چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی با اشاره به این که پیامبر(ص) اولین موسس حوزه علمیه بودند، گفتند: شبهه‌شناسی و پاسخ به شبهه یک فن است و دشمن با یک مغلطه جلو می‌آید، اما باید با علم و دانش به آن‌ پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از شیراز، این مرجع تقلید، پیش از ظهر امروز در جمع علما، روحانیون و طلاب استان فارس، با بیان این که ماه محرم پیام‌های زیادی دارد و مهم این است که در کنار سوگواری‌ها، به اهدافی امام حسین(ع) که در جریان قیام دنبال کردند، دقت شود، گفتند: اهداف قیام امام حسین(ع) در زیارت‌نامه‌ها آمده و در خطبه‌هایی که سیدالشهدا(ع) در اثنای قیام و پس از آن توسط حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) در کوفه و شام روایت شده، نیز تبیین شده است.

*پیام مهم عاشورا

حضرت آیت الله مکارم شیرازی، یکی از پیام‌های عاشورا را توجه علم و دانش دانست و ادامه دادند: امام حسین(ع) قیام کردند تا بندگان را از سرگردانی و گمراهی نجات دهند؛ بنابراین نجات انسان ها از جهالت و هدایت به سمت علم و دانش از مهم‌ترین پیام‌های قیام حسینی است.

معظم له با بیان این که  پیامبر(ص) درفضای خرافات مبعوث شدند تا بشر را هدایت کنند، افزودند: در روایات بیان شده که فضیلت عالم بر عابد مانند ماه شب چهارده بر ستارگان دیگر است و لازم به یادآوری است که پیامبر(ص) نخستین حوزه علمیه را در مدینه ایجاد کردند.

این مرجع تقلید با اشاره به حدیثی از پیامبر(ص) در مورد اهمیت علم و دانش، خطاب به روحانیون و طلاب تصریح کردند: آنچه را آموخته اید، نشر دهید و به دیگران برسانید، چون تعلیم، تعلم، ابلاغ و تبلیغ وظیفه شماست و پایه اسلام براساس علم، دانایی، بینایی، آگاهی و آگاهی رساندن است.

*استاد پروری؛ شاخصه بارز حوزه

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی، استاد پروری را یکی از شاخصه های بارز حوزه های علمیه خواند و اظهار کردند: طلاب باید از همان ابتدای تحصیل خود را برای تدریس آماده کنند .

معظم له با بیان این که حاکمیت با علم است و انسان بدون علم نمی‌تواند رشد و نمو داشته باشد، یادآور شدند: ثروت‌اندوزان هلاک و فراموش شدند و حتی در زمان حیاتشان نیز فراموش شده هستند، اما علما ماندگارند و نام آنان همواره می درخشد.

*طلبگی؛ افتخاری بس بزرگ

ایشان با تأکید بر این که طلاب باید افتخار کنند که در مسیر طلبگی قرار گرفته و در تمام عمر نمی‌توانند شکر این توفیق را به جا آورند، خاطرنشان کردند: خداوند این افتخار را به شما داده تا شاگرد امام صادق(ع) و سرباز امام زمان(ع) باشید و باید شکر هم به زبان و هم به عمل باشد و از آنچه آموخته‌اید به دیگران نیز برسانید.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان این که دشمنان با استفاده از ابزارهای مختلف از جمله رسانه و فضای مجازی، بیشتر از همیشه در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: مبادا خیال کنید ما در مقابل آنها عقب‌نشینی کنیم؛ زیرا تکیه‌گاه ما خدا و امام زمان(عج) است و اعتماد ما به حقانیت اسلام و معارف قوی آن است.

*پشتوانه ای قوی

این مرجع تقلید تاکید بر این که با داشتن این معارف می‌توانیم بر همه دشمنان غالب باشیم، اظهار کردند: در عراق، لبنان، سوریه و یمن پیروان اسلام در حال درخشش هستند و این توفیقات روزبه‌روز در حال گسترش است و باید با همین روند به پیش روید.

معظم له در ادامه با اشاره به فعالیت‌های گروه‌های منحرف، فرقه‌های ضاله و برخی عرفان‌های کاذب و گروه‌های منحرف، خطاب به حوزویان تأکید کرد: باید مراقب باشید و با شبهات آنها آشنا شوید؛ شبهه‌شناسی و پاسخ به شبهه یک فن است و دشمن با یک مغلطه جلو می‌آید، اما باید با علم و دانش جلوی آن‌ را گرفت.

*لزوم پاسخگویی علمی به شبهات

حضرت آیت‌الله مکارم با بیان این که باید در مقابل شبهات دشمنان پاسخ های قوی داشت، تصریح کردند: در زمان کنونی بر کسی پوشیده نیست که عوامل گناه زیاد شده و رسانه‌های منحرف و شبکه‌های مملو از برنامه‌های فاسد و فضاهای مجازی و ... برای انحراف جوانان تلاش دارند و اگر بخواهیم از انحرافات مصون بمانیم، باید سطح تقوا بالا رود.

*واکنش به اسید پاشی

این مرجع تقلید با تأکید بر این که باید با اخلاق و تقوی خودسازی کرده و خدا هم در این راه کمک می‌کند، عنوان کردند: اسیدپاشی‌های اخیر در اصفهان توطئه خطرناکی است که به وسیله دشمنان برای نتیجه‌گیری در این شرایط خاص تهیه شده و دشمن همیشه در حال توطئه است و ما باید آگاه باشیم.

*رشد حوزه علمیه فارس

معظم له در بخش پایانی سخنان خود با بیان این که در استان فارس جهشی در حوزه‌های علمیه ایجاد شده و زمانی شیراز مرکز علمای بزرگی در مدارس علمیه منصوریه، خان و دیگر مدارس بود، گفتند: زمان رضاخان درب حوزه‌های علمیه به کلی بسته شد و پس از رضاخان، بزرگان شهر به ویژه سیدنورالدین شیرازی به پا خاسته و فعالیت کرده و فعالیت‌ها ادامه یافت تا امروز که تعداد زیادی حوزه برادران و خواهران در استان به ارائه خدمات به طلاب استان مشغول بوده و باید این مسأله ادامه یابد.

حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به این که در مسائل فلسفی فاعلیت فاعل و قابلیت قابل لازم است، تشریح کرد: یک سرزمین مستعد با کشاورز نمونه محصول خوب ارائه می دهد، اما کشاورز خوب با زمین شوره زار نمی‌تواند محصول خوبی ارائه دهد و یا زمین خوب با کشاورز بدون تجربه محصول ارائه نمی‌دهد و نتیجه ندارد و لازم به یادآوری است که استان فارس هم زمینه فاعلیت فاعل و هم قابلیت قابل را دارد.

*تاکید بر احیای جایگاه علمی استان فارس

ایشان با بیان این که در این استان می‌توان با امیدواری و اعتماد به نفس، شیراز و استان فارس را به موقعیت علمی سابق خود بازگرداند، خاطرنشان کردند: در این استان می‌توان علما و فضلای بزرگی پرورش داد که تحقیقات و کتاب‌های آنها نه تنها در ایران بلکه در دنیا بدرخشد.

انتهای پیام

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha