسمی شیعیان و مورد احترام اهل سنت این کشور برشمرد و اظهار کرد: در مناطقی از پاکستان همانند بلتستان که شیعیان بیشتری را در خود جای داده است، عید غدیر بسیار پررنگ و پررونق برگزار می شود و شهرهای آن چراغانی و آذین بسته می شوند.

 وی افزود: در مناطقی مانند کراچی، لاهور و اسلام آباد که اهل سنت بیشتری دارد نیز مراسم عید غدیر با شکوه هر چه بیشتر برگزار می گردد و شاهد حضور بسیاری از اهل سنت این مناطق در جشن ها هستیم.

این طلبه مجتمع آموزش عالی فقه اذعان نمود: از کودکی در خاطر دارم که والدینم در روز عید غدیر لباس نو بر تنم می‌کردند و همانند دیگر مردم شهرمان به دید و بازدید با بزرگان و بستگان می پرداختیم که ریشه دیرینه در فرهنگ کهن مردم شیعه پاکستان دارد.

* استقبال پاکستانی ها از مجالس غدیر؛

حجت الاسلام اسدی، با اشاره به اهمیت دیدار علما در این روز در پاکستان، اضافه نمود: در مساجد و مکان های مذهبی پاکستان سخنرانان و مداحان اهل بیت(علیهم السلام) به ایراد مدح می پردازند و مردم نیز با شور و شعفی که در بین ملل اسلامی شهره است، آنها را همراهی می کنند و به سلام و صلوات می پردازند.

وی خاطرنشان کرد: در محافل علمی پاکستان نیز جشن های بسیاری برگزار می گردد که برپایی سمینار "غدیر از دیدگاه اهل سنت" و "غدیر از دیدگاه تشیع"، یکی از برنامه های آن است که برخی از علما و مفتیان اهل سنت نیز در آن شرکت می کنند.

*عید غدیر در رسوم مردم ترکیه ریشه دوانده

حجت الاسلام محمد یشیل اوت ، طلبه ای از ترکیه است که با اشاره به جمعیت شیعیان ترکیه، بیان نمود: شیعیان و علویون ترکیه، بیست درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند که در استان های ترکیه پراکنده اند و بسیاری از آنها در استانبول، ازمیر و آنکارا ساکن هستند.

وی اضافه کرد: مردم این استان ها جشن های غدیریه خود را به صورت رسمی در مساجد برگزار می کنند و هرچند اکثریت ساکنان این مناطق را اهل سنت تشکیل می دهند، اما آنها نیز به دیده احترام به این جشن ها می نگرند.

* جشن غدیر در تالارهای مجلل ترکیه؛

این طلبه ترکیه ای، با اشاره به استان هایی که شیعیان حضور کمتری در آنها دارند، یادآور شد: شیعیان این مناطق، هرچند در اقلیت به سر می برند و دارای مسجد منتسب به خود در این مناطق نیستند، اما از این عید بزرگ غافل نمی شوند و با اجاره کردن تالارهای بزرگ، این جشن ولایت را قدر می نهند.

وی برگزاری مسابقات مقاله نویسی و شعرنویسی و اهدای جوایز به برترین ها را یکی از برنامه های ارزشمند و پراستقبال این جشن ها برشمرد و یادآور نمود: این جشن ها ریشه در آداب و رسوم مردم ترکیه دارد که در آن به پذیرایی علاقه مندان امیرالمؤمنین(ع) با شیرینی و اطعام پرداخته می شود.

* سمینارهای غدیر در غدیر در ترکیه؛

حجت الاسلام یشیل اوت با بیان  این که شاهد برگزاری سالانه سمینارهای غدیر در استان های بزرگ ترکیه همانند استانبول و اقدیر هستیم، تأکید کرد: علما، شخصیت ها و فرهیختگان بسیاری در این سمینارها شرکت می کنند و حتی شاهد حضور برخی از علما و مردم اهل سنت در آن هستیم.

*حفظ غدیر در سخت‌ترین شرایط

در ادامه، طلبه ای از آذربایجان، با اشاره به اهتمام خاص آذری زبان ها در برگزاری جشن عید سعید غدیر خم، عنوان نمود: شیعیان آذربایجانی که بیشتر از هشتاد درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند، اهتمام خاصی در برگزاری این جشن ولایی دارند.

* این شور سینه به سینه در میان آذری ها گشته است

آقای محمد آذری  ادامه داد: قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، مردم مظلوم آذربایجان، قدرت برگزاری هرگونه مراسم مذهبی حتی عزاداری ایام محرم را نیز نداشتند و پنهانی به انجام مجالس جشن یا عزای اهل-بیت(علیهم السلام) همت می گذاشتند و این اعتقادات و شور را سینه به سینه به ما منتقل کردند.

این طلبه آذری، با اشاره به سنت دیرینه دید و بازدید در روز عید غدیر، خاطرنشان کرد: هرچند که اکنون نیز از برگزاری علنی این مجالس در معابر و خیابان ها منع می شویم، مردم ولایت مدار کشورم برای برگزاری مراسم این عید، مساجد شهرها را پر می کنند و پس از سخنرانی و ایراد اشعار مداحان، پذیرایی شام و نهار در آنها انجام می گردد.

* عید غدیر در عتبات عالیات؛

حجت الاسلام کاظم اسدی ، طلبه ای از عراق که برای تحصیل علوم دینی به قم آمده است، با اشاره به جمعیت بیش از شصت درصدی شیعیان کشورش، اذعان نمود: این عید همگانی در عراق است، مردم استان های نجف، کربلا، کاظمین، سامرا، واسط، دیوانیه، ذی قار، المثنی و میسان، در حرم های مطهر امامان معصوم(علیهم السلام) و امامزادگان حاضر می شوند و به جشن و شادمانی می پردازند.

وی با بیان این که جایگاه عید غدیر در بین مردم عراق، همانند عید مبعث در بین مسلمانان است، اضافه نمود: در این روز شاهدیم که حتی مردم اهل سنت الانبار و صلاح الدین نیز در مجالس بزرگداشت عید غدیر شرکت می‌کنند و از آن به نیکی یاد می کنند.

این طلبه عراقی افزود: نجف اشرف در این روز سراسر جشن و شادمانی است و زائران از جای جای عراق خود را به آن می رسانند تا سهمی در این بیعت ولایت مدارانه داشته باشند و به ابراز ارادت درونی خود نسبت به امیرالمؤمنین(ع) خود بپردازند.

* اشعار غدیریه مداحان افغانی؛

در پایان،  حجت الاسلام سید محمد یعقوب موسوی، از افغانستان، با اشاره به رسوم متنوع مردم افغانی در این عید بزرگ، اظهار کرد: مجالس گسترده ای در مناطق شیعه نشین افغانستان در این روز برگزار می گردد که در آن مداحان عصایی را به دست می گیرند و با ذکر این مقدمه "ابتدا می کنم به نام بسم الله"، "بعد از آن لا اله الا الله"؛ "آلاف محبت تو زنم تا دم ابد"، "من خاک آستانتم یا علی مدد"؛ به ذکر مدح خود از امیرالمؤمنین(ع) می پردازند و با هر بندی که می خوانند یک قدم به طرف جمعیت برمی‌دارند و خود را به میان آنها می رسانند.

* مسابقات پهلوانی و کشتی در عید غدیر افغانی ها؛

وی ادامه داد: از گذشته به یاد دارم که مسابقات پهلوانی و کشتی  در این روز در میان مردم برگزار می شد و پهلوانان آن به رسم امیرالمؤمنین(ع) با یکدیگر رفتار می کردند.

این طلبه افغانی حنازدن به دست و دیدار با مراجع و علمای شیعی را از دیگر رسوم مردم این دیار برشمرد و یادآور نمود: در سال های اخیر نیز شاهد تأثیرپذیری شگفت برنامه های غدیریه جمهوری اسلامی ایران در بین مردم افغانستان هستیم که منجر به برگزاری باشکوه تر این عید بزرگ در کشورم شده است. انتهای پیام 313/14

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha