پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
1

این گردهمايي که همه ساله جهت تبادل نظر پیرامون مهمترین مباحث مربوط به تبلیغ و اولویت های کاری روحانیون و علمای شیعه در سطح منطقه تشکیل می گردد با حضور بیش از پنجاه نفر از علمای منطقه تشکیل شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، هشتمین گردهمايي سالانه علما، روحانيون و مبلّغين شیعه آلمان و هلند با عنوان « ضرورت ها و بایسته های تبلیغی در معرفی شخصیت امام حسین علیه السلام » در مرکز اسلامی هامبورگ تشکیل شد.

این گردهمايي که همه ساله جهت تبادل نظر پیرامون مهمترین مباحث مربوط به تبلیغ و اولویت های کاری روحانیون و علمای شیعه در سطح منطقه تشکیل می گردد با حضور بیش از پنجاه نفر از علمای منطقه تشکیل شد.

میهمان ویژه این نشست آیت الله سید علی میلانی از اساتید حوزه علمیه قم بود.

هدف از برگزاری همایش

در این برنامه یک روزه ابتدا حجّت الاسلام ایران­منش، معاون مرکز اسلامی هامبورگ و دبیر همایش اهداف این همایش را لزوم تعامل و هم فکری عالمان شیعی در انجام وظایف، آشنایی با فعّالیت­های مختلف علماء، آشنایی بیشتر روحانیون با یکدیگر، اطلاع از مهمترین مسائل مربوط به اسلام در آلمان و بالاخره برطرف کردن مشکلات مربوط به روحانیون بیان داشت.

سخنرانی مدیر مرکز اسلامی هامبورگ

در ادامه برنامه حجت الاسلام والمسلمین رمضانی، امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی ضمن تبریک به مناسبت ایام عید سعید غدیر خم با تاکید بر اهمیت بزرگداشت روز غدیر، مهم ترین پیام این واقعه مهم را لزوم مراجعه به اعلم و اصلح در تمام امور زندگی بیان نمود و افزود: یکی از نکاتی از جریان غدیر خم می توان استفاده نمود اینست که فهم صحیح از دین و تبین و تفسیر درست آموزه های دینی پس از رحلت پیامبراکرم (ص) باید همچنان استمرار داشته باشد. لذا یکی از مهم­ترین وظایف امیرمومنان علی (ع) تفسیر آیات قرآن و تبیین معارف اسلام بوده است؛ چراکه او زبان قرآن است. او باب علم و باب خزینه الهی است.

رئیس اتحادیه اروپایی علما و تئولوگ های شیعه به وظایف عالمان دینی در دوران کنونی اشاره کرد و اظهار داشت: عالمان دینی نقش امین و امانت دار را دارند؛ قال رسول الله « أن العالم أمين الله في أرضه». این کلمه خیلی پر معناست و ما باید تصور درستی از این مطلب داشته باشیم. منظور از این امانت هم امانت علم و دانش است و هم امانت حقیقت.

وی ادامه داد: بدون شک اگر عالمان جامعه به درستی به وظایف خود عمل کنند، جامعه به سمت نورانیت و صلاح می رود. در روایات به ما گفته شده است: « سائل العلماء، جالس الحکماء و خالط الکبراء» . « کونوا للعلم وعاء و لاتکونوا له رواة ». علماء باید ظرف علم باشند، یعنی علم باید در دل و جان عالم نفوذ کرده باشد تا بتواند در جامعه تاثیرگزار باشد، نه اینکه تنها توسط زبان به نقل روایات اکتفا شود و عملی در کار نباشد.

مدیر مرکز اسلامی هامبورگ یکی دیگر از وظایف عالمان دینی را رفع جهل از جامعه دانست و بیان داشت: امام حسین (ع) نیز هم هدف قیام خود را رفع جهل و از بین بردن حیرت و ظلالت معرفی می کند « لیستنقذ عبادک من الجهالة و حیرة الضلالة ». اگر جهل در جامعه از بین برود، افراط و تفریط هم از بین می رود. لذا امیر المؤمنین (ع) فرمود: « لا تری الجاهل الّا مفرطاً او مفرّطاً » منشا تمام افراط و تفریط ها، جهل و نادانی و ناداری است و به تعبیر آنحضرت، انسانها دشمن جهل خود هستند.

وی از محرم و جریان کربلا به عنوان سوژه ای بی نظیر در دنیا یاد کرد و گفت: هر ساله در ماه محرم شاهد حضور گسترده مردم در مجالس امام حسین (ع) در اقصی نقاط دنیا هستیم و در این مجالس شعور و شور با هم آمیخته است. روز عاشورا در کل دنیا بزرگ­ترین دانشگاه تربیت، علم و معنویت است. تلاش علماء و روحانیون در زمینه عاشورا باید در سه زمینه باشد: 1. نقل درست جریان عاشورا 2.تحلیل صحیح این واقعه و 3.تطبیق حوادث آن دوران به عصر حاضر.

وی افزود: امروزه ما متاسفانه در هر سه زمینه شاهد کم کاری هستیم. هنوز برخی تحریفات در نقل های جریان کربلا وجود دارد که علماء باید نسبت به آنها دقت داشته باشند. سخنان و سیره علمی و عملی امام حسین (ع) باید به صورت صحیح و عمیق به مردم معرفی و نقل شود. در بخش تحلیل باید پیام های این جریان را مورد توجه قرار دهیم. پیام ها و درس های عاشورا بسیار زیاد و عمیق و جامع است. حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) در تحلیل و بیان درس ها و پیام ها و چرایی های این جریان به رسالت الهی خود عمل کردند. در بخش تطبیق هم باید توجه کرد که ما نمی­خواهیم فقط یک واقعه تاریخی را نقل و حداکثر تحلیل کنیم، بلکه وقایع و تحلیل های کربلا امروز هم قابل بهره برداری است؛ به عنوان نمونه امام حسین (ع) در خطبه منای خود به وظیفه خواص و نخبگان جامعه اشاره کرده اند که ضرورت دارد مبلّغان دینی در این ایام با دقت به آن بپردازند.

اظهارات آیت الله میلانی استاد حوزه علمیه قم

سخنران بعدی این همایش آیت الله سید علی میلانی، از اساتید حوزه علمیه قم بود. وی منبر را متعلق به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و امانتی در دست مبلّغین دین دانست و افزود: منبر اساساً متعلق به اهل بیت (ع) می باشد که به روحانیون و مبلّغین به شکل امانت سپرده شده است. منبر فرصت ویژه و از امکانات بسیار ارزشمندی است که عالمان سایر ادیان از آن بی بهره اند. لذا روحانیونی که به امر تبلیغ می پردازند و بر فراز منبر می روند، باید به لوازم این امر مهم آشنایی داشته باشند. نکته مهم در امر تبلیغ دین اینست که اگر از ما به عنوان عالم دین سؤالی شد، قبل از اینکه از خودمان حرفی بزنیم، ببینیم قرآن و اهل بیت (ع) چه می گویند. منبر، منبر اهل بیت (ع) است، مردم هم برای اهل بیت (ع) هزینه کرده اند، به واسطه محبت اهل بیت (ع) به مجلس روضه آمده اند، لذا ما هم باید از اهل بیت (ع) آن هم به طور دقیق و صحیح سخن بگوییم. آنچه از اهل بیت (ع) باید بیان شود، سه مطلب است: 1. بیان فضایل و مناقب 2. بیان مقامات معنوی 3. بیان مصائب اهل بیت (ع)

استاد حوزه علمیه قم با طرح سه سؤال، به پاسخ های موجود در قرآن و روایات در این رابطه اشاره کرده و افزودند: سوال اوّل اینست که وظایف ما در منبر چیست و ما بر فراز منبر چگونه باید سخن بگوییم؟ با مراجعه به قرآن می بینمی که خدای سبحان در سوره مبارکه نحل می فرماید: « اُدْعُ إِلَى سَبِيلِ رَ‌بِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَة وَ جَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ » مردم را با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت بخوان و با بهترين شيوه با آنان مجادله كن. سوال دوم اینست که ما چه وظایفی در مقابل اهل بیت علیهم السلم داریم؟ به مراجعه به سخنان ائمه معصومین (ع) خواهیم دید که آن حضرات به ما گفته اند که شما سخن و کلام ما را برای مردم نقل کنید؛ چراکه اگر مردم سخنان حق را بشنوند قطعا از آن پیروی خواهند نمود: « یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ، فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا ». سوال سوم اینست که سرّ نهضت حضرت سید الشهدا (ع) چه بوده است؟ در رابطه با این سوال خود وجود نازنین امام حسین (ع) فرموده اند: همانا من به منظور تباه گری و خودخواهی و فساد و ستم­گری حرکت نکرده ام، بلکه تنها برای اصلاح امت جدّم رسول خدا قیام نموده ام. « لم اخرج اشرا ولابطرا ولامفسدا ولا ظالما، و انّما خرجت لطلب الاصلاح فی امت جدی »

آیت الله میلانی ضمن ابراز خرسندی از تاسیس و تشکیل حوزه علمیه هامبورگ، بر معرفی و تشویق و ترغیب جوانان مستعد برای فراگیری علوم حوزی تاکید نموده و افزودند: این حوزه فرصت بسیار مناسبی برای پرورش و تربیت نیروهای بومی که نیازهای این جامعه را می شناسند، می باشد و قطعاً با پرورش نیروها و جوانانی که با مشکلات این جامعه آشنایی دارند، امید رشد اسلام ناب در این منطقه افزایش خواهد یافت. این حوزه برای احیاء امر اهل بیت (ع) تاسیس شده است و وظیفه علماء و روحانیون مقیم آلمان شناسایی و معرفی و ترغیب جوانان خوب و مستعد برای اشتغال در این حوزه می باشد.

* بیانیه هشتمین گردهمايي روحانيون و مبلّغين شیعه آلمان و هلند

بسم الله الرحمن الرحیم

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ (نساء/ 135)

سلام بر عالمان راستین و اندیشمندان فرزانه­ی مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام که در طول تاریخ، بشریت را با ایمان و معنویت آسمانی آشنا ساختند؛

رحمت الهی بر رهروان و پویندگان راه واقعی انبیاء عظام که همان مسیر عقلانیت، اعتدال و اخلاق الهی است.

و نفرت از کسانی که می­خواهند این راه تابناک و نورانی را که راه خدا دوستی، محبّت و همکاری میان انسان هاست بر بشر مشتبه نمایند و خشونت و افراط را به متن ادیان ابراهیمی نسبت دهند.

این روزها دردمندانه شاهدیم که در امنیت جانی و مالی و عرضی مناطق گسترده­ای از دنیای اسلام، اخلال جدّی پدید آمده و در اثر نگاه­های محدود و طایفه گرایانه برخی حکومت­های مرتجع و در سایه­ی سکوت، تأیید و اطلاع برخی قدرت­ها، تروریست تکفیری، قتل و جنایت همانند زمان جاهلیت و بربریت علیه بشریت به راه انداخته و با انجام حرکت های سَبُعانه نسبت به قتل عام مسلمانان اعم از شیعه و سنی در عراق، غزه، سوریه و سایر کشور ها بی مهابا اقدام می­کند و سعی در ایجاد تفرقه بین مسلمانان از یک سو و اسلام هراسی از سوی دیگر دارد.

لذا ما به عنوان شاگردان و درس آموزان و خوشه چینان مکتب قرآن و اهل بیت علیهم السلام و شرکت کنندگان در این همایش اعلام می­داریم:

۱ـ هم صدا با صاحبان وجدان در هر جای جهان، جنایات تروریست­های تکفیری و بعثی را محکوم می­کنیم و این نوع جنایات را خیانت به دین و بشریت دانسته و عملکرد آنان را به هیچ وجه مورد تأیید هیچ یک از فرق و مذاهب اسلامی نمی­دانیم و جریانات فوق را مظاهر کفر، نفاق و شرک می­دانیم.

۲ـ اندیشمندان، صاحب­نظران، خبرگزاری­ها و رسانه­های آزاد و منصف را به تحلیل درست وقایع جاری فرا می خوانیم و انان را از ارائه چهره مخدوش از اسلام ناب محمدی و تبلیغ اسلام افراطی و ترویج تفکر تکفیری و نزاع بین مذاهب اسلامی و امت واحده رسوال الله صلی الله علیه و آله برحذر می­داریم.

3ـ ائتلاف به وجود آمده بر ضد داعش باید آراء مردم منطقه، استقلال و حق حاکمیت ملّتها احترام بگذارد و با صداقت عمل کند و از حضور نظامی درازمدّت در منطقه و تخریب منابع اقتصادی و زیر ساخت کشور های اسلامی عراق و سوریه و وارد آوردن خسارت جانی و مالی و نقض حق مالکیتی آنان پرهیز نماید.

4ـ همه­ دلسوزان اسلام را به تلاش برای حفظ وحدت صفوف مسلمانان و جلوگیری از اهانت به نماد­ها و شخصیت­های مورد احترام مذاهب اسلامی دعوت می­کنیم.

5ـ ضمن ردّ حکم ظالمانه­ی دادگاه سعودی در حق عالم بزرگ و برجسته­ی شیعیان حجاز، جناب شیخ نمر باقر النمر از مجامع بین المللی و علمای اسلام ـ از شیعه و سنّی ـ تقاضا داریم در برابر حکم قرون وسطایی دادگاه سعودی برای خاموش کردن صدای مظلومیت شیعیان آن دیار سکوت نکنند و جهت نقض این حکم ظالمانه اقدام نمایند؛ چرا که این اقدام نابخردانه، اعتدال و وحدت عملی را که مهمترین نیاز اساسی منطقه و جهان است به مخاطره خواهد انداخت.

6ـ بمب گذاری در عتبات عالیات و شهادت زائران و مجاوران بی گناه، همچون کشتار بی گناهان عین العرب (کوبانی) و سایر نقاط را ناجوانمردانه دانسته، بار دیگر هر گونه ترور و تجاوز به حریم دیگران را غیر اسلامی و غیر انسانی اعلام می­کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha