شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
ابوالحسن مهدوی

امام جمعه موقت اصفهان گفت: اگر نتوانیم اطلاعات جامعی در اختیار خانواده ها قرار دهیم به یقین خلاءهای زیادی برای خانواده ها ایجاد می شود و غربی ها سعی می کنند الگوی تربیت خود را به ما ارائه دهند.

به گزارش خبرنگار حوزه از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی امروز در مراسم رونمایی از نخستین «نرم افزار جامع نوزادی»  که به همت مرکز تحقیقات رایانه ای حوزه علمیه اصفهان تولید شده بود، با بیان اینکه بخش عمده ای از مبحثی که رهبر انقلاب از سبک زندگی  اسلامی مطرح کردند به دوران کودکی افراد برمی گردد، اظهار داشت:موضوعات مختلفی در حوزه کودک وجود دارد که لازم است کارشناسان امر به آنها توجه کنند.

وی ادامه داد: اگر در این راستا به درستی عمل نشود و نتوانیم اطلاعات جامعی در این زمینه ها در اختیار خانواده ها قرار دهیم به یقین خلاهای زیادی برای خانواده ها ایجاد می شود و غربی ها سعی می کنند الگوی تربیت خود را به ما ارائه دهند.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به بخشی از موضوعات مهمی که لازم است برای تربیت کودکان به آنها توجه شود، تاکید کرد: تأثیر والدین بر نطفه، تأثیر علم و معنویت پدر و مادر در کودک، تأثیر وضعی گذشته و اعمال در کودک، افزایش اثرپذیری کودک همراه با رشد عقلی، اثر وضعی غذا در تربیت اولاد، تأثیر ایمان و اخلاق و اعمال پدر و مادر در فرزند، فاصله بارداری، راهکارهای تربیت اراده نوزاد، تأثیر دعا برای قرة العین بودن نوزاد، برکت اولاد برای پدر و مادر، خواص غذاها و میوه ها در تربیت اولاد، دختر یا پسر بودن فرزند و اینکه ترجیح با جسم است یا فکر از مهم ترین این موارد است.

وی ادامه داد: همچنین  تفاوت روش های تربیتی دختران و پسران، تأثیرات اذان و اقامه و تلاوت قرآن در زمان شیردهی به فرزند، عدالت در تربیت فرزندان، اتحاد روش والدین در تربیت، هدیه دادن به فرزندان، بوسیدن و اظهار محبت به اولاد  از دیگر مواردی است که باید مورد توجه والدین و کارشناسان در تربیت کودک قرار گیرد.

آیت الله مهدوی تاکید کرد: سن  آموزش احکام به فرزندان، آموزش اصول دین از 4 سالگی، تعلیم منافع و مصالح اعمال در راستای اقناع فکری اولاد، آموزش نظم از دوران کودکی که موجب برکت وقت و موفقیت است، آموزش مراقبت از حقوق دیگران، تعلیم قصه های دینی از دیگر مباحث مهم در این زمینه است.

وی برترین نوع تربیت کودک را حجاب دانست و در این ارتباط گفت: والدین باید  حسن فعلی و فاعلی کودک را تفکیک کنند به این معنا که کودک تحقیر نشود بلکه عمل وی مورد نکوهش قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: مطابق روایات مهم تر از کسب مال سلامت جسم و مهم تر از سلامت جسم صحت فکر است و والدین باید در این زمینه دقت های لازم را در تربیت کودکان خود  مبذول دارند.

وی افزود:   آموزش مراقبت از حقوق دیگران مورد مهم دیگری است که والدین به آن باید توجه ویه داشته باشند چرا که برخی فکر می کنند اگر کودک ظلمی در حق دیگران انجام داد اشکالی دارد درحالیکه جبران این حق تضییع شده بر گردن والدین است.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha