پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
حجت الاسلام آل هاشم رئیس عقیدتی سیاسی ارتش

حوزه/ همه جناح ها و گروه های سیاسی و اجتماعی آیت الله مهدوی کنی را به عنوان پدر معنوی، راهنما و مصلح می پنداشتند و همیشه نصایح و منویات دلسوزانه و عالمانه ایشان را با آغوش باز می پذیرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدعلی آل هاشم در گفت و گوبا خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره ویژگی های برجسته مرحوم آیت الله مهدوی کنی، اظهارداشت: خستگی ناپذیری در خدمت به نظام مقدس اسلامی و تلاش برای تحقق آرمان های والای انقلاب از بارزترین خصوصیات این فقید سعید بود.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش ادامه داد: این عالم مجاهد با این که از نظر سنی کهولت داشتند، اما با درایت و تدبیرازعهده همه مسئولیت هایی که به ایشان واگذارمی شد برآمده و با موفقیت مأموریت های خود را انجام می دادند.

وی اضافه کرد: ایشان همزمان رئیس مجلس خبرگان بودند و دانشگاه امام صادق را نیزاداره می کردند، دبیری جامعه روحانیت مبارزتهران و تولیت مدارس علمیه مروی هم از دیگرمسئولیت های ایشان بود و نکته حائزاهمیت دراین میان مدیریت مدبرانه،عالمانه، هوشمندانه و دلسوزانه معظم له دراداره موفق این مجموعه ها بود.

*نخبه پروری

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم، نخبه پروری را از دیگر شاخصه های  بارز رئیس فقید خبرگان عنوان کرد و یادآورشد: میدان دادن و تربیت نیروهای مستعد، نخبه، با استعداد و توانمند درعرصه های مختلف که می توانستند درسرنوشت و آینده کشورمفید واقع گردند، همواره ازبرنامه های مهم ایشان بود و دراین راستا تاسیس دانشگاه جامع امام صادق(ع) و تربیت مدیران توانمند و انقلابی برای نظام، مهم ترین اقدامی بود که منشأ خیرات و برکات بسیار برای انقلاب شده و امروز وجود بسیاری مدیر نخبه، متعهد و ولایت مدار، حاصل زحمات گسترده این عالم ودانشمند فرزانه است.

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش افزود: آیت الله مهدوی کنی هیچ گاه به دنبال مسئولیت نبودند و هر مسئولیتی که به ایشان واگذار می شد، اگر در توانشان بود، هرگز شانه خالی نمی کردند و محکم و با صلابت و با اخلاص درعمل، به بهترین نحو وظایف خود را انجام می دادند.

*یار صدیق امام(ره) و رهبری

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم با اشاره به سوابق درخشان آیت الله مهدوی کنی، قبل و بعد ازانقلاب اسلامی، گفت: این عالم ربانی که از مریدان و شاگردان و یاران صدیق و نزدیک حضرت امام خمینی(ره) به شمار می رفت، ازهمان بدو شروع مبارزات علیه رژیم ستم شاهی، فعالانه درکنارامام راحل(ره) حضور داشته و در افشای جنایات رژیم منحوس پهلوی و حمایت از جایگاه و شأن ولایت فقیه تلاش ها و مجاهدت های فراوانی را صورت دادند.

وی تصریح کرد: پس ازانقلاب نیز آنچه در اذهان و حافظه تاریخی ملت انقلابی ایران است چیزی جزخدمات صادقانه به اسلام، نظام و رهبری از ایشان دید نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم ادامه داد: در همان مقاطع اول پیروزی که جامعه نیازمند ایجاد امنیت پایدار و با ثبات بود، با عشق و علاقه و روحیه ای خستگی ناپذیر و انقلابی به دستور امام(ره) با پذیرش مسئولیت کمیته های انقلاب، نقشی حیاتی، اساسی و تأثیرگذار در برقراری نظم و امنیت در شهرها ایفا نمودند که هنوز هم نظام از نتایج پرخیرآن بهره مند است.

*هیچ گاه ازاخلاق اسلامی دور نشدند

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در خصوص ابعاد اخلاقی شخصیت این روحانی عالم، گفت: ایشان در بعد اخلاقی یک استاد کامل بودند. علما، روحانیون، اطرافیان، مسئولان و مردم هنوزبه یاد دارند که ایشان دربرخوردهای خود با مراجعان هیچ گاه ازاخلاق اسلامی دور نشدند.

وی اضافه کرد: رعایت ادب و احترام، اجابت درخواست، برآورده کردن نیازها و تفقد و مهربانی با مردم ازشاخصه های برجسته اخلاقی ایشان بود که امروز می تواند درس های بزرگ اخلاقی برای همه ما باشد.

*کارنامه درخشان

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم خاطرنشان کرد: در مناصب و مسئولیت های ایشان اعم از قبول پست وزارت کشور، نخست وزیری، مسئولیت کمیته امداد، کمیته های انقلاب، ریاست دانشگاه، مجلس خبرگان و تولیت حوزه های علمیه، اخلاص، فروتنی، ازخودگذشتگی و ایثاربرای رضای خداوند و خدمت به مردم و انقلاب را در رأس امور قرار داده بودند، ولذا می دیدیم که چگونه درهرمسئولیتی که به عهده گرفتند، کارنامه ای موفق از خود برجای گذاشتند.

*مواضع صریح و سازنده

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش با تاکید بر نقش مثبت، سازنده و وحدت آفرین ایشان در مقاطع حساس و برهه های تاریخی انقلاب، افزود: آیت الله مهدوی کنی در شرایط و مقاطع مختلف و حساس با تصمیم گیری ها و اعلام مواضع صریح، سازنده و راه گشای خود، همواره دسیسه های بدخواهان نظام را خنثی کرده و نقشی وحدت آفرین درایجاد همدلی و الفت بین یاران انقلاب ایفا می نمودند.

*پدر معنوی سیاستمداران

وی تصریح کرد: روحانیت همواره در جامعه نقش پدر معنوی را ایفا می کند و الحق که آیت الله مهدوی کنی پدر معنوی خوبی برای جامعه بودند، به گونه ای که همه جناح ها و دسته بندی های سیاسی و اجتماعی جامعه ایشان را به عنوان راهنما و مصلح می پنداشتند و همیشه نصایح و منویات دلسوزانه و عالمانه ایشان را با آغوش بازمی پذیرفتند.

حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم درادامه با اشاره به جایگاه والای علمی آیت الله مهدوی کنی، اظهارداشت: نقش ستودنی ایشان در حوزه های علمیه برکسی پوشیده نیست، ما شاهد تألیف کتب ارزنده بسیاری ازجانب این فقیه وارسته و استاد اخلاق بودیم که امروز به عنوان منابع گران سنگی برای حوزویان و آحاد جامعه علمی کشوربرجای مانده است.

وی یادآور شد: این عالم ربانی در بحث اخلاق عملی و اصول و مبانی اقتصاد اسلامی در قرآن، 20 گفتار و شرح دعای افتتاح، صاحب تالیفات ارزنده ای بود و کتاب های وزینی را به رشته تحریر درآورده است که طلاب و روحانیون ازآن ها بهره های فراوانی برده اند.

*ولایتمداری

رئیس سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در پایان با اشاره به ولایتمداری این عالم متقی و بزرگوار، گفت: ولایت مداری آیت الله مهدوی کنی زبانزد خاص وعام بود. ایشان یکی از یاران مورد اعتماد حضرت امام(ره) بودند وپس از زعامت آیت الله العظمی خامنه ای نیز به تبعیت از ولایت و رهبری ایشان مشهور بودند.

گفتگو: حسین شاملو

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha