جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام نجف لک‌زایی

حوزه/ معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) اعتراض امام خمینی(ره) به تصویب لایحه کاپیتولاسیون را نماد فرهنگ استقلال طلبی عنوان کرد و گفت: اقدام امام راحل(ره) در مبارزه با کاپیتولاسیون برافراشتن پرچم استقلال و مبارزه با نظام سلطه است که در تاریخ جاودان شد.

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به سالروز اعتراض و افشاگری امام خمینی(ره) علیه پذیرش کاپیتولاسیون، اظهار داشت: این تحمیل در ارتباط با موضوع رانندگی مستشاران و اتباع آمریکایی در ایران بود که اگر آن ها در حوادث رانندگی موجب کشته شدن هر فرد ایرانی شدند، دادگاه های ایران حق محاکمه آن ها را ندارند و باید در آمریکا به جرم آن ها رسیدگی شود که ظاهر این مسئله چندان موضوع مهمی به نظر نمی آید اما مفهوم بزرگی دارد.

وی با بیان این که نادیده گرفتن استقلال قضایی و حقوقی ایران از سوی آمریکا موجب موضع گیری شدید حضرت امام(ره) نسبت به لایحه کاپیتولاسیون شد که ایشان را نیز به ترکیه تبعید کردند، تصریح کرد: با تصویب این لایحه، حاکمیت ایران مورد خدشه و تعرض قرار گرفته بود.

*کاپیتولاسیون نقض کننده استقلال کشور بود 

معاون فرهنگی مجمع جهانی اهلبیت(ع) افزود: تصویب لایحه کاپیتولاسیون استقلال کشور را نقض می کرد و به همین دلیل امام خمینی(ره) این طرح را خلاف احکام اسلام و قرآن می دانست.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: در برخی از متون تاریخی تصریح شده است که آمریکایی ها حق توحش از ایرانی ها می خواستند.

وی اعتراض امام خمینی(ره) به تصویب لایحه کاپیتولاسیون را نماد فرهنگ استقلال طلبی عنوان کرد و گفت: اقدام امام راحل(ره) در مبارزه با کاپیتولاسیون برافراشتن پرچم استقلال و مبارزه با نظام سلطه در تاریخ است.

*مسلمانان از انقلاب الگو بگیرند

رئیس پژوهشکده علوم سیاسی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با تاکید بر لزوم گرامیداشت سالروز اعتراض و افشاگری امام راحل(ره) نسبت به تصویب لایحه کاپیتولاسیون، اظهار داشت: این روز باید همواره مد نظر مسلمانان باشد و کشورهای مسلمانی که هنوز تحت سلطه استکبار هستند از خواب غفلت بیدار شوند.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی افزود: کشورهایی نظیر افغانستان که اخیرا کاپیتولاسیون را پذیرفتند، باید متنبه شوند و قراردادهای ناقض استقلالی خود را لغو کنند.

*اقدامات ضددینی پهلوی، موجب پیروی انقلاب شد

وی در پایان خاطرنشان کرد: تصویب طرح کاپیتولاسیون، برگزاری جشن های 2500 ساله، تغییر تاریخ از هجری شمسی به شاهنشاهی، اقدامات مختلف برای بی حجابی و مفاسد دیگر موجب شد تا مردم متوجه شوند حکومت ضداسلامی است و این مسائل زمینه را برای هوشیاری مردم فراهم می کرد تا فاصله بیشتری از نظام پهلوی بگیرند که در نهایت افزایش فاصله میان قدرت اجتماعی و سیاسی حکومت و مردم موجب پیروزی انقلاب اسلامی شد.

انتهای پیام/313 /33 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha