شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حجت‌‌الاسلام رجبی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: علامه طباطبایی(ره) قرآن را با حدیث مطالعه کردند و احادیث را با قرآن محک زدنند؛ ایشان از متن، محتوا، سیاق و ذوق قرآنی و روایی استفاده شایانی بردند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین والمسلمین رجبی در میزگرد یازدهمین پیش همایش اندیشه‌های علامه طباطبایی(ره) در موسسه دارالحدیث گفت: مرحوم علامه در بسیاری از موارد پس از نقل روایات متعدد، بیان می کنند که در این مورد روایات متعدد دیگری وجود دارد؛ منظور ایشان این است که روایات بیشتری در این زمینه وجود دارد که گواه بر اهتمام ایشان بر مسایل حدیثی به خصوص ناظر بر آیات قرآن است.

وی با اشاره به وجود نزدیک به 100 عنوان  حدیث در مباحث کلی و مبانی حدیثی علامه طباطبایی(ره) در المیزان، گفت: ایشان در بحث نقد حدیث 20معیار را ذکر می کنند ودر زمینه فهم حدیث مباحث متعددی را در المیزان بیان می کنند.

قائم مقام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تکیه علامه طباطبایی بر پرداختن به احادیث متقن، تصریح کرد: «احادیث متواتر»، «احادیثی که درست نیست» و «احادیث بینابین» در این حوزه وجود دارد که علامه نگاه عقلایی به این احادیث دارند و تصریح می کنند که احادیث متواتر باید در فهم قرآن حتما در نظر گرفته شود.

وی گفت: در احادیث غیر معتبر ممکن است بخشی از حدیث درست باشد که علامه طباطبایی(ره) نگاهی منطقی به این احادیث دارند. مثلاً ایشان در احادیث مرتبط با «حجر الاسود» بیان می کنند که به دلایل متعدد این حدیث قابل قبول نیست، ولی این را می‌گوید که کلیت این مباحث غلط نیست و در جای دیگر باید به آن پرداخته شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رجبی، نگارش تفسیر المیزان را نشانه عنایت ویژه علامه طباطبایی(ره) به احادیث در تفسیر دانست و ادامه داد:‌ آیت‌الله مصباح یزدی در این باره بیان می‌دارند که اگر کسانی در صدد هستند آیات و روایاتی که با عقل سازگار است را در کنار هم ببینند و اثری را خلق کنند که از قرآن و عقل و احادیث منتج شده و در المیزان نیز این امر لحاظ شده است، باید این کار ار انجام دهند.

وی تصریح کرد: علامه طباطبایی(ره) هم قرآن را با حدیث مطالعه کردند و هم احادیث را با قرآن محک می زدنند؛ ایشان از متن، محتوا و سیاق و ذوق قرآنی و روایی استفاده شایانی کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha