چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
78

شما دنیای بسیار زیبا و جالبی دارید... به نظرم ایران، یک ماموریت اصلی در مورد اسلام دارد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حضور خبرنگار حوزه در «دوره آموزشی دانشگاه واتیکان ویژه خبرنگاران حرفه ای»، فرصت مناسبی بود تا در کنار دوره مزبور، ملاقات هایی با برخی از شخصیت های مسیحی صورت بگیرد؛ یکی از این ملاقات ها در مدرسه دینی سالزین ها در رم انجام گرفت که حاوی گفت و شنود جالبی درباره وضعیت مدارس دینی مسیحیت و نیز حوزه علمیه قم بود.

آنچه در پی می آید گزارشی از گفت  و گوی سه نفره میان «پاسکوئال چاوز از رهبران دینی مسیحیت کاتولیک»، «دون جیانی مدیر مدرسه دینی سالزین» و «حسن صدرایی عارف دبیر بین الملل خبرگزاری حوزه» است:

 

خبرنگار حوزه: من برای شرکت در "دوره تخصصی یکی از دانشگاه های واتیکان ویژه خبرنگاران " به ایتالیا سفر کردم و امروز که در این مدرسه دینی حضور یافته ام، مایلم با نظام آموزشی در مدارس دینی کاتولیک آشنا شوم و البته پاسخگوی سوالات شما درباره حوزه علمیه شیعی نیز خواهم بود.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: اینجا مدرسه دینی متعلق به سالزین ها هست. آموزش های ما دارای 4 مرحله است. دو سال فلسفه و 4 سال الهیات. البته در طول همان دوره ی دو ساله فلسفه، درس های دیگری را هم یاد می گیرند. در رابطه با یکسری آموزش ها برای شناختن جوانان و نوجوانان است، زیرا ما سالزین هستیم و با نوجوانان سروکار داریم. همچنین دروس زبان دارند. کارهای ارشادی را هم در کنار فعالیت های آموزشی داریم. در چهار سال بعدی نیز رشته های مختلفی مثل تفسیر کتاب مقدس، تاریخ کلیسا، الهیات های مختلف و حقوق می خوانند و بعد، امتحان پایانی است. بعدش یا کشیش می شویم یا به زندگی عادی ادامه می‌دهیم.

 

خبرنگار حوزه: اگر بعد از این دوره شش ساله تصمیم بگیرید که کشیش بشوید، آموزش های دیگری هم برای این امر نیاز هست یا خیر؟

رهبر دینی مسیحی: نه همان 6 سال که تمام می شود، می توانند کشیش شوند. البته چه کشیش بشوند چه نه، امکان ادامه تحصیل وجود دارد.

 

خبرنگار حوزه:  یعنی تحصیلات تکمیلی.

رهبر دینی مسیحی: بله.

 

خبرنگار حوزه: چهار مرحله آموزشی اشاره کردید، اما تنها به دو مرحله یعنی یک مرحله دو ساله و یک مرحله 4 ساله اشاره کردید...

رهبر دینی مسیحی: بله، در مرحله سوم که بعد از پایان 6 سال تحصیلی است و معمولا در دانشگاه های دینی دنبال می شود، الهیات می خوانند و مرحله چهارم هم به دوره دکترا اختصاص دارد.

 

خبرنگار حوزه: در رشته های مختلف یا... ؟

رهبر دینی مسیحی: در رشته هایی مانند حقوق کلیسایی، الهیات مسیحی، مبانی کلام، مباحث میان رشته ای فلسفه و کلام، الهیات اخلاقی، الهیات ارشادی و... ادامه تحصیل می دهند.

برای دکترا زمان مشخصی وجود ندارد چون خودش باید مطلبی تهیه کند که اورجینال باشد. لذا ممکن است سه سال یا چهار سال طول بکشد  و باید تحقیق کند.

 

خبرنگار حوزه: آن دوره قبل از دکترا که الهیات می خوانند، چقدر طول می کشد؟

رهبر دینی مسیحی: دو سال

 

خبرنگار حوزه: تمام مدارس دینی کاتولیک همین نظام آموزشی را دارند یا اختصاص به شما دارد؟

رهبر دینی مسیحی: همه همین نظام را دارند با این تفاوت که ما سالزین ها، دو سال کار تربیتی و عملی با نوجوانان را هم بعد از مرحله اول یعنی آن دوره دو ساله داریم و طلبه ها، قبل از ورود به مرحله 4 ساله، دو سال کار عملی و تربیتی با نوجوان ها را می گذرانند.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: این توضیح را هم من اضافه می کنم که دانشگاه های کوچک دو مرحله آخر را ندارند. و فقط 6 سال اول را دارند.

 

خبرنگار حوزه : آیا می دانید که الان چند مدرسه دینی در رم داریم؟

رهبر دینی مسیحی: ما دارای مدارس دینی، مجامع دینی و دانشگاه های دینی هستیم و اینها با هم تفاوت دارد. دانشگاه یسوعیون هست که دانشگاه بزرگی است. دانشگاه سالزین. دانشگاه لژیونرهای مسیح و چند دانشگاه وابسته به شورای اساقفه ایتالیا داریم. همینطور مجامع و موسساتی داریم که آموزش های دینی محدود دارند. مثلا برخی از این موسسات فقط آئین های دینی را آموزش می دهند. برخی از اینها فقط فلسفه را تدریس می کنند. و یا برخی، زندگی کلیسایی را در تعلیمات خود قرار داده اند. موسسه پاپی کتاب مقدس را هم داریم که فقط کتاب مقدس را تدریس می کند. اینها موسسات پاپی هستند. هر دانشگاهی 5 دانشکده دارد. اما مجامع دینی و موسسات پاپی که گفتیم یک یا دو رشته را تدریس می کنند.

 

خبرنگار حوزه: این موسسات پاپی از آن مراحل 4 گانه کدام مراحل را تدریس می کنند؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: دانشگاه ها عمدتا همه رشته ها و تمام سطوح از آغاز تا دکترا را دارند در حالی که موسسات پاپی نهایتا تا سطح دوم و برخی سطح سوم را دارند.

 

خبرنگار حوزه: شرط ورود به مدارس و یا دانشگاه های دینی شما چیست؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: برای ورود به حوزه علمیه، دیپلم نیاز است.

رهبر دینی مسیحی : یک طرحی است که تمام مدارک باید در حد اروپایی ارزیابی شود.

 

خبرنگار حوزه: گفتید که مدارس دینی، دانشگاه ها و مجامع دینی دارید. اینجا جزو کدامش محسوب می شود؟

رهبر دینی مسیحی: اینجا مدرسه دینی است که درس می خوانند و زندگی می کنند اما مدرک تحصیلی به آنها داده نمی شود. ولی هر مدرسه دینی وابسته به یک دانشگاه هست تا از آن طریق، مدرک شان هم پیگیری شود.

ما برای اینکه بتوانیم وابسته به یک دانشگاه شویم. باید شرایطی داشته باشیم. از جمله آنکه حداقل 6 نفر از مدرسین دارای مدرک دکترا باشند. همچنین کیفیت خوابگاه و کتابخانه و دروس هم مد نظر است.

 

خبرنگار حوزه: آنهایی که بعد از 6 سال، کشیش شدن را انتخاب می کنند، کار دیگری نمی توانند انجام دهند؟

رهبر دینی مسیحی: وظیفه یک کشیش این است که انجیل را به دیگران ابلاغ کند و می تواند هم درس بخواند و هم اگر بتواند، برود در مدارس درس بدهد یا اگر سطح تحصیلاتش بالا باشد به دانشگاه ها برود و تدریس کند. اغلب کشیش ها یا به صورت آزاد یا در مدارس تدریس می کنند.

 

خبرنگار حوزه: اگر فردی در رشته های دیگر مثل ریاضی، شیمی و ... دارای تحصیلات دانشگاهی باشد و بخواهد کشیش شود از آغاز باید تحصیلات دینی را دنبال کند؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: باید آن 6 سال مقدماتی را از ابتدا طی کند.

 

خبرنگار حوزه: فرق مدارس دینی یا به تعبیر ما حوزه های علمیه با دانشگاه های دینی تان چیست؟

رهبر دینی مسیحی: هدف اصلی در مدارس دینی، آموزش طلاب و تربیت کشیش است، اما هدف اصلی در دانشگاه، آموزش افراد دینی تا سطح عالی و تربیت پرفسور است.

 مدیر مدرسه دینی مسیحی: البته از نظر آموزشی در آغاز تفاوتی نیست و آن 6 سال ابتدایی مشترک است اما دانشگاه ها، دوره تحصیلات تکمیلی را هم دارند. تفاوت دیگر این است که زندگی در حوزه های علمیه، زندگی خوابگاهی است و محل زندگی و تحصیل طلبه ها، حوزه علمیه است، اما در دانشگاه لزوما اینگونه نیست.

 

خبرنگار حوزه: علاوه بر شرط تحصیلی، برای ورود به مدرسه دینی، شروط دیگری هم لازم است؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی : باید یک نهاد دینی او را بشناسند که فرد معتقدی است و واقعا به خدا اعتقاد دارد و یا اینکه اسقف او را بشناسد و اسقف او را به حوزه علمیه معرفی کند.

 

خبرنگار حوزه: این ممیزی، برای ورود به دانشگاه های دینی نیست؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: چرا، برای دانشگاه هم باید معرفی نامه از اسقف یا نهاد معتبر دینی داشته باشند. حتی افراد لائیک که می خواهند دروس دینی را در دانشگاه ها آموزش ببینند باید معرفی نامه داشته باشند که برای تحصیل در دانشگاه دینی، واجد صلاحیت شناخته شده باشند و او را بشناسند.

 

خبرنگار حوزه: مدارکی که به طلاب می دهید، در سایر دانشگاه های اروپا معتبر است؟

رهبر دینی مسیحی: در سطح دانشگاه بر اساس توافقنامه، این مدارک در سطح اروپا به رسمیت شناخته شده است.

 

خبرنگار حوزه: مدرکی که در پایان 6 سال تحصیل در مدارس دینی داده می شود، معادل چه مدرک دانشگاهی است؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: مجموع دو سال و چهار سال اول تقریبا معادل سه سال نخست دانشگاه محسوب می شود. برای ما طولانی است برای اینکه در روند کلیسایی مباحث مربوط به خودمان را نیز داریم و لذا مقداری طولانی می شود.

 

خبرنگار حوزه: در حوزه های علمیه ایران هم تقریبا همینطور است.

شما اشاره داشتید که مهمترین وظیفه کشیش، ابلاغ انجیل است. این وظیفه چگونه انجام می پذیرد؟

رهبر دینی مسیحی: به هر طریقی که بشود. دیدار با افراد. گفت و گو با آنها. در خیابان، در کلیسا در محل کار یا در مدارس.

 

خبرنگار حوزه: نهادی دارید که مبلغ ها را ساماندهی کند؟

رهبر دینی مسیحی: اول از همه کلیساها هستند که برای این کار برنامه ریزی می کنند. برای اینکه کلیساها شناخت خوبی از آن محله و افرادش دارند و برای مردم آن منطقه برنامه ریزی می کنند.

 

خبرنگار حوزه: برای اعزام کشیش ها و مبلغان به کشورهای دیگر چطور؟ نهادهایی در این زمینه دارید؟

رهبر دینی مسیحی: مجمع تنصیر ملل در این زمینه فعالیت می کند. هر سال گروه هایی را تعیین می کند که به نقاط مختلف جهان اعزام می شوند. معمولا آخرین هفته سپتامبر کشیش ها و افراد داوطلب، اعلام حضور می کنند و افرادی که واجد شرایط باشند، به کشورهای مختلف اعزام می شوند.

مبلغین شامل دو گروه هستند. یکی کشیش ها و یکی غیر کشیش ها مثلا ممکن است یک زن و شوهر اعزام شوند.

 

خبرنگار حوزه: اینها بر چه اساسی انتخاب می شوند؟

رهبر دینی مسیحی: بعضی از اینها ممکن است مدت طولانی تحت آموزش باشند، مثلا زن و شوهرهایی که مثال زدم ممکن است یک تابستان کامل در یک دوره آموزشی در اردوگاه حاضر شوند و بعد از آنکه واجد شرایط شناخته شدند، جزو لیست مبلغان اعزامی قرار بگیرند.

البته داوطلب هایی داریم که از کشورهای دیگر مانند، انگلستان به کشورهای دیگر مانند کشورهای آفریقایی اعزام می شوند که اینها داوطلبانی هستند که با عنوان ترویج امور انسانی و بشردوستانه اعزام می شوند و پولی هم دریافت نمی کنند منتها تمام این اعزام ها زیر نظر واتیکان صورت می گیرد.

 

خبرنگار حوزه: شما تجربه اعزام تبلیغی داشتید؟

رهبر دینی مسیحی: ما خودمان به دلیل مسئولیتی که داشته ایم، در اعزام سالزین ها اقدام می کردیم.

 

خبرنگار حوزه: باتوجه به اینکه جنابعالی مدتی رهبر دینی طریقت سالزین بوده اید، لطفا توضیحاتی درباره این طریقت به ما بدهید.

رهبر دینی مسیحی: در کلیسای کاتولیک طریقت های مختلفی وجود دارد. معروف هایش فرانچسکان ها، دومینکن ها، یسوعی ها و سالزین ها هستند.

 

خبرنگار حوزه: تفاوت اینها چیست؟

رهبر دینی مسیحی: هر کدام فعالیت خاص خودش را دارد.

مثلا فرانچسکان ها فلسفه شان این بود که فقر سان فرانچسکو را در عمل نشان بدهند که به تدریج هر کدام از اینها دارای کلیساهایی شدند. یسوعی ها اعتقاد داشتند که اگر کسی بتواند فکر دیگری را فتح کند، خیلی ارزش دارد. آنها در آمریکا 8 هزار نفر بودند اما رشد کردند و حدود 30 دانشگاه در سطوح عالی دارند. اینها به فکر ارجحیت می دادند. به تدریج تکامل پیدا کردند و در رابطه با دانشگاه و نیز فلسفه ی خودشان رشد کردند و در تمام سطوح علمی حضور دارند.

آنها هم مثل ما یک رهبر دینی دارند که دارای مشاور است و تمام فعالیت های آن مجمع و طریقت را در سطح جهان برنامه ریزی می کند. در منطقه های مختلف جهانی نیز دارای مدیرکل هستیم که کارها را در منطقه خودش دنبال می کند.

 

خبرنگار حوزه: مرکز طریقت یسوعی ها در آمریکاست؟

رهبر دینی مسیحی: خیر، در واتیکان است.

 

خبرنگار حوزه: اینطور که شنیده ام پاپ جدید هم از همین طریقت یسوعی هاست. درست است؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: بله، اما وقتی کسی پاپ می شود، طریقت خودش را ترک می کند و باید به همه طریقت ها توجه کند.

 

خبرنگار حوزه: الان رهبر دینی مسیحی طریقت سالزین ها چه کسی است؟

رهبر دینی مسیحی: تا پنج ماه قبل من بودم. الان فرد دیگری انتخاب شده است.

 

خبرنگار حوزه: اسم ایشان چیست؟

رهبر دینی مسیحی: دون آنجل فرناندز آرتیمه که اسپانیایی است.

در طریقه هایی که گفتم، هر کس به یک کاری اشتغال دارد. ما سالزین ها در رابطه با نوجوان ها فعالیت می کنیم. دون بوسکو بنیانگذار طریقت سالزین هاست که 1815 میلادی به دنیا آمده است.

 

خبرنگار حوزه: سالزین ها بیشتر در زمینه نوجوانان فعالیت می کنند؟

رهبر دینی مسیحی: بله، در مدارس و جاهای مختلف حضور پیدا می کنیم و حتی از نوجوانان بدون خانواده هم غافل نیستیم. در مدارس تخصصی  روش کار با نوجوانان را به مبلغ های مان یاد می دهیم. در ورزش و فعالیت های اینچنینی هم حاضر می شویم و هدف مان این است که در کنار ورزش، تفکرات دینی را به نوجوانان منتقل کنیم.

 

خبرنگار حوزه: طلبه هایی که در مدارس دینی شما هستند، امرار معاش شان چگونه است؟ شما تامین می کنید یا خودشان؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: وقتی که اینها وارد مدرسه دینی می شوند، مدرسه، مسئولیت تمام کارهای اینها از جمله امور اقتصادی و درمان را به عهده می گیرد، مانند یک خانواده.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: اگر ممکن است شما هم مقداری درباره قم و حوزه علمیه قم توضیح بدهید.

 

خبرنگار حوزه: در حال حاضر قم، مرکزی ترین شهر برای آموزش های شیعی در جهان اسلام است که تقریبا در صد کیلومتری پایتخت قرار دارد. در حوزه علمیه قم به عنوان جدی ترین مرکز آموزشی شیعه ده ها هزار طلبه تحصیل می کنند.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: حتما شما هم افرادی که مانند کشیش های ما باشند، دارید. درست است؟

 

 خبرنگار حوزه: طبیعتا، بله. دانش آموختگان حوزه که ما به آنها "روحانی" می گوییم، این جایگاه را دارند.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: فقط متمرکز در امور دینی هستند یا کارهای دیگر هم انجام می دهند؟

 

خبرنگار حوزه: روحانیون شیعه تنها به امور دینی اهتمام دارند، البته روحانیونی داریم که در کنار برنامه های دینی و تبلیغی، به امور حاشیه ای نیز توجه می کنند اما عمدتا همین کارهای حاشیه ای نیز دارای صبغه های دینی و فرهنگی است.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: روحانیون شما ازدواج می کنند؟

 

خبرنگار حوزه: بله، ازدواج در آئین ما یک امر مقدس است.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: آیا شما هم مانند راهبه ها، یعنی بانوانی که تحصیلات و تبلیغ دینی داشته باشند، دارید؟

 

خبرنگار حوزه: بله، هم در قم هم در سایر استان های ایران، حوزه های علمیه خواهران دایر است و گاهی اوقات، تعداد بانوان طلبه از برادران طلبه که اشتغال به تحصیل دارند، بیشتر می شود.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: ازدواج نکرده اند؟

 

خبرنگار حوزه: بعضی های شان ازدواج کرده اند بعضی هم نه. در این زمینه، هیچ مشکلی برای ادامه تحصیل یا فعالیت های دینی شان وجود ندارد.

خبرنگار حوزه: شما اشاره کردید که که مدارس دینی مسیحیت، بعد از تحصیلات 6 ساله می توانند کشیش شوند. حالا سوال این است که بعد از کشیش شدن، شاهد سطح بندی بین کشیش ها هستیم؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: بعد از کشیش شدن، اسقف می شوند.

 

خبرنگار حوزه: برای اینکه یک کشیش، اسقف بشود چه مراحلی لازم است؟

رهبر دینی مسیحی: نه، دیگر نیازی به طی مراحل تحصیلی خاصی نیست. این کلیسا هست که انتخاب می کند فلان فرد به مقام اسقفی برسد یا خیر.

 

خبرنگار حوزه: کدام کلیسا؟

رهبر دینی مسیحی: منظور، کلیسای کاتولیک است. پاپ انتخاب می کند.

 

خبرنگار حوزه: پاپ تمام اسقف ها را انتخاب می کند؟

رهبر دینی مسیحی: بله. پاپ تنها کسی است که می تواند اسقف را منصوب بکند. کاندیداها را به ایشان معرفی می کنند و ایشان اسقف را منصوب می کند.

 

خبرنگار حوزه: حتی در کشورهای دیگر؟!

رهبر دینی مسیحی: بله

 

خبرنگار حوزه: دشوار نیست؟

رهبر دینی مسیحی: سفارت واتیکان در آن کشور آن فرد را می شناسد و در معرفی اش به پاپ کمک می کند.

 

خبرنگار حوزه: فرق اسقف و کشیش چه هست؟

رهبر دینی مسیحی: کشیش، مسئول یک کلیساست در حالی که اسقف، مسئول یک منطقه ی کلیسایی است و اسقف را نماینده مسیح می دانیم.

 

خبرنگار حوزه: اگر ممکن است مقداری درباره منابع آموزشی در مدارس دینی تان توضیح بدهید.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: کتاب ها عمدتا تالیف تئولوگ های بزرگ است.

 

 خبرنگار حوزه: این کتاب ها تازه تالیف شده یا از متون قدیمی استفاده می کنید؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: عمدتا جدید التالیف است.

 

خبرنگار حوزه: برای رشد اخلاقی طلبه های تان چه برنامه های تربیتی دارید؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: برنامه های دسته جمعی داریم. مثلا غذا را با هم می خورند. مُدرسینی داریم که اگر مشکلی باشد، به آنها آموزش می دهند که مثلا فلان کار را باید بکنید یا فلان کار را نباید بکنید. کسی که وارد مدرسه دینی می شود راه خودش را انتخاب کرده و می داند که باید رفتارش مطابق انجیل باشد. یک استاد اخلاق هم داریم که طلبه ها با وی گفت و گو می کنند و این استاد اخلاق به آن جوان یاد می دهد که چگونه رفتار کند. در پایان سال به آنها می گویند که رشد کرده اند یا نه.

 

خبرنگار حوزه: اگر طلبه ای اشتباه بکند، نوع برخورد شما با او چگونه است؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: اول به صورت دوستانه سعی می کنیم که راه درست را به وی معرفی کنیم. خودش باید بداند که اشتباه کرده است. اما اگر نصیحت ما در وهله اول، موثر نباشد قاطعانه تر برخورد می کنیم و اگر کاری که انجام داده کار بسیار زشتی باشد و یا بر اشتباهش اصرار داشته باشد، دیگر به او گفته می شود که نمی تواند طلبه باشد.

 

خبرنگار حوزه: اخراجش می کنید؟

مدیر مدرسه دینی مسیحی: بله، به وی می گوییم که می توانی بروی خانه ات اما نمی توانی در مسیر کشیش شدن حرکت کنی.

 

خبرنگار حوزه: از حوصله شما در این گفت و گو ممنونم.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: شما دنیای بسیار زیبا و جالبی دارید و شاید اگر بخواهیم درباره ایران صحبت کنیم نیاز به زمان زیادی باشد و در همین فرصت کوتاه می خواستم این را بگویم که به نظرم ایران، یک ماموریت اصلی در مورد اسلام دارد اما نکته ای که اینجا مطرح است، مربوط به دخالت کردن ایمان و مذهب در امور دولت و برعکس است، چون خودتان بهتر می دانید که دولت ها ممکن است، خیلی از انتخاب های اشتباه هم داشته باشند.

 

خبرنگار حوزه: دولتِ مستقر در جمهوری اسلامی ایران، دینی است زیرا دولت، برخاسته از یک انقلاب مردمی و دینی است و با تایید مردم، قانون اساسی اش را بر اساس قرآن و آموزه های دینی تدوین کرده است اما نمی توان گفت که دینِ ما، دولتی است. حوزه علمیه در ایران، یک نهاد غیر دولتی است. البته این امر به این معنا نیست که حوزه در عرصه سیاست، دارای نظر و دیدگاه نداشته نباشد؛ در خصوص دولت، کارهای خوب دولت را تحسین می کند و اگر دولت اشتباه کند، تذکر می دهد. بنابراین حوزه علمیه شیعی در ایران کاملا مستقل است و دولت در تصمیم گیری های کلان حوزه هیچ نقشی ندارد. مراجع تقلید و علمای حوزه برای حوزه تصمیم گیری می کنند.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: بزرگترین مقام دینی شما چه کسانی هستند ؟

 

خبرنگار حوزه: مراجع تقلید، عالیترین مقام های دینی محسوب می شوند.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: مدارس ابتدایی در شهرها و روستاهای ایران، دینی است یا دولتی؟

 

خبرنگار حوزه: مدارس، دولتی است، اما از این جهت که مردم ایران، مسلمان اند و کشور ما، یک کشور اسلامی و دینی است، دروس دینی جزو برنامه آموزشی دانش آموزان قرار دارد. علاوه بر این حوزه علمیه هم یکسری مدارس پیش حوزوی دارد که دانش آموزان با تمرکز بیشتری دروس دینی را دنبال می کنند. معمولا معدل آموزشی در مدارس پیش حوزوی بالاست و طبق گزارش ها، خانواده ها، علاقه دارند که فرزندان شان در این مدارس ثبت نام کنند چون احساس می کنند در این صورت، فرزندان شان از سلامت بیشتری برخوردار خواهند بود.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: بسیار عالی.

 

خبرنگار حوزه: گفت و گوی خوبی بود. امیدوارم تداوم این رفت و آمدها به تقویت گفتگوی دینی منجر شود.

مدیر مدرسه دینی مسیحی: شما فرد با تجربه ای هستید و من هم از این گفت و گو خوشحالم. بدون تردید پیروان ادیان و معتقدان به خدا نباید با یکدیگر سر جنگ داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مسلمان IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۷
    1 0
    خیلی مصاحبه جالبی بود.انشالله جزییات بیشتری از منش ایین مسیحیت و عملکرد حوزه علمیه مسیحیان برامون در سایت بزارید.
  • کسری IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۲
    0 0
    خوبه.اونجا دینو قاطی سیاست نمیکنن