شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
استادی

حوزه/ عضو شورای عالی حوزه های علمیه گفت: کلیات این مسئله که حضرت علی(ع) در حکومت 5 ساله خود عدالت را جاری کرد و مخالف ظلم بود و ردپای معارف از ایشان در اختیار بشر قرار گرفت صحیح است؛ اما روزشمار و جزئیات آن در اختیار ما نیست که باید استخراج شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله استادی امروز در پیش نشست «همایش بین المللی حکومت علوی، نگاهی پس از 14 قرن» با اشاره به این که قرآن و روایات ما را به نماز دعوت کرده و تمام جزئیات آن را نیز بیان داشته است، اظهار داشت: امروز اگر کسی بگوید چگونه نماز مثل رسول(ص) خدا بخوانیم منابع آن موجود است و کلیات و جزئیات و کیفیت معنویت بیان شده است؛ اما این که به ما گفته باشند چگونه حکومت کنید و آن را به ما نشان داده باشند مطرح نشده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه افزود: کلیات این مسئله که حضرت علی(ع) در حکومت 5 ساله خود عدالت را جاری کرد و مخالف ظلم بود و ردپای معارف از ایشان در اختیار بشر قرار گرفت صحیح است؛ اما روزشمار و جزئیات آن در اختیار ما نیست.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با تاکید بر این که منابع ما در این زمینه بسیار کم است، ابراز داشت: عهدنامه مالک اشتر به ما می گوید چگونه حکومت کنید؛ اما ما می خواهیم بدانیم خود حضرت علی(ع) در عمل چگونه حکومت کرده است. 

*منابع حکومت علوی مستند بر عمل باشد

آیت الله استادی با بیان این که نسبت به مسائل حکوتی نمی توان احساساتی برخورد کرد و همه مسائل را از روی مطلب خوب بودن پذیرفت، ابراز داشت: برای ارائه مبانی حکومت حضرت علی(ع) باید منابع قابل استناد داشته باشیم و این گونه نباشد که صرفا بر اساس نقل ها مطالبی را مطرح کنیم.

وی با بیان این که سبک و سیره حکومت داری حضرت علی(ع) را باید مطابق با اسناد معتبر نشان داد، تصریح کرد: حضرت علی(ع) رهبری حکومت را برای اصلاحات پذیرفت، اما آیا توانست به طور کامل به این مسائل جامه عمل بپوشاند یا خیر؟

*مردم دوران حضرت علی(ع) شیعه نشدند

امام جمعه موقت قم با اشاره به این که ابهامات در خصوص مسائل جزئی حکومت حضرت علی(ع) بسیار زیاد است و سوالات بسیاری فراهم است، افزود: برخی ها خیال می کنند مردم بعد از 25 سال فهمیدند اشتباها سنی شده اند و باید شیعه شوند و حضرت علی خلافت سنی ها را قبول کرده است در حالی که آن ها حضرت را به عنوان وصی و خلیفه قبول نکردند و به عنوان چهارمی آن افراد قبول کردند و مردم آن دوران هرگز شیعه نشدند و امیرالمومنین(ع) مواضع وحدت آمیز اتخاذ می کرد.

وی با تاکید بر این که جزئیات اخلاق جنگ حضرت علی(ع) ارائه شده است، افزود: برای شناخت حکومت 5 ساله حضرت باید به تحقیق و پژوهش و تحلیل بیشتری پرداخت.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه تصریح کرد: در سیره ائمه(ع) ابهامات زیاد است و بسیاری از رفتارها به دلیل شرایط متفاوت اتخاذ شده است و شان نزول احایث را باید متوجه شد؛ به عنوان مثال حضرت علی(ع) با آهنی گداخته نسبت به اموال بیت المال به عقیل هشدار می دهد و امام(ع) دیگری تمام اموال خود را به دیگران می بخشد و به همین دلیل این قضایا در شرایط یکسان قابل جمع نیستند.

آیت الله استادی افزود: باید کل منابع حکومت 270 سال امامت که شامل دوران نبی اکرم نیز می باشد، جمع آوری و تدوین شود و نمی شود نقل های متفاوت از ائمه(ع) داشت.

*حکومت بر اساس عمل ارائه شود

عضو شورای عالی حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان کرد: باید حکومت 5 ساله حضرت را در عمل نشان داد و مقالات این همایش، به روزشمار دوران حکومت حضرت توجه داشته باشد تا به جای حکومت بر اساس گفتار، حکومت براساس عمل ارائه شود.

انتهای پیام/313 /33

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha