جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
مبلغی

رئیس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه گروه های تکفیری جنگ را به صورت مهار نشده و به صورت تجاوز به حدود و قلمروها دنبال می کنند ، و چنین اقداماتی مخالف با نگاه اسلامی و انسانی است.

رییس مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی  گفت: سه نظریه "قلمروبندی احکام"، "اخلاقی بودن احکام الهی" و "فطری بودن احکام" دارای کارکرد و کاربردهای فراوان در رعایت حقوق بشردوستانه بین المللی می باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، در کارگاه علمی حقوق بشردوستانه در قم افزود: یکی از ظرفیت های قابل فعال شدن در فضای اجتهاد "نظریه پردازی فقهی" و" بهره گیری از نظریه های فقهی در استنباط" است بدون چراغ نظریه نباید سراسیمه وار وارد استنباط احکام شد.

نظریه تفکیک قلمرویی احکام

وی با اشاره به این که یکی از نظریه های مهم،  نظریه "تفکیک قلمرویی احکام" است، که کاربردهای مهمی بر فهم و استنباط مسائل اجتماعی دارد، گفت: بر اساس این نظریه، هر حکمی دارای یک قلمرو است و نمی توان بدون دلیل از آن قلمرو فراتر رفت و حکم را به خارج آن قلمرو سرایت داد.

وی ادامه داد: اگر ابعاد مفهومی این نظریه به خوبی روشن شود می تواند دارای کاربردهای فراوانی در روش شناسی و حکم شناسی احکام باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که اصل تفکیک، یکی از اصول کانونی و اندیشه ساز در حقوق بشر دوستانه است، گفت: می توان به و ضوح نظریه "تفکیک قلمرویی احکام" و اصل تفکیک حقوق بشر دوستانه را از دو نظر مرتبط به هم دید؛ یکی آن که این دو، از نوعی هم افقی برخوردارند و دیگر این که می توان در چارچوب نظریه تفکیک قلمرویی احکام، فهم بهتر و دقیق تری از مسائل حقوق بشر دوستانه در اسلام  را پی گرفت.

وی گفت: در حقیقت به خاطر هم افقی یادشده، نقش دوم درک دقیق تری از "مسائل حقوق بشر دوستانه از منظر فقهی" به دست می آید.

 رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: روح تفکیک در حقوق بشردوستانه به صورت یک روح فعال در همه جای آن ظاهر و حاضر است.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که اگر اصل تفکیک به معنای واقعی خود رعایت شود حقوق بشردوستانه نیز تحقق عینی پیدا خواهد کرد، گفت: بر اساس نظریه تفکیک قلمرویی احکام نمی توانیم در جنگ رفتار فله ای، بدون قلمرو و غیرمبتنی بر تفکیک داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی اقدامات، گروه های تکفیری را بر خلاف نظریه قلمرویی احکام و اصل تفکیک دانست و گفت: متاسفانه آنها جنگ را به صورت مهار نشده ای و به صورت تجاوز به حدود و قلمروها دنبال می کنند و همه کسانی را که در مسیر آنها قرار گیرند، می کشند، و معلوم است چنین اقداماتی مخالف هم با نگاه اسلامی  و هم با نگاه انسانی است.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: اگر نظریه تفکیک و قلمروبندی را  در اجتهاد تطبیق کنیم، باید خیلی مراقب باشیم که این تفکیک به مثابه یک روح همیشه حاضر در نگاه های ما از جایگاه شریعت اعمال شود.

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha