جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 338877
۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۲
رزاقی

حوزه/ افراد جامعه اگر تغذیه علمی نداشته باشند کشور فقیر می‌ماند جوان باید به دنبال مطالعه و کار علمی باشد، رشد علمی با مطالعه صورت می‌گیرد و متأسفانه در کشور ما آمار مطالعه نسبت به برخی کشورها کم است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا رزاقی، استاد حوزه و دانشگاه در پنجمین شب مراسم سوگواری هیأت و کانون خادم الرضا(ع) قم که در ورزشگاه حیدریان برگزار شد،‌ با اشاره به روایات گفت: در روایت آمده «افراد عمر خود را به سه قسمت تقسیم کنند، قسمتی برای عبادت، قسمتی برای ورزش و قسمتی برای کار باشد».

وی افزود: گاهی مشاهده می‌شود که زندگی افراد بیشتر صرف ورزش می‌شود در حالی که فرد باید در زندگی خود تعادل داشته باشد و ضمن ورزش به عبادت و کار نیز بپردازد.

آمار مطالعه پایین است

استاد حوزه علمیه قم با بیان این‌‌که بهترین کار رشد علمی است، خاطرنشان کرد: رشد علمی با مطالعه صورت می‌گیرد و متأسفانه در کشور ما آمار مطالعه نسبت به برخی کشورها کم است.

وی تصریح کرد: مطالعه و کار علمی از مهم‌ترین کارها است و افراد جامعه اگر تغذیه علمی نداشته باشند کشور فقیر می‌ماند و نباید فراموش کرد که کسب علم بسیار بهتر از امور مادی است وجوان باید به دنبال مطالعه و کار علمی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی با بیان این‌که بخش سوم زندگی فرد باید صرف عبادت شود، خاطرنشان کرد: عبادت تنها نماز و دعا خواندن نیست، قرائت کتاب‌های دینی و شرکت در مسابقات دینی نیز عبادت است.

وی یادآور شد: فرد باید برای دین خود وقت بگذاردو امام حسین(ع) حاضر شدند به خاطر دینشان به شهادت برسند.

سخنران مراسم، فهم در مسائل دینی را نیز عبادت دانست و تأکید کرد: فرد در کنار عبادت باید فهم درستی نسبت به مسائل دینی نیز داشته باشد که این فهم با خواندن کتاب‌ها دینی صورت می‌گیرد.

وی افزود: فرد برای داشتن زندگی خوب باید به دین توجه ویژه‌ای داشته باشدو هر فردی که به دنبال زندگی سعادتمند و پاک است باید به دنبال دین برود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که خدا رحمان و رحیم است، اظهار داشت: کافر و مسلمان از رحمانیت خدا برخوردار هستند و حیات فرد از لطف و عنایت خداوند متعال نشأت می‌گیرد.

وی افزود: فرد باید در زندگی خود با برکت باشد، یعنی به دیگران خیر و برکت برساند و در زندگی باید نسبت به همه افراد توجه داشت و افرادی که نیاز به کمک دارند را حمایت کرد.

خطیب حوزوی با اشاره به این‌که فرد باید در همه شرایط سپاسگزار خدا باشد، گفت: خدا به افراد عنایت ویژه‌ای دارد و هر فردی هر نعمتی دارد برای خدا است،‌ همه موجودات به سبب عنایت خدا زنده هستند.

وی، امام و حجت خدا را صراط مستقیم خواند و بیان داشت: از خدا باید بخواهیم که ما را در راه راست ثابت قدم نگه‌دارد و در مسیر صدیقین و شهدا حرکت کنیم و همچنین دعا کنیم که ما را در راه ظالمان و مستکبران قرار ندهد.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی تصریح کرد: از خدا باید بخواهیم که ما در راه استکبار جهانی،‌ آمریکایی جنایتکار و رژیم صهیونیستی قرار ندهد و فرد باید دعا کند که با کفار و دشمنان نباشد؛ چرا که این‌ها خود گمراه بوده و دیگران را نیز گمراه می‌کنند.

وی با اشاره به آیات سوره حمد خاطرنشان کرد: برخی در جامعه راه گمراهی را طی می‌کنند، این‌ها ضالین هستند، دوستی که فرد را به گمراهی دعوت کند از ضالین و گمراهان است.

سخنران مراسم یادآور شد: در مسیر انحراف و اشتباه بهترین سخن "نه" گفتن به شیطان است و اگر دوستی فرد را به گناه دعوت می‌کند باید در برابر او "نه " گفت زیرا با "نه: گفتن به گمراهان می‌توان به سعادت رسید.

وی خواستار الگوگیری افراد از شهدای عاشورا شد و بیان داشت: عبدالله بن حسن(ع) یک نوجوان بودند که برای دفاع از حضرت سیدالشهدا(ع) به شهادت رسیدند.

حجت الاسلام والمسلمین رزاقی ادامه داد: ایشان الگو، صبر، مقاومت و ایستادگی هستند و هر چند ‌سن کمی داشتند، ولی دیانتشان بسیار قوی بودو وقتی احساس کرد عمویش نیاز به کمک دارد خود را فدای سیدالشهدا(ع) کرد.

ادای این فریضه را وظیفه همگانی

وی در بخش دیگری از سخنان با اشاره به فرارسیدن هفته امر به معروف و نهی از منکر ادای این فریضه را وظیفه همگانی دانست و اظهار داشت: همه باید نسبت به این دو فریضه احساس مسؤولیت کنند.

وی تأکید کرد: همه باید یک دیگر را امر به معروف و نهی از منکر کنندو هیچ فردی نگوید که من وظیفه‌ای ندارم و امام حسین(ع) هم برای امر به معروف و نهی از منکر به کربلا آمدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رزاقی در پایان اظهار داشت: در روایتی از نبی اکرم(ص) آمده «مؤمن ضعف الایمان فردی است که منکری را می‌بیند، ولی در برابر آن سکوت می‌کند» فرد در همه حال باید از حق دفاع کندو حضرت عبدالله بن حسن(ع) هر چند هیچ سپر و شمشیری نداشتند، ولی برای دفاع از حق جان خود را فدا کردند.

     

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha