پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
زیمبابوه

حوزه / دوره‌ي دانش‌افزايي ائمه‌ي جمعه و جماعت اهل سنت زيمبابوه، با عنوان «آموزه‌هاي اسلامي، سبك زندگي، ائمه‌ي جمعه و جماعات» در شهر حراره برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، در مراسم اختتاميه‌ي اين دوره که به همت رايزني فرهنگي ايران در سالن اجتماعات مسجد آل محمد (ص) شهر حراره و با حضور شيخ اسماعيل دعا رييس شوراي روابط اسلامي زيمبابوه  برگزار شد، محسن شجاع خاني رايزن فرهنگي ايران در زيمبابوه، ضمن برشمردن اهداف و دستاوردهاي اين دوره، به قرائت بيانيه‌ي كه برگرفته از موضوعات مورد بحث در جلسات بود، پرداخت.

سپس حجت‌الاسلام طالبي‌دارابي، از مدرسان اين دوره با تأكيد بر جايگاه زنان در تربيت و تعليم فرزندان و جامعه، برگزاري اين دوره را براي زنان نيز بسيار مناسب برشمرد.

وی با اشاره به ضرورت ايجاد تحول در محتوا و روش تعليم و تربيت و وعظ و خطابه در مساجد، از لزوم تعامل و تركيب دو روش مسجد و دانشگاه در اين كشور ياد كرد و به اين منظور پيشنهاد كرد تا جامعه‌ي مسلمانان كالج علمي تأسيس كند و در آن تعاليم اسلامي با بهره‌گيري از تكنولوژي جديد آموزش داده شود.

حجت‌الاسلام طالبي‌دارابي با بيان سه رويكرد انحصارگرايي، تمدن‌گرايي و كثرت‌گرايي در قلمرو دين با استناد به لزوم گفت‌وگو و بسترهاي فكري و مؤيدات قرآني و روايي، از تمدن‌گرايي به مثابه راه مناسب حفظ جامعه در سير توسعه و همزيستي ياد كرد.

وي گفت: اگر امامان جمعه و جماعات اين نگرش را اتخاذ و در عرصه‌ي زندگي اجتماعي ـ ديني و در خطبه‌هاي و رسانه‌ها بيان كنند، زمينه‌هاي افراط‌گرايي و نسل كشي به نام دين از بين مي‌رود.

طالبي‌دارابي با اشاره به ويژگي آفريقا و كشور زيمبابوه افزود: شناخت هرچه بهتر زمينه‌هاي بومي و فرهنگ بومي اين كشور، راه را به سوي درك متقابل بيشتر هموار خواهد كرد.

سخنران پاياني اين جلسه ماريام چيكوكوا، وزير ايالتي حراره كه از شخصيت‌هاي ديني اين كشور به شمار مي‌رود، بود که ضمن تشكر از جمهوری اسلامی ایران به خاطر برگزاري اين دوره، ابراز داشت: اين قبيل اقدامات ضمن اينكه گام مثبتي در ارتقاي سطح كيفي آموزه‌هاي ديني مسلمانان خواهد بود، موجب وحدت و همزيستي مسالمت‌آميز پيروان اديان و مذاهب مختلف در زيمبابوه خواهد شد.

خاطر نشان می شود رايزني فرهنگي ايران در زيمبابوه، هر سال اقدام به برگزاري گردهم‌آيي ائمه‌ي جمعه و جماعات با حضور حدود يكصد تن از شيوخ مساجد اهل سنت به مدت 15 روز مي‌كرد و اغلب موضوعات مطروحه در اين همايش‌ها را مسائل و مشكلات مسلمانان شكل مي‌داد.

پس از انجام يك سلسه مطالعات ميداني و انجام مصاحبه با برخي از ائمه‌ي جمعه و جماعات و شيوخ شركت كننده در اين همايش‌ها، تصمیم به برگزاری دوره‌ي دانش‌افزايي گرفته شد که پس از مشورت با شوراي عالي امور مسلمانان در زيمباوه، دوره‌ي دانش‌افزايي براي 30 تن از اين ائمه‌ي جمعه و جماعات طراحي و به اجرا گذاشته شد.

همچنين، رايزني فرهنگي ايران جهت غناي بيشتر اين دوره، با هماهنگی رييس مركز بين‌المللي تبليغ، از اساتید ایرانی حجج اسلام طالبي‌دارابي، عضو هيأت علمي گروه دين‌شناسي دانشگاه اديان و مذاهب، سيد مرتضي ميرغفاري، سيد علي اخلاقي و ابوذر رضواني جهت تدریس دعوت به عمل آورد.

هدف از برگزاري این دوره ارتقاي سطح آگاهي ائمه‌ي جمعه و جماعات از طريق ارايه‌ي آموزش‌هاي لازم، تقويت روحيه‌ي برادري و وحدت در ميان مسلمانان، تقويت روحيه‌ي همزيستي مسالمت‌آميز ميان پيروان اديان، مقابله با تبليغات مسموم وهابيت و توانمندسازي شركت‌كنندگان در تبليغ و ارايه‌ي آموزش‌هاي ديني براي جوانان اعلام شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha