شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
مکارم

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: یقین بدانید بزرگانی که به این درجات رفیع علمی رسیده اند، خلوص نیت داشته و با این خصیصه، قله های علمی را فتح کرده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، معظم له پیش از ظهر امروز در دیدار  بانوان طلبه شهرهای کردستان، اراک و اصفهان در مدرسه امیرالمؤمنین با اشاره به روایتی از رسول گرامی اسلام(ص)، اظهار داشتند: نبی مکرم اسلام(ص) فرمودند: «مَنْ سَلَکَ طَرِیقاً یَطْلُبُ فِیهِ عِلْماً یَسَلَکَ اللّهُ بِهِ طَرِیقاً إِلَى الْجَنّةِ وَ إِنّ الْمَلَائِکَةَ لَتَضَعُ أَجْنِحَتَهَا لِطَالِبِ الْعِلْمِ رِضًا بِهِ وَ إِنّهُیَسْتَغْفِرُ لِطَالِبِ الْعِلْمِ مَنْ فِی السّمَاءِ وَ مَنْ فِی الْأَرْضِ حَتّىالْحُوتِ فِی الْبَحْرِ وَ فَضْلُ الْعَالِمِ عَلَى الْعَابِدِ کَفَضْلِ الْقَمَرِعَلَى سَائِرِ النّجُومِ لَیْلَةَ الْبَدْرِ وَ إِنّ الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُالْأَنْبِیَاءِ إِنّ الْأَنْبِیَاءَ لَمْ یُوَرّثُوا دِینَاراً وَ لَا دِرْهَماً وَلَکِنْ وَرّثُوا الْعِلْمَ فَمَنْ أَخَذَ مِنْهُ أَخَذَ بِحَظٍّ وَافِرٍ/ کسى که به جاده علم و دانش قدم نهد خداوند او را به سوى بهشت رهنمون خواهد شد، و فرشتگان بال و پر خویش را با میل و رغبت زیر پاهاى اهل علم مى گسترانند و تمام موجودات آسمان و زمین، حتّى ماهیان دریا، براى طالب علم استغفار مى کنند. برترى عالم بر عابد مانند برترى ماه شب چهارده بر ستارگان دیگراست؛ بدانید که علما وارث پیامبرانند؛ زیرا پیامبران زر وسیمی به جاى نگذارند؛ بلکه علم و دانش بر جای نهند، بدانید هر که از دانش ایشان برگیرد بهره ی فراوانى گرفته است».

*طالب علمی که بال فرشتگان زیر پای اوست!

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: فرشتگان مخلوقاتی گرانبها هستند؛ اما اهمیت علم آنقدر بالاست که آنها تواضع کرده و بال و پر خود را زیر پای طالبان علم می گسترانند.

ایشان ابراز داشتند: خداوند متعال با لطف بسیار زیاد، شما را در این مسیر قرار داده و حال که موفق به ورود در این عرصه شده اید، باید با تلاش و پشتکار به راه خود ادامه دهید.

*توصیه هایی برای طلاب علوم دینی

این مرجع تقلید در توصیه هایی خطاب به طلاب، خاطرنشان ساختند: علم را برای خدا یاد بگیرید؛ چراکه هر چیزی که برای خدا باشد، رشد خواهد کرد.

این استاد  خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از رسول اعظم(ص)، تصریح کردند: پیامبر اسلام(ص) فرمودند: «ما کان لله ینمو/ آنچه برای خدا است نمو می‏کند».

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ادامه دادند: یقین بدانید بزرگانی که به این درجات رفیع علمی رسیده اند، خلوص نیت داشته و با این خصیصه، قله های علمی را فتح کرده اند.

*علم به تنهایی دوای دردها نیست

ایشان با تأکید بر این که باید علم را مقدمه عمل دانست، اظهار داشتند: علم به تنهایی موضوعیت ندارد و همانند نسخه طبیبی است که به تنهایی به جایی نمی رسد؛ بلکه باید به آن نسخه عمل شود، تا دوای دردها باشد.

این مرجع تقلید ابراز داشتند: تصمیم بگیرید که علم را نشر دهید و هرچه را که یاد گرفته اید، به دیگران نیز بیاموزید.

این استادخارج فقه حوزه علمیه قم پشتکار در تحصیل را بسیار مهم دانستند و افزودند: نباید از تحصیل علم خسته شوید؛ چراکه پیشرفت را برای شما به همراه خواهد داشت.

*تأکید بر نظم و انظباط!

معظم له در پایان با تأکید بر نظم و انظباط در فعالیت ها، ابراز داشتند: نظم در خواب، بیداری، درس، مطالعه، مباحثه و ... از جمله کارهایی است که باید مد نظر داشته باشید و انشاءالله با فراگیری علومی همچون تفسیر، کلام، عقائد، احکام و اخلاق چراغ روشنی برای نورافشانی برای منطقه خود باشید.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha