پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
عزاداری

حوزه/ ماه حزن ‌اهل‌بیت(ع) فرا رسید و این سان بار دیگر، شورشی در خلق عالم پدیدار گشت که جن و ملک را در رثای خون خدا می گریاند.

خبرگزاری «حوزه» اشاره؛ محرم، موسم حق طلبی عاشوراییان و ماه پیروزی خون بر شمشیر است و در این ایام عزا و سوگواری، مبلغین روحانی به اقصی نقاط کشور می روند تا مردمان را بیش از پیش با پیام اصیل و آرمان های عزت مدار حسینی آشناتر کنند و البته با دمیدن بر شور و عاطفه حسینی ، بستر ساز تقویت شعور و باور عاشورایی جامعه ما گردند.

البته چه کسی است که نداند برای تحقق این شور ممزوج با شعور، آفات و آسیب هایی فراروی سوگواری ها و عزاداری ها قرار دارد و در این باره به طور خاص می توان از بدعت ها و خرافات یاد کرد که مع الاسف برخی از آن ها تاریخی و اجتماعی محکم و مستدلی ندارد.

کند و کاوی پیرامون بایسته های تبلیغ و عزاداری حسینی به ویژه از حیث ضرورت مقابله با انحرافات و بدعت های عزاداری ها ما را بر آن داشت تا با اساتید و شخصیت های حوزوی گپ و گفتگویی صمیمی و در عین حال صریح داشته باشیم؛

ارتقای بصیرت دینی در عزای حسینی

حجت الاسلام و المسلمین واعظ موسوی، عضو خبرگان رهبری ضمن تسلیت فرارسیدن ایام عزای سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اظهار داشت: حضور توأم با فهم و درک دینی بالا در مجالس و محافل عزاداری بی شک موجبات رشد و ارتقای بصیرت دینی و اعتقادی مردم را فراهم کرده و آنان را هر چه بیشتر با حقیقت و عظمت پیام عاشورا آشنا می سازد.

وی همچنین افزود: بی شک برپایی و تشکیل محافل و مجالس عزاداری امام حسین(ع) و یاران باوفایش در قالب هیئات و دسته جات و تکایا و نیز بهره گیری از منابر و خطبای برجسته باعث ارتقای باورها و اطلاعات دینی  مردم می شود، ضمن آن که همین امر در رشد مباحث اخلاقی و معرفتی آنان و نیز ارتقای بصیرت دینی شان بیشترین سهم را ایفا می کند.

فرهنگ حسینی؛ بهترین سلاح مقابله فرهنگی

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که تمسک به فرهنگ اهل بیت(ع) به ویژه فرهنگ و باور حسینی بهترین راه مقابله با تهدیدات فرهنگی و اعتقادی دشمنان است، تصریح کرد: در این ایام باید در راستای رشد و تعالی بینش و بصیرت حسینی به مقابله با خرافاتی برخاست که از جنبه های مختلف باورهای اعتقادی مردم را مورد تهدید قرار می دهند.

والاترین درس بشریت در دانشگاه سیدالشهدا(ع)

حجت الاسلام و المسلمین رجبی ، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با بیان این که حقیقتاً ایام محرم بزرگترین کلاس آموزشِ ایثار و شجاعت و مردانگی و در یک کلمه بندگی خدا برای همه بشریت به ویژه پیروان اهل بیت(ع) به شمار می رود، گفت: استاد یگانه ای چون امام حسین(ع) با یاران بی نظیر خود درسی به همه انسان ها داد که تا قیامِ قیامت الگوی همه رادمردان و حق طلبان عالم خواهد بود.

بی نظیرترین قیام بشریت

وی با اشاره به این که هیچ قیامی در تاریخ بشریت همچون قیام کربلای حسینی نتوانسته این چنین ماندگار و فوق العاده تاثیرگذار و هدایتگر باشد، گفت: بی جهت نبود که امام امت(ره) فرمود "این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است".

نسل جوان را با نهضت حسینی آشناتر کنیم

این استاد حوزه همچنین ضمن تاکید بر لزوم تبیین و تحلیل اهداف مقدس قیام خونین حسینی برای عموم مردم به ویژه نسل جوان کشور خاطرنشان کرد: همان طور که سیدالشهدا(ع) نیز صراحتاً فرمودند، یکی از مهم ترین اهداف قیام ایشان، احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بوده است که امروز هم از جمله ضروریات جامعه ما به شمار می رود.

رسالت جدی مبلغان و مداحان اهل بیت(ع)

وی در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف قیام حسینی و سیره سیدالشهدا(ع) ابراز داشت: وعاظ و مبلغین بدانند که تنها تحلیل و تبیین اهداف قیام امام حسین (ع) برای مردم کافی نیست، بلکه باید بتوانند آن ها را با نیازهای امروز جامعه مرتبط کرده و بدین وسیله یک تحلیل کاربردی و امروزی به مردم و جوانان ارایه دهند تا آن ها بتوانند سیره و سبک زندگانی نورانی حضرت اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفای ایشان را در زندگی خود بکار بندند.

تبلیغ فرهنگ ناب حسینی؛ رسالت اصلی مبلغان

حجت الاسلام و المسلمین همتیان، معاون تهذیب حوزه علمیه استان قم نیز با اشاره به این که باید از فرصت تبلیغی دهه اول محرم بهترین استفاده را جهت نشر معارف اهل بیت(ع) و مقابله با انحرافات انجام داد، گفت: با نگاهی به بیانات بزرگان به ویژه امام راحل و مقام معظم رهبری به خوبی درمی یابیم که تبیین صحیح و مناسب آموزه های نهضت حسینی یکی از مهم ترین وظایف مبلغان و وعاظ و مداحان اهل بیت(ع) در این ایام است، چه آن که بسترها و شرایط کار تبلیغی نیز در این روزها و شب ها به خوبی فراهم می باشد.

خرافه و جهل در فرهنگ عاشورا ، راه ندارد

وی با اشاره به این که قیام خونین اباعبدالله الحسین(ع) مبرا از هر گونه جهل و خرافه و نادانی است، خاطرنشان کرد: از این رو معتقدیم فرهنگ عاشورایی همواره توام با منطق و دانایی و نیز مقابله با خرافه گرایی بوده است و باید از خرافات و بدعت ها مصون بماند.

این استاد اخلاق حوزه همچنین با بیان این که کلام و سیره اهل بیت(ع) مایه هدایت بشریت است، افزود: امام حسین(ع) مصداق نور الهی و کشتی نجات برای همه انسان ها به منظور رهایی از جهل وظلم و گمراهی است و لذا در طول تاریخ شاهدیم نهضت های بشری برای این که بخواهند شناخته شده و به درستی تبیین شوند ، نیاز به آن داشته اند که در پرتو نهضت حسینی گام بردارند.

لزوم بهره گیری از ابعاد معنوی نهضت حسینی

حجت الاسلام و المسلمین حسینی، از اساتید سطوح عالی حوزه نیز با تاکید بر لزوم بهره گیری حداکثری از درس ها و پیام های قیام ماندگار امام حسین(ع) بیان داشت: بی شک در همه زمینه ها و ابعاد به خصوص در ابعاد معنوی و اخلاقی می توان بهترین درس ها را از نهضت خونین عاشورا گرفت و آن ها را در زندگی فردی و اجتماعی به کار گرفت.

 وی یادآور شد: حقیقتاً چنانچه جریان عاشورا و خطبه های امام حسین(ع) در طول مسیر از مدینه تا کربلا و نیز گفتگوهای حضرت با دوست و دشمن را به خوبی مطالعه کنیم، می توانیم به تحلیل بسیار مناسب و دقیقی از اهداف قیام سرخ حسینی دست یابیم.

رسالت روحانیت در بدعت زدایی از عزاداری ها

این استاد حوزه همچنین با اشاره به رسالت مهم و خطیر حوزویان در عرصه بدعت زدایی از عزاداری حسینی اظهار داشت: یقیناً یکی از اساسی ترین دستاوردها و برکات تبلیغ در ایام محرم و صفر این است که بدین وسیله جلوی رشد بسیاری از انحرافات در جامعه گرفته می شود.

وی با بیان این که انحرافات و بدعت ها به اساس عزاداری حسینی ضربه می زند، گفت: روحانیت و بزرگان و ریش سفیدان هیئات مذهبی باید زنگارها و تحریفاتی که در خصوص عزاداری ها در اذهان مردم ایجاد شده را بزدایند.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha