جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 338579
۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۷
رهبری

حوزه / این لباس، لباس پیغمبر است و شما موفق به پوشیدن این لباس شدید؛ پس تلاش کنید که ملا و عالم شوید؛ نکند که این لباس بر تن شما باشد؛ در حالی که از سواد و علم تهی باشید.

حجت الاسلام والمسلمین محمد حسین فصیحی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که بیش از 99 درصد جمعیت افغانستان را مسلمانان تشکیل می دهند، اظهار داشت: شیعیان و اهل سنت این کشور، بسیار متدین و مشهور به تقید احکام و آداب اسلامی بوده و مردمانی روحانی پرور و عالم دوست می باشند.

وی به بیان ارادت مردم افغانستان به امام راحل و انقلاب اسلامی ایران اشاره کرد و گفت: این مردم از شروع قیام امام راحل(ره) تا پیروزی انقلاب اسلامی ، اخبار ایران را از رادیوها پیگیری می کرده و به یاد دارم در روزی که انقلاب ایران پیروز شد، افغان ها پای رادیو جمع شده و با شور، عشق و علاقه خاصی این رویدادها را گوش کرده و به هم تبریک می گفتند.

استاد جامعه المصطفی با بیان این که پیش از انقلاب نیز بیشتر مردم شیعه افغانستان، مقلد امام راحل(ره) بوده اند، ابراز داشت: در خرداد 1368ش، وقتی امام خمینی(ره) از دنیا رفتند، عزا و شور عجیب بی­سابقه­ای در میان مردم افغانستان ایجاد و در هر کوچه، خیابان و شهری مراسم­های یادبود ارتحال ایشان توسط علما و مردم شیعه و سنی برگزار شد که تا چهل روز ادامه داشت.

* آیت­لله العظمی خامنه­ ای، الگویی جامع برای طلاب

عضو گروه علمی فلسفه و کلام مدرسه تخصصی فقه و معارف، با تأکید بر اینکه طلاب جوان جامعه المصطفی باید از الگوی جامعی همچون رهبر معظم انقلاب بهره ببرند، خاطرنشان ساخت: معظم له، مصداق بارز این فراز دعای ابوحمزه ثمالی «اللهم اعطنی بصیرتاً فی دینک و فهماً فی حکمک و فقهاً فی علمک/ خداوندا؛ به من بصیرت در دینت، و فهم در حکم خود و درک در علمت عنایت فرما» بوده و بصیرت، از ویژگی های بارز زندگی سراسر از خیر و برکت ایشان است و با عنایت خاصی که خداوند به رهبری عزیز عطا کرده است، موضع گیری مدبرانه ای تا به امروز داشته اند.

وی تصریح کرد: مردم افغانستان، دائما به سخنرانی های رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران گوش فرا داده و آن را مطالعه می کنند؛ حتی کسانی که چندان به دین و مذهب پایبند نیستند نیز موضع گیری های ایشان را پیگیری می نمایند.

*سخنرانی هایی که مبنای موضع گیری شخصیت های افغانی می باشد!

استاد جامعه المصطفی یادآور شد: بسیاری از شخصیت های سیاسی و مذهبی افغانستان نیز از سخنرانی های ایشان استفاده کرده و آن را مبنای موضع گیری های خویش قرار می دهند.

عضو گروه علمی فلسفه و کلام مدرسه تخصصی فقه و معارف، اظهار داشت: این کلام امام خمینی(ره) که فرمودند: ولایت فقیه، در واقع فلسفه علمی فقه است، همان فرمایش گهربار امام صادق(ع) است که می فرمایند: «العالم بزمانه، لاتهجم علیه اللوابس»؛ تنها عالم به زمان و مسائل روز سیاست می تواند از هر فتنه و آشوبی نجات پیدا کند.

این دانش آموخته جامعه المصطفی با بیان این مطلب که طلاب افغانستان، نیاز تبلیغی کشور خود را در اولویت قرار دهند، ابراز داشت: هرچند که از وظایف طلاب این است در هر نقطه از جهان که نیاز به پاسخگویی دینی داشته باشند، حاضر شده و به تکلیف شرعی خود عمل کند؛ اما طلاب غیرایرانی در مرحله نخست، باید نیاز دینی کشور خود را برطرف نمایند.

*از بومی سازی ولایت فقیه تا ارائه آن به اقشار گوناگون

حجت الاسلام فصیحی با تأکید بر اینکه آیت الله العظمی خامنه ای را ولی فقیه خود می دانیم، خاطرنشان ساخت: در تبلیغ ولایت فقیه و تبعیت محض مسلمانان از ایشان، باید مصالح و مقتضیات کشورها را نیز مورد توجه قرار داد و این مفاهیم را با توجه به شرایط کشورها بومی سازی کرد تا قابلیت ارائه به اقشار گوناگون را پیدا کند.

وی گفت: تبیین ابعاد شخصیتی مقام عظمای ولایت، ظرافت خاصی را می طلبد که طلاب غیرایرانی جامعه المصطفی این توان بالقوه را در خود دارند.

استاد جامعه المصطفی افزود: مدیران و مسئولان المصطفی نیز باید به گونه ای با طلاب غیرایرانی برخورد داشته باشند که در عمل، جامعه ولایت محور را برای آنها تبیین کرده و بیاموزند که این خود والاترین تبلیغ در میان این دسته از طلاب می باشد.

* دلسوزی حضرت آقا و ارائه رساله عملیه!

عضو گروه علمی فلسفه و کلام مدرسه تخصصی فقه و معارف، با اذعان به این مطلب که دلسوزی حضرت آقا برای جوامع غیرایرانی را می توان در ارائه رساله عملیه برای آنان مشاهده کرد، تصریح کرد: با وجود اینکه ایشان برای داخل ایران نیازی به ارائه رساله عملیه نمی بینند؛ اما فتاوای خود را برای دوستداران و شیعیان خارج از کشور ارائه دادند که نشان از توجه و عنایت ایشان به آنها دارد.

دانش آموخته المصطفی شهادت شیعیان نیجریه و سه تن از فرزندان شیخ ابراهیم زکزکی، در مراسم راهپیمایی روز قدس را مصداق بارز ولایت پذیری مردم قاره کهن آفریقا از حضرت آقا عنوان کرد و اذعان نمود: این اطاعت پذیری در بسیاری از کشورهای جهان همانند افغانستان، پاکستان، عراق و آذربایجان مشاهده شده و طلاب المصطفی باید این احساسات را پرورش دهند تا شاهد بروز و گسترش جامعه ناب اسلامی در این کشورها باشیم.

حجت الاسلام فصیحی با تأکید بر این که امروز زوایای بسیای از شخصیت رهبر معظم انقلاب ناشناخته مانده است، اظهار داشت: از افتخارات زندگی من آن است که به دستان مبارک حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) معمم شدم.

*سفارشی از حضرت آقا!

وی ادامه داد: معظم له هنگام عمامه گذاری در سفارشی فرمودند: «این لباس، لباس پیغمبر است و شما موفق به پوشیدن این لباس شدید؛ پس تلاش کنید که ملا و عالم شوید؛ نکند که این لباس برتن شما باشد در حالی که از سواد و علم تهی باشید».

استاد المصطفی در پایان تأکید کرد: تنها درخواستم از خداوند متعال آن است که سایه حضرت آیت الله خامنه ای، رهبر بزرگوارم را بر سرم مستدام بدارد تا این پرچم اسلام و مکتب اهل بیت(ع) را خود به دستان مبارک حضرت ولی عصر(عج) برسانند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha