پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 338061
۲۲ مهر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
محمد

حوزه/ پيامبر (ص) فرمود: اى على! آيا ششصد هزار گوسفند مى‏خواهى يا ششصد هزار دينار يا ششصد هزار كلمه؟

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری حوزه : قال النبيّ صلّى اللّه عليه و آله: يا عليّ، تريد ستّمائة ألف شاة أو ستمائة ألف دينار أو ستّمائة ألف كلمة، قال: يا رسول اللّه ستّمائة ألف كلمة، فقال صلّى اللّه عليه و آله: اجمع ستمائة ألف كلمة في ستّ كلمات:

يا عليّ، إذا رأيت الناس يشتغلون بالفضائل فاشتغل أنت بإتمام الفرائض.

و إذا رأيت الناس يشتغلون بعمل الدّنيا فاشتغل أنت بعمل الآخرة.

و إذا رأيت الناس يشتغلون بعيوب الناس فاشتغل أنت بعيوب نفسك.

و إذا رأيت الناس يشتغلون بتزيين الدّنيا فاشتغل أنت بتزيين الآخرة.

و إذا رأيت الناس يشتغلون بكثرة العمل فاشتغل أنت بصفوة العمل.

و إذا رأيت الناس يتوسّلون بالخلق فتوسّل أنت بالخالق

 پيامبر (ص) فرمود: اى على! آيا ششصد هزار گوسفند مى‏خواهى يا ششصد هزار دينار يا ششصد هزار كلمه؟ حضرت على (ع) عرض كرد: اى رسول خدا! ششصد هزار كلمه. پيامبر (ص) فرمود: ششصد هزار كلمه را در شش كلمه جمع كن.

اى على! هر گاه ديدى مردم به مستحبّات اشتغال دارند تو به كامل ساختن واجبات بپرداز، و هر گاه ديدى مردم به كار دنيا مشغولند تو به كار آخرت مشغول شو، و هر گاه ديدى مردم به عيبهاى ديگران پرداخته‏اند تو به عيبهاى خود بپرداز، و هر گاه ديدى مردم به آراستن دنيا اشتغال دارند تو به آراستن آخرت مشغول شو، و هر گاه ديدى مردم به عمل فراوان مشغولند تو به عمل خالص بپرداز، و هر گاه ديدى مردم به خلق (خدا) توسّل مى‏جويند تو به خالق توسّل بجوى.  

تحرير المواعظ العددية، ص: 431

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی فتحی IR ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۶
    0 1
    حدیث بسیار جالب و قشنگی است . آیا از جمله ششم می توان این برداشت را داشت که مثلا به جای خواندن دعای توسل به خواندن مناجات شعبانیه بسنده کرد؟
  • محسن احمدی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۹/۱۲/۰۲
    2 1
    باسلام لطفا با توجه به موارد زیر در موردسند وصحت وسقم این حدیث را هنمایی فرمایید. در این حدیث چند نکته قابل تامل است: فارغ از ضرورت بررسی سندی حدیث باید عرض کرد که اولا نوع سوال بحث برانگیز است پیشنهاد پذیرش ۶ یا ۶۰۰ هزار گوسفند یا ۶۰۰ هزار دینار برای امام معصومی چون امیر المومنین دور از شان اوست و با توجه به مخیر کردن امام در پذیرش یکی از موارد سه گانه ،در صورت پذیرش گوسفند یا دینار جای این سوال باقی است که تهیه این همه مال برای پیامبر چگونه مقدور بود ؟ ثانیا مضمون عنوان دوم که پیامبر امام را به اشتغال به عیوب نفس خود دعوت می کند با مقام عصمت ناسازگار است. و ثالثا با توجه به مضمون عنوان ۶ حدیث ،توسل فقط به خدا جایز است نه خلق خدا و حال اینکه در طول تاریخ و حتی الان شیعیان به مصادیق متعددی از خلق الله چون ائمه و امامزاده ها و...متوسل می شوند.لطفا در پاسخ تسریع فرمایید .در جلسه ای عنوان شده ونیاز به پاسخ دارد.متشکرم
    • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      1 0
      باسلام به دوستان عزیز به نظر میرسد منظور این توسل نیست چون در دعای توسل در واقع ما معصومین علیهم السلام را با اینکه خلق محسوب می شوند اما چون واسطه فیض هستند واسطه بین خدا و خود قرار میدیم و متوسل میشیم . اما در باره توسل به سایر مخلوقات اینگونه نیست.
  • محمدرضا سرادار IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۶
    2 0
    باسلام به نظر بنده وقتی ما ازطریق یک قرقره و طناب قرارهست چیزی را بالا ببریم میگویند آن را به طناب وصل کنید تا بالا برود این یعنی اینکه طناب شیء رابالا می برد؟ خیر کسی که کنارقرقره ایستاده ،طناب و آنچه به آن متصل است را بالا می کشد . پس اصل اتصال و توسل هم اینگونه است درمورد اشکال دیگر اشتغال مولا بعیوب نفسشان فارغ از هر پاسخ عالمانه دیگر باید گفت مولا هیچ عیبی ندارند و همه انسانها باید مواظب نفس خود باشند مضافا اینکه قرآن گاهی اینگونه سفارش ها را به پیامبر هم میکند پس باید به قرآن هم اشکال نمود.
  • سید احتشام رضا نقوی IN ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۱۰
    1 0
    سلام علیکم و رحمۃ اللہ لطفا حدیثی در سایت حوزہ ذکر شود کۃ در منابع اولیہ آمدہ باشد یا حد اقل در بحار آمدہ باشد۔ نکنید این کارو ۔
    • بهمن عربلو IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۴
      0 0
      من اینجاشومتوجه
  • علی IR ۱۶:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۲
    0 0
    توسل به ائمه همان توسل به خداست چون خداوند خودش اذن داده اند