چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
اسماعیلی

حوزه / عضو شورای نگهبان با تاکید بر این که قرآن تنها راه نجات انسان و بهترین زمینه ساز ظهورحضرت حجت(عج)است، گفت: امام زمان(عج) به دنبال تابع چشم و گوش بسته نیست، بلکه یارانی بصیر و آگاه می خواهد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، دکتر محسن اسماعیلی، دانش آموخته درس خارج حوزه و استاد دانشگاه امام صادق(ع) در ادامه سلسله جلسات شرح نهج البلاغه، در مسجد 72 تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب تهران، در خصوص مباحث مربوط به حوادث آخرالزمان با اشاره به خطبه 150 نهج البلاغه، اظهارداشت: این خطبه به این ‌که امام عصر(عج)، در زمان غیبت برای کسی قابل رؤیت نیستند، اشاره دارد، اما گروهی هستند که مانند شمشیر آبدیده می‌شوند و برای ظهور آمادگی پیدا می کنند، لذا آنها مصداق« تُجْلى بِالتّنْزِيلِ أبْصارُهُمْ، ويُرْمى بِالتّفْسِيرِ فِي مسامِعِهم» هستند.

وی در شرح این بخش از خطبه گفت: در این بخش از خطبه حضرت اشاره می‌کند که چطور منتظران برای گذر از فتنه‌های آخرالزمان و قیام امام زمان(عج) آماده می‌شوند.

عضو شورای نگهبان ادامه داد: حضرت علی(ع) در خطبه 150 می‌فرمایند که آماده شدن این جمع این‌ گونه ‌است که با اتفاق ظهور، این حادثه دیدنی است که چشمان اهل انتظار روشن می‌شود به تنزیل وگوش‌هایشان باز می‌شود به تفسیر. این دو واژه تفسیر و تنزیل مربوط به قرآن است. پس شاگردان مکتب انتظار و امام زمان(عج)، چشمان‌شان به قرآن روشن می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) یادآورشد: شاید این مطلب اشاره دارد به این‌که قرآن نصب العین آن‌هاست. یعنی با خواندن قرآن درتاریکی شب ‌های فتنه ‌انگیزآخرالزمان، چشمان ‌شان روشن است و راه را از بیراهه تشخیص می‌دهند. سپس ازظاهر قرآن که «تنزیل» است فراتر می‌روند و گوش‌های‌شان به «تفسیر» و پرده ‌برداری از رازهای قرآن شنوا می‌شود.

اسماعیلی با بیان این که اهل انتظار کسانی هستند که هم قرآن می‌خوانند و هم با معانی حقیقی آن آشنا می‌شوند، ابراز داشت: امام علی (ع) در جمله پایانی می‌فرماید:«ويُغْبقُون كأْس الْحِكْمةِ بعْد الصّبُوحِ». این عبارت معانی بسیار عرفانی و زیبایی دارد.

این دانش آموخته حوزه در تفسیر این جمله پر معنای امام علی(ع) خاطرنشان کرد: «یغبقون» جامی است که شبانه نوشیده می‌شود و «صبوح» جامی است که ابتدای روز می‌نوشند. پس معنای این جمله آن است که اهل انتظار، صبحگاهان و شامگاهان از جام حکمت سیراب می‌شوند. حکمت هم همان درک معانی دقیق و حقیقت هستی است. به کسی که چنین توانایی دارد می‌گویند حکیم. گرچه حکمت به معنای خود قرآن هم به کار رفته است. پس می‌شود دریافت که این گروه شبانه روز از نور قرآن بهره‌مند می‌شوند.

عضو شورای نگهبان در بخش پایانی سخنان خود در نتیجه گیری مباحث یادشده، گفت: آنچه در زمان غیبت باید محور قرار گیرد، قرآن است. قرآن تنها راه نجات انسان و بهترین زمینه ساز ظهور حضرت حجت(عج) می باشد و نتیجه بالاتر این است که امام زمان(عج) به دنبال تابع چشم و گوش بسته نیست. بلکه می‌خواهد یارانی بصیر و آگاه داشته باشد.

اسماعیلی تصریح کرد: کسانی که چشم و گوششان به نور قران روشن است، انتظار ظهور حضرت را می‌کشند و می‌خواهند برای برپایی عدالت یاور مهدی موعود(عج) باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha